2022-07-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Henry O där det inte är SE själv som identifierat Palme..
"det var någon som sagt att det var Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten"
Även detta med att Palme såg liten ut är något Gahn hör/bekräftar.

Det antyds inte att detta är i direkt anslutning till skotten utan senare.

Oavsett så skulle det rent hypotetiskt vara så att ingen alls på mordplatsen fått reda på vem den skjutne var.
Hur skulle då SE's uppgift se ut när han som ensamt vittne visste detta och berättar det för väktarna 20 min efter mordet?

Apropå att ta risker....i rollen som GM, så funkar det mesta för honom.

Med en stor portion vilja så kan man ju såklart få detta till att SE antyder att det tog tid innan folk förstod att det var Palme. (Och inte bara för honom själv)

Du skriver att det ”mesta funkar” i rollen som GM; så vad är det som då inte funkar för SE anser du?
Citera
2022-07-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är nog den enklaste av frågor. Först så är det ett dåligt anteckningsförhör i telefon. Man måste ta varje mening för vad det är. Uppstyltad information som i bästa fall kan stärkas av andra förhör. SE har antagligen INTE sett färgen på täckjackan. Mörkblå täckjacka får SE från LP när han frågar om signalement och vart gm tog vägen. Han precis som LP tror initialt att det är gm som står därinne i gränden. Så när han ringer 1 mars så tror han fortfarande att det var gm han såg och la till färgen mörkblå, information som han fått från LP.
I senare förhör kan man se, vad jag uppfattat, att färgen kan han inte uttala sig om. Nu vet han också att det inte var gm han såg så han behöver inte lägga till mörkblå.

Har Lisbeth sagt att hon ser LJ o tillsammans med Engström pekar ut flyktvägen o berättar om signalement på GM..?

Eller något annat vittne som bevittnar Lisbeth o Engström prata ca 45sek efter skotten ?
Citera
2022-07-18, 20:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han är där hela tiden.....Men ändå inte
Mycket bra sammanfattat.

Samma otur för övrigt med hans Supervittne vars vittnesmål inte heller ansågs värt att sätta på pränt av polisen, trots att det innehöll en massa signalementuppgifter som borde ansetts heta då på kvällen. Polisen som tog emot vittnesmålet borde ju rimligen inte kunnat veta att det var det springande "vittnet" Engström som Supervittnet beskrev. Det vill säga det som är det underliggande budskapet i SE:s berättelse.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-18 kl. 20:44.
Citera
2022-07-18, 20:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Med en stor portion vilja så kan man ju såklart få detta till att SE antyder att det tog tid innan folk förstod att det var Palme. (Och inte bara för honom själv)

Du skriver att det ”mesta funkar” i rollen som GM; så vad är det som då inte funkar för SE anser du?

Ja lite luddigt, men det jag menar att hans risktagande och hans lögner faktiskt taget stämmer.
I detta fall inget som har stått i media.
Och med vilja, eller tolkat det väl så handlar det snarare om att det just tog lite tid än att Palmes identitet blev känd direkt. Varför ens hålla på att dra sådana lögner.

En annan liknade lögn är polisens bryskhet mot Lisbeth.
Den lögnen blir inte så lika uppseendeväckande eftersom vi har både GS och LL som berättar om hur Lisbeth försökte fås med in i polisbilen och där hon enligt GS bara slog ifrån sig.
Oavsett vad som verkligen hände så blir lögnen inte lika uppseendeväckande som om GS inte alls rört eller varit i närheten av Lisbeth.
Då hade jag mer kunna tro på honom som GM än när det just finns omständigheter som mer lutar åt att han var där än att han var en GM som var på flykt.

Framstupa sidoläge lika så.
Enligt Henry O så har ju SE uttryckt att Palme vändes (till rätta) av flera personer..
Till HO:
"när han pratade att han hade tydligen gått fram
och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten
tillrätta, lagt honom pi rygg så att säga. Men senare när h an,
ett par minuter senare när han var mer redlig si att säga så
fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån
när det hände och han gick fram och tittade vem det var
medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit
skjuten, hade vänt honom r ätt och försökt ge konstgjord andning."

Det vi ser i förhören (oavsett vad som hänt på riktigt eller inte) så har både Glantz och Ersson uppgifter om att de vände Palme i framstupa sidoläge..

Att flera vände på Palme, vad är det för lögn som GM behöver dra till med? (Utöver alla andra uppgifter)

Alla uppgifter redan 20 min innan skotten.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-07-18 kl. 20:43.
Citera
2022-07-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ja lite luddigt, men det jag menar att hans risktagande och hans lögner faktiskt taget stämmer.
Och med vilja, eller tolkat det väl så handlar det snarare om att det just tog lite tid än att Palmes identitet blev känd direkt. Varför ens hålla på att dra sådana lögner.

Den lögnen blir inte så lika uppseendeväckande eftersom vi har både GS och LL som berättar om hur Lisbeth försökte fås med in i polisbilen och där hon enligt GS bara slog ifrån sig.
Oavsett vad som verkligen hände så blir lögnen inte lika uppseendeväckande som om GS inte alls rört eller varit i närheten av Lisbeth.
Då hade jag mer kunna tro på honom som GM än när det just finns omständigheter som mer lutar åt att han var där än att han var en GM som var på flykt.

Enligt Henry O så har ju SE uttryckt att Palme vändes (till rätta) av flera personer..
Till HO:

Det vi ser i förhören (oavsett vad som hänt på riktigt eller inte) så har både Glantz och Ersson uppgifter om att de vände Palme i framstupa sidoläge..

Att flera vände på Palme, vad är det för lögn som GM behöver dra till med?

Samtidigt måste man faktiskt ta i beaktning att Engström som GM återvänder till Sveavägen...

Han kan ju rimligen snappa upp lite ..
Citera
2022-07-18, 21:47
Medlem
Citat:

Till HO:

Att flera vände på Palme, vad är det för lögn som GM behöver dra till med? (Utöver alla andra uppgifter)

Att folk som springer fram för att hjälpa en skottskadad människa gör konstgjord andning, hjärträddning och lägger offret i framstupa sidoläge är ju definitivt tre saker jag hade gissat på.

I alla fall så hade jag inte gissat på att de lät Palme ligga kvar med pannan i gatan.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med vad HO säger om att SE sade; här tycks ju HO uppfatta att SE ger olika versioner väl? Varför ger han då olika versioner?

Sen; nåt måste han ju ändå säga till väktarna?

Och gällande bryskheten; detta har vi väl redan s a s diskuterat? 😏 Även det faktum att SE kan ha återvänt och tittat på avstånd.

Lika intressant vad SE säger till väktare är ju faktiskt vad han inte nämner vad som sker på MP till väktarna. Det är ju inga banala saker direkt att göra en språngmarsch och pga detta så tror ett vittne att SE är GM och därefter blir han dissad av polis när han försöker rätta till misstaget.. han vet m a o där och då att polisen har fel signalement; hans egna klädsel.
Citera
2022-07-18, 22:18
Medlem
Om man tänker sig att Skandiamannen mördade Olof Palme.

Skulle ni ha gjort likadant som Skandiamannen.
Kontakta tidningar och SVT, bli fotograferad och springa i TV.,
Skulle ni inte vara rädda för att något vittne skulle se er och känna igen er som gärningsman.

Alla tänker inte likadant men hade jag varit gärningsmannen så skulle jag försökt ha så låg profil som möjligt.
Citera
2022-07-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Beskriv hur det går till från att Mårten ser mördaren gå efter bakom makarna Palme, ångra sig och gå förbi paret in bakvägen och småprata med väktarna och hinna ut och möta dom norr om Skandia. För om du inte ser invändningar i det skeendet så har du inte tänkt efter ordentligt. Att SE är GM och Grandmannen går inte ihop.

De som har gått sträckan har väl kommit fram till att tiderna matchar på ett ungefär. Dvs. att SE och makarna Palme bör befinna sig utanför Skandia ungefär samtidigt i ett sådant scenario. Det diffar såklart någon minut beroende på vilka antaganden man gör. T.ex. om SE går i rask takt eller springer och inte pratar med väktarna så länge så kommer han fram före makarna Palme.

Det märkliga är att SE tydligen hade för vana att lämna Skandia bakvägen denna kväll för att undgå registeringen och undanhåller detta för polisen. Även denna "olovliga" utpassering matchar tidsmässigt väl i detta scenariot.

Som så ofta när det gäller SE så inställer sig frågan - varför ljuger han om detta?
Senast redigerad av BleakHouse 2022-07-18 kl. 23:51.
Citera
2022-07-18, 23:35
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Skulle ni inte vara rädda för att något vittne skulle se er och känna igen er som gärningsman.

Alla tänker inte likadant men hade jag varit gärningsmannen så skulle jag försökt ha så låg profil som möjligt.
Javisst är det så men det förklaras med att Skandiamannen skulle ha varit något överjävligt förslagen och kall....eller bara dumdristig.
Citera
2022-07-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Låg profil kunde han ju inte...

Dels har han ju redan återvänt uppjagad till Skandia o sagt att han var närvarande + att signalementet har börjat komma in..

Så den chansen var ju redan borta..

Skulle han inte återvänt till Skandia så är det mer troligt att han kunnat hålla låg profil
Citera
2022-07-19, 00:37
Medlem
Varför krånglar så många till det när det gäller Engström eg ?

Han har stämplat ut 23:19

Signalement med rock o handledsväska på springande man på DBG..

Han är inte bekräftad varandes på brottsplatsen trots att han återvänder till Skandia mellan 15-20min senare...

Varför tar folk då upp varför han INTE ska misstänkas ? Vapen o att han är harmlös t.ex

Låt säg att man skulle göra det med alla som är misstänkta så skulle ju tillslut ingen bli misstänkt...

Det finns ju inte en misstänkt GM som inte har egenskaper eller något tillhygge som inte passar...Det är helt oviktigt..!!

Man misstänkts för saker man misstänkts för inte för saker som inte passar !

Dessutom hade samma folk sagt såhär om det skulle visa sig vara Engström som är GM : Jaha ,då hade han visst vapen o var inte så harmlös trots allt
Senast redigerad av Problem2020 2022-07-19 kl. 00:41.
Citera
2022-07-19, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Javisst är det så men det förklaras med att Skandiamannen skulle ha varit något överjävligt förslagen och kall....eller bara dumdristig.
Nej men det var ju hans enda chans då han genom utstämplingen var knuten till platsen ungefär vid tiden för mordet.

Genom att bli ett vittne förklarar han sin närvaro på platsen,
Genom att hitta på att han sprungit efter polisen för att ge dem mördarens signalement kan han förklara sig mot ev utpekanden att han kunde vara GM .den flyende mannen.
Likaså hittar han på att han samtalat med LP.
Jaså pekande fru Palme ut mig?
Ja men hon blandade nog ihop mig med mördaren jag var ju nästan först framme och vi hade ett kort samtal där hon lämnade mördarens signalement som jag sedan glömde nämna för poliserna. och det var därför jag sedan rusade in i gränden för att delge poliserna signalementet blå täckjacka.
Fru Palme såg ju mig då och blandar ihop mig med mördaren.

Han var rödd för utpekande, visste inte hur många som sett honom och om någon sett hans ansikte.
Istället för att sitta still i båten blev han stressad och av detta. och valde att agera.
Ringa in och påpeka att man förväxlat honom med mördaren , kontakta media o.s.v.
Det var ju hans enda chans , att försöka etablera sig som ett vittne.
Hade ha suttit still i båten hade vi idag sannolikt aldrig hört talas om grafikern Stig Engström på Skandia.

Han var absolut inte kall snarare tvärtom.
En annan aspekt av detta var ju att han också var uppmärksamhets törstande.
En sån här händelse inträffar bara en gång i livet.
Det var ju hans chans till att få stå i rampljuset lite och känna sig märkvärdig och viktig.
Att samtidigt som han fick sin tid i rampljuset kunna använda den till att försöka etablera sig som vittne var ju det naturliga att göra för honom i den situationen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in