Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Haha, du berättar ju bara helt självklara saker. Det förstår väl jag också att om tvångssterilisering tilläts så måste det ha berott på att det fanns ett stöd för det. Men om du kunde gå tillbaka i tiden, hade du verkat och anammat en sådan lag eller har du vänt dig emot den (tvångssterilisering)? Förhoppningsvis det senare.
En lag som jag finner subjektivt vidrig kommer jag aldrig lyda. Du vrider nu diskussionen igen på ett subtilt sätt.. nu pratar du om att respektera, tidigare handlade det om att lyda ifrån den andra debattören. Ni slingrar er bara..

Ja det är möjligt att jag hade vänt mig emot en sån lag och velat förändra den. Lagar förändras ju hela tiden utifrån att folk anser att det är moraliskt rätt att förändra dem.
Jag slingrar mig inte det minsta. Jag förklarar att i en demokrati stiftar man lagar utifrån vad som anses moraliskt rätt. När åsikten om vad som är moraliskt rätt skiftar så ändras lagen. Annars skulle ju lagar vara huggna i sten.
Ja, i en demokrati ska man respektera lagen. Sen finns det ju alltid såna som ägnar sig åt civil olydnad när de anser att något är fel, t ex Ica-handlare som öppet säljer alkohol för att de anser att systembolagsmonoplet är fel, men så får de ju betala sina böter också.
Varför måste du hela tiden påstå att andra vägrar att svara eller slingrar sig bara för att du inte får dina förutbestämda svar? Hur skulle det vara att du försöker ta in svaret du får istället?