2022-07-19, 01:32
Medlem
Kanske Sverige helt enkelt borde satsa mer på Patriot, och sedan försöka sälja/skänka alla 39C till baltländerna och Ukraina?

Vi går ju trots allt mot att bli medlemmar i Nato också, så då kommer vi ju att bygga vår försvarsplanering tillsammans med andra starka aktörer och kanske Sverige då inte ensamt behöver satsa så tungt på stridsflyg för förvara av det egna luftrummet?

Nato kommer nog att göra om tänket ganska mycket framöver.. Men vi har nog kanske inte hängt med än mentalt.

Trots allt gör ju JAS 39C rent krasst mer nytta längre österut om man säger så.
Senast redigerad av Macke85 2022-07-19 kl. 01:38.
Citera
2022-07-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, men då blir det BAE Tempest skulle jag tro, eftersom FMV redan gått in med pengar i det projektet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Tempest

Är väl inte på långa vägar klart med att Sverige satsar på just Tempest?

Det svenska teknikföretaget SAAB har väl bara valt att delta i teknikutvecklingen på ett litet hörn?

(Antagligen för att hålla sig framme på marknaden, och för att själv kunna dra nytta av det till egna kommande projekt..)

Det är väl ändå inte samma sak som att svenska staten bestämt sig för att Tempest, som knappt ens finns på papper, är det som gäller i framtiden?

Rätta mig om jag har fel..
Senast redigerad av Macke85 2022-07-19 kl. 01:44.
Citera
2022-07-19, 01:50
Medlem
Mer troligt att SAAB tillsammans med Boeing utvecklar en ensitsig & enmotorig maskin med stealthliknande egenskaper.
Senast redigerad av Macke85 2022-07-19 kl. 01:53.
Citera
2022-07-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är väl inte på långa vägar klart med att Sverige satsar på just Tempest?

Det svenska teknikföretaget SAAB har väl bara valt att delta i teknikutvecklingen på ett litet hörn?

(Antagligen för att hålla sig framme på marknaden, och för att själv kunna dra nytta av det till egna kommande projekt..)

Det är väl ändå inte samma sak som att svenska staten bestämt sig för att Tempest, som knappt ens finns på papper, är det som gäller i framtiden?

Rätta mig om jag har fel..

Skulle jag tro.

Till slut får väl Tyskland och Frankrike igång något, då kan vi vara med där.

Jag skulle tro att gen6 stridsflygplan blir snuskigt dyra. Alternativet är väl att titta på alternativ till stridsflygplan.
Citera
2022-07-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Skulle jag tro.

Till slut får väl Tyskland och Frankrike igång något, då kan vi vara med där.

Jag skulle tro att gen6 stridsflygplan blir snuskigt dyra. Alternativet är väl att titta på alternativ till stridsflygplan.

Sverige värkar vilja ha en ledande roll i ett framtida 5-gen plan som ska ersätta C/D modellerna.

"Edstrom said that because of Sweden’s position as one of three Western countries, alongside France and the U.S., with the proven ability to build a domestic fighter aircraft, he expects NATO “would like us to stay in that position and be a leading nation when it comes to developing the future fifth-generation systems.”

https://www.defensenews.com/2022/07/18/swedish-air-force-crafting-new-fighter-strategy-amid-russian-aggression-nato-ascension/

Så det är inte alls säkert det blir någon vidare satsning på Tempest projektet.
Citera
2022-07-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Mer troligt att SAAB tillsammans med Boeing utvecklar en ensitsig & enmotorig maskin med stealthliknande egenskaper.

Vem ska betala detta? Svenska behov om 60-120 flygplan räcker inte långt och USA har inga planer på att införskaffa ett nytt ensitsigt flygplan.

Utöver Tempest så är de utvecklingsprogram som är igång idag NGAD, F/A-XX och FCAS (NGF).
Citera
2022-07-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Vem ska betala detta? Svenska behov om 60-120 flygplan räcker inte långt och USA har inga planer på att införskaffa ett nytt ensitsigt flygplan.

Utöver Tempest så är de utvecklingsprogram som är igång idag NGAD, F/A-XX och FCAS (NGF).

Just det ja, försvarsmakten tänker den tänkta uppsättningen 60 gripen E och 24 F35.
Citera
2022-07-19, 17:56
Medlem
Kanske lite ot men när kommer Flyplan likt Gripen vara Pilotlösa , ja Drönare m.a o
Citera
2022-07-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Kanske lite ot men när kommer Flyplan likt Gripen vara Pilotlösa , ja Drönare m.a o

Det utvecklas drönare som kan samverka med ett stridsplan med pilot.

Loyal Wingman är väl begreppet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_MQ-28_Ghost_Bat

Varför just Australien nappat på detta vet jag alls icke.

Vi kommer att se en liknande utveckling i flottan kan jag tro. Och för all del armén, men robotar har det svårare att ta sig fram i terräng gissar jag. Men de har ju sina radiostyrda flygplan idag redan.
Citera
2022-07-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben

Drönare användas i offensiv.
Citera
2022-07-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 93J
Just det ja, försvarsmakten tänker den tänkta uppsättningen 60 gripen E och 24 F35.

Nej, man avser att bibehålla förmågan att utveckla egna stridsflygplan vilket innebär att man inte kommer köpa något färdigt flygplan. Kommer därtill finnas modernare flygplan än F-35 tillgängliga när C/D ska ersättas.
Citera
2022-07-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nej, man avser att bibehålla förmågan att utveckla egna stridsflygplan vilket innebär att man inte kommer köpa något färdigt flygplan. Kommer därtill finnas modernare flygplan än F-35 tillgängliga när C/D ska ersättas.

Fuck you det är modernaste attack plan och den senaste tillverkning av USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in