2022-07-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Jag har aldrig hävdat att det är ologiskt. Men vet du vad som är totalt ologiskt? Det är att påstå att om föräldrar inte kan ge ett värdigt liv till ett ofött barn så ska den kunna dödas. Rättfärdigandet vilar alltså på avsaknaden av värdigheten men däremot är man inte för att döda födda barn som inte kan ges ett värdigt liv. Alltså kör man med dubbla måttstockar. Detta är ett exempel på en logisk motsättning.

Om du inte inser problemet med detta ovanför så är du gravt mentalt handikappad.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo om någon rättfärdigar abort med att det att vore skadligt att förbjuda det så hävdar du att den är ologisk som inte vill tillåta våldtäkt, med hänvisning till dina påhittade argument om att det är skadligt att förbjuda våldtäkt.

Om någon rättfärdigar abort med att fostret inte har större värde än kvinnan tillmäter det så hakar du upp dig på att om om hon då tar bort det för henne värdelösa fostret för att hon inte kan ge det ett värdigt liv så är det ologiskt att inte tycka att alla ska kunna döda sina barn om de inte tycker att de kan ge det ett värdigt liv.

Och så där håller du på.

Någon säger A och du låtsas att de sa B.

Nej det stämmer inte, jag har aldrig påstått att det är ologiskt att vara för abort och emot våldtäkt. Det är däremot ologiskt att säga att något måste vara tillåtet (exempelvis abort) om det föreligger hälsorisker för kvinnan men att man sedan brister med detta argument i andra avseenden. Man kan inte båda ha och äta kakan. Antingen tror man på sina idéer eller så gör man inte det.

Se det jag har citerat om värdighet, håller du med om hur jag resonerar där eller inte att det utgör en slags logisk motsättning? Ja/nej? Viktigt du svarar för då vet jag om det ens är värt att fortsätta diskussionen med just dig.

Att vara inkonsekvent är vad vi i vardagstal kallar för hyckleri/dubbelmoral/dubbelnatur. Det är många av er här som lider av detta, tyvärr.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-27 kl. 13:53.
Citera
2022-07-27, 13:54
Citat:
Nej det stämmer inte, jag har aldrig påstått att det är ologiskt att vara för abort och emot våldtäkt. Det är däremot ologiskt att säga att något måste vara tillåtet (exempelvis abort) om det föreligger hälsorisker för kvinnan men att man sedan brister med detta argument i andra avseenden. Man kan inte båda ha och äta kakan. Antingen tror man på sina idéer eller så gör man inte det.

Se det jag har citerat om värdighet, håller du med om hur jag resonerar där eller inte att det utgör en slags logisk motsättning? Ja/nej? Viktigt du svarar för då vet jag om det ens är värt att fortsätta diskussionen med just dig.

Att vara inkonsekvent är vad vi i vardagstal kallar för hycklari/dubbelmoral/dubbelnatur. Det är många av er här som lider av detta, tyvärr.
Men andra är ju knappast inkonsekventa som inte vill legalisera våldtäkt bara för att du har hittat på att det finns hälsorisker med att förbjuda det.

Och pollenpers rättfärdigande av att det var rätt att döda ett foster om man inte kunna ge det ett värdigt liv var att det endast hade det värde som kvinnan tillmätte det medan födda barns värde tillmättes av oss alla.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-27 kl. 14:17.
Citera
2022-07-27, 14:21
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Om det existerade, hade du då varit för det? Du sa ju själv att kvinnan har högre värde och att oönskade barn inte ska födas. Då borde du ju vara för att döda den ofödde 1 vecka innan födsel exempelvis? Backar du nu ifrån det argumentet? Bestäm dig nu.

Jag har aldrig påstått att bebisar slaktas, jag påstod att ofödda bebisar/barn slaktas i högre grad för det gör dem men du kanske ska en titt på hur en abort går till i ett bra videoklipp. Abort betyder att initiera död. Varför kör du med halmdockor för (Strawman fallacies)?

Varrför ska det vara ok att slakta ofödda bebisar innan vecka 18 exempelvis, säg vecka 17? Kan du förklara utförligt varför.

Temporärt trauma rättfärdigar inte att ha ihjäl ofödda bebisar. Eller påstår du att om en kvinna känner sig enormt traumatiserad i den 8:e månaden och anser från den tidpunkt att det ofödda barnet är oönskat, så ska det vara OK för kvinnan att bestämma att ha ihjäl den ofödda bebisen som snart kommer kläckas?

Trauma, vara oönskad och att kvinnan har högre värde är de skäl som du har lagt fram. Alla kriterier är uppfylda, svara på frågorna, tack.
Barn som kan överleva utanför moderlivet kommer ju försöka räddas om de föds för tidigt eftersom abort efter den tiden ej tillhandahålls. Vid graviditeter där man måste inducera en förtida förlossning handlar det om önskade barn där modern tex har cervixcancer eller havandeskapsförgiftning. Det är ingen kvinna som behåller en graviditet fram till vecka 39 för att göra en abort. Jag tycker som sagt att Sveriges lagstiftning är bra, och kvinnor som inte vill ha barn kommer att göra abort så tidigt som möjligt.
Vid de tillfällen så sena aborter görs handlar det tex om att man sett missbildningar hos fostret som först kan upptäckas via ultraljud, eller om modern ej vetat om graviditet och har stora missbruksproblem eller liknande. Det är ingen kvinna som medvetet går 17 veckor gravid och gör en sen abort.

Du vet inget huruvida om det skulle vara temporärt trauma att tvingas vara gravid och tvingas föda. I de extrema fallen där en kvinna tex är svårt psykiskt sjuk och riskerar att tex skada sig själv svårt för att hon i en psykos tror att barnet är en Alien kommer man att göra ett planerat kejsarsnitt.

Vecka 18 är satt utifrån just att man kan upptäcka avvikelser vid ungefär den tiden. De som går över den tiden har i regel en önskad graviditet, men vid särskilda skäl kan den behöva avbrytas. Du verkar tro att kvinnor går i 17 veckor fullt medvetna om att de är gravida med ett oönskad graviditet, det är inte så verkligheten ser ut.
Citera
2022-07-27, 14:41
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar.

Om du håller med om att embryor inte är bebisar kan det inte vara semantik att kalla ett embryo för ett embryo.

Klart du gör. Är ju du som använder big pharmas språk och uppdelning och säger embryo, foster, bebis. Jag säger bebis eller liv varje gång men du är virrig utav bara helvete och säger livs levande små barn ibland och befruktade ägg ibland trots att du menar samma sak.
Citera
2022-07-27, 14:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och varför ska värdet godtyckligt bestämmas av kvinnan, peka gärna ut varför. Du säger vad du tycker men berätta varför.
Mammans embryo, hennes problem eller glädje.
Ingen annan kan ta hennes beslut.
Citera
2022-07-27, 15:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
OK, så brist på platser legitimerar att döda? Det finns en stor bostadsbrist i Stockholm, ska man kunna döda folk för det?
Halmgubbe.
Embyon äör tillåtet att döda av den som sätter värdet på embryot.

Ett godtyckligt cirkelargument för den som låter mamman bestämma värdet på sitt embryo.
Finns inget riktigt därför.
Bara det utilitaristiska att samhället mår bättre av att tillåta abort.

Finns inget riktigt svar på motsatsen heller.
Citera
2022-07-27, 15:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
De rätta åsikterna är inte alltid det majoriteten tycker, det är inte heller de bästa. Det har historien visat.

Det är ingen som har påstått det men vet du vad? Bara för att lagstiftarna väljer att agera i linje med dina åsikter så innebär det inte att du har vunnit den här diskussionen, faktum är att du har blivit förlöjligad så många gånger så jag har tappat räkningen och logisk konsekvens hajar du fortfarande inte.

Nog om det, ha en bra dag, nu ska vi vanliga människor arbeta.
Vad är den rätta åsikten om abort?

Är det du som sitter inne med den?
Citera
2022-07-27, 15:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Men snälla nån. Om jag och en annan diskuterar ett ämne och den personen lägger fram argument som jag tar kål på... då håller ju inte hans position, eller? Då är hans position dålig, ounderbyggd, ogenomtänkt och har många brister.

Det är subjektivt vem man tycker har rätt men det finns objektiva måttstockar för dålig argumentation anser jag.
Visa då vad som är objektivt fel med abort.
Visa gärna hur ditt argument är objektivt också.
Citera
2022-07-27, 15:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Klart du gör. Är ju du som använder big pharmas språk och uppdelning och säger embryo, foster, bebis. Jag säger bebis eller liv varje gång men du är virrig utav bara helvete och säger livs levande små barn ibland och befruktade ägg ibland trots att du menar samma sak.
Nu minns jag, det var du som likställde embryon med barn.
Citera
2022-07-27, 15:21
Citat:
Du protesterade ju när jag anammade ditt språkbruk och pratade om att frysa in livs levande bebisar. Då ville du kalla det ägg eller embryor.
Citera
2022-07-27, 15:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nu minns jag, det var du som likställde embryon med barn.

Ja satanistisk doublespeak är något ni är direkt beroende av för att lätta ert samvete, för oss rationella är ju det givetvis bara nonsens. Liv är liv.

Citat:
Du protesterade ju när jag anammade ditt språkbruk och pratade om att frysa in livs levande bebisar. Då ville du kalla det ägg eller embryor.

Jag sa ring polisen.
Citera
2022-07-27, 15:54
Citat:
Så du tycker både det är ok att frysa in småbarn och att vägra betala deras husrum, mat och kläder.

Citat:
Embryokläder vore om inte annat hur gulligt som helst. Funkar det så i Sverige att Kvinnan efter typ 9 år kan plocka fram det befruktade ägget och sedan krävs mannen på pengar? Låter helt absurt kvinnogrisigt i så fall.

Citat:
Bebiskläder samt plocka fram bebisen, menar du väl.

Citat:

Ska vi spika att du menade bebiskläder och plocka fram bebisen då. Inte embryoklädet eller plocka fram ägget.
Senast redigerad av Ipsi 2022-07-27 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in