Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Det beror helt på hur långt tillbaka i historien du tittar. Först 1996 beslutade man om en delserie 3 på 64 flygplan. Före det var det uppe i 30 flygplan med option på 110 st =140 flygplan med delserie 1 och 2. Där de sista redan uppgraderades till delserie 3.
Men när man tittade på alternativet på nytt flygplan. Så var siffran 100-talet flygplan fram till 1982. Då släppte man alternativet på andra flygplan. F16 och F18 var då andra alternativ. Så det var inte så lite politik bakom detta. Så köp av 100 talet flygplan har varit aktuellt. För att sedan välja ca 200 st med egen tillverkning. Hade vi köpt utländskt så hade även flygindustrin minskat med ca 6000 personer. Sossarna kom även med ett villkor. Att JAS 39 var den sista flygplansmodellen. Som Sverige enskilt skulle bygga.
100-talet plan fram till 82? Det låter fruktansvärt lite för den tiden om du menar totalt antal plan i flygvapnet. Jag antar att du menar 100-talet av de nya planen som ersättning för de äldsta befintliga individerna? Vad jag vet skrotades de sista Viggen i förtid för att det ansågs vara mer ekonomiskt att ersätta dem med nya Gripen istället.
Tidigare funderingar och planeringar ändrar ju ändå inte vad som verkligen bestämdes vid kontraktsskrivningen. Har du någon källa på att kontrakt på slutgiltiga 200 skrevs EFTER att det blev fastslaget att flygvapnet skulle bantas till 100-talet? Du hävdar att Sverige medvetet köpte 100-talet plan som de aldrig tänkte använda, vilket mig veterligen inte korrekt. Därför undrar jag var du har läst detta.
Man tittade på fler alternativ, ja. F-16 var det färdiga alternativet som bedömdes passa bäst, men ansågs inte klara kraven. Istället valdes det egenutvecklade alternativet. Självklart är det politik med i spelet, men jag har inte sett något som tyder på att kravbilden inte var det avgörande.