Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
För att vrida det hela tillbaka till Archer, mjukvara och värnpliktiga: Nuförtiden är ju högteknologiska vapen lika enkla att lära sig som gammaldags kanoner med enbart optiska riktmedel och kanske en eldledare med fälttelefon.
Om man gör archersystemet mjukvarutungt med simulatorer och så mycket användarstöd som möjligt, ja då kan rätt uttagna värnpliktiga klara alla befattningar och även använda hela systemet själva. Ett års utbildning ska nog räcka då.
Vad gäller nya vspensystem så måste vi alltså fokusera på att de ska vara lätta att utbilda på, d v s ha inbyggt användarstöd, simulatorer etc.
Sedan är inte det svåra att lära sig knappologin, utan att lära sig hur systemet ska användas när man inte skjuter. Var ska man gruppera, hur ska man gå in i och ut ur eldställningen, hur och när ska man kamouflera, hur ska man genomföra vägmarsch, hur ska man agera vid TOLO, hur ska man agera vid eldöverfall vid vägmarsch, kontra eldöverfall vid TOLO, kontra eldöverfall i eldställning eller förläggning, hur ska man upprätta, bryta och agera i förläggning.
Om vi jämför med en skyttesoldat, så tar det ungefär ett år att utbilda en bra skyttesoldat.
Ska jag utbilda helt grön soldat på t.ex. AR-15, så tar det ett år, men om jag ska utbilda den redan utbildade skyttesoldater, som är utbildad på AK-74, på AR-15, så bedömer jag att jag skulle kunna få ut 90% effektivitet ur soldaten, med 5 minuters utbildning på AR-15 och 99% inom loppet av en dag.
Så extremt är det självfallet inte med ett nytt artillerisystem, men lika fullt så är det som tar överlägset mest tid inte knappologin, utan allt annat runt omkring. Helt enkelt att lära sig att bli en artillerist.