Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Sedan är inte det svåra att lära sig knappologin, utan att lära sig hur systemet ska användas när man inte skjuter. Var ska man gruppera, hur ska man gå in i och ut ur eldställningen, hur och när ska man kamouflera, hur ska man genomföra vägmarsch, hur ska man agera vid TOLO, hur ska man agera vid eldöverfall vid vägmarsch, kontra eldöverfall vid TOLO, kontra eldöverfall i eldställning eller förläggning, hur ska man upprätta, bryta och agera i förläggning.
Om vi jämför med en skyttesoldat, så tar det ungefär ett år att utbilda en bra skyttesoldat.
Ska jag utbilda helt grön soldat på t.ex. AR-15, så tar det ett år, men om jag ska utbilda den redan utbildade skyttesoldater, som är utbildad på AK-74, på AR-15, så bedömer jag att jag skulle kunna få ut 90% effektivitet ur soldaten, med 5 minuters utbildning på AR-15 och 99% inom loppet av en dag.
Så extremt är det självfallet inte med ett nytt artillerisystem, men lika fullt så är det som tar överlägset mest tid inte knappologin, utan allt annat runt omkring. Helt enkelt att lära sig att bli en artillerist.
Problemet ligger inte i utbildningen. Problemet ligger i att FM inte har kvar de färdigutbildade. Om inte en värnpliktig tar anställning direkt efter muck så är dennes utbildning ”värdelös”, åtminstone på kort sikt, då ingen förmågeökning sker.
Hade man däremot varit lite på hugget politiskt så hade man infört 24 månaders värnplikt (ev. temporärt). Första året får du utbildning, andra året har du tjänst i förband, eller utbildar NÄSTA kull. Det hade gett FM en förmågeökning mycket snabbt.
Första reaktionen brukar vara ”men, vi kan väl inte kräva…” Jo, det kan vi. Vi som i Sverige. VärnPLIKT. Kan vi kräva att 69-åringar ska försvara Sverige vid krig kan vi fanimej kräva att 18-åringar gör 24 månader.
Allt tjat om att det tar tid att växa. Ja, om man måste rekrytera och anställa. Då gör det det. Men om du kan nyttja färdigutbildade värnpliktiga till normal bemanning, dvs kommendera ut dem där de behövs, då går det extremt mycket fortare. Sen kanske man kan fasa ut det om 5-10år när vi har en solid grund igen.