2022-07-18, 09:14
  #33925
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det var så ovanligt med skjutande på öppen gata, till skillnad från idag, att det vara flera som inte reagerade eller trodde det var smällare.

Den naturliga förklaringen är att SE, som han säger i första förhöret, han kom just ut på Sveavägen när han hörde en smäll. Han hörde det andra skottet och hade 40-50sek kvar fram till korsningen.

Han nämner även "avgasknall". Jag har noterat då tittat på massa gamla attentat från tiden, att då just revolver använts i trafikmiljö, så har vittnen som inte sett vad som inträffat, men befunnit i sig i närheten, vid flera tillfällen identifierat ljudet som just en avgasknall.
Citera
2022-07-18, 10:51
  #33926
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han nämner även "avgasknall". Jag har noterat då tittat på massa gamla attentat från tiden, att då just revolver använts i trafikmiljö, så har vittnen som inte sett vad som inträffat, men befunnit i sig i närheten, vid flera tillfällen identifierat ljudet som just en avgasknall.

Ja, men det gäller ju att få SE från S44 till mordplatsen som ett vittne. I Hovrätten beskrev han att det såg ut så här: https://youtu.be/e6MiEBUIXyM ( ca 15.00)

Menar du att han kom ut på gatan hörde en smäll och missade precis allt som hände i sin färdriktning och på mordplatsen? Kan det vara så att han ljög i Hovrätten? Hur hänger allt ihop?
__________________
Senast redigerad av csvens 2022-07-18 kl. 10:55.
Citera
2022-07-18, 11:29
  #33927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han nämner även "avgasknall". Jag har noterat då tittat på massa gamla attentat från tiden, att då just revolver använts i trafikmiljö, så har vittnen som inte sett vad som inträffat, men befunnit i sig i närheten, vid flera tillfällen identifierat ljudet som just en avgasknall.

SE om skotten i TR/HR;

”Första skottet tar jag som ett allmänt ljudinslag”

”Det andra skottet hör jag ganska tydligt”.
Citera
2022-07-18, 11:59
  #33928
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, men det gäller ju att få SE från S44 till mordplatsen som ett vittne. I Hovrätten beskrev han att det såg ut så här: https://youtu.be/e6MiEBUIXyM ( ca 15.00)

Menar du att han kom ut på gatan hörde en smäll och missade precis allt som hände i sin färdriktning och på mordplatsen? Kan det vara så att han ljög i Hovrätten? Hur hänger allt ihop?

Jag vet inte. Jag lämnar till andra att försöka bringa reda i det där. Avgasknallen är bara ett bidrag till det (måhända irrelevant).

Det är ivf inget SE kunnat lösa sig till. Att folk ofta uppfattade revolverskott i miljö med trafik som just avgasknallar.
Citera
2022-07-18, 12:00
  #33929
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
SE om skotten i TR/HR;

”Första skottet tar jag som ett allmänt ljudinslag”

”Det andra skottet hör jag ganska tydligt”.
Ja. Då talar han också om sin egen position vid det tillfället och ungefär vilken tidsrymd det är från det tillfället till dess han är på mordplatsen.

Det går å andra sidan att få intrycket att SE egentligen inte alls hörde någon smäll och i övrigt hittade på eller i media läste sig till det mesta och kom i själva verket fram rätt så sent till mordplatsen, där han inte gjorde några större intryck på någon.

Men då har vi detta med observationen längs "gula linjen", vissa signalementen från vittnen som mer eller mindre stämmer in ganska bra på honom samt YN:s observation på DBG som väger emot det.
Citera
2022-07-18, 12:00
  #33930
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
SE om skotten i TR/HR;

”Första skottet tar jag som ett allmänt ljudinslag”

”Det andra skottet hör jag ganska tydligt”.

Han benämner det som avgasknall i mars 1986. Det är även det han uppgett för Gahn. Jag kan missta mig här.
Citera
2022-07-18, 12:12
  #33931
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nu vet jag inte exakt vilket Grand-scenario som avses. De jag tagit del av och diskuterat lite här är inte mer lättsmälta än det att han öppnar dörren och råkar få syn på makarna. Grandinblandning växer till något alldeles oerhört man rimligen inte kan tugga i sig och har tyckts mig varit ganska övergivet?
Med "grandscenariot" syftade jag alltså här på Thomas Petterssons teori om det händelseförlopp som föregick utstämplingen, och om hur det kan ha gått till sedan när SE stötte på makarna Palme igen när han kom ut efter utstämplingen. Du verkar tycka att "Grandinblandning" känns som en helt orimlig teori, men det kan säkert bero just på att du inte alls känner till hur TP själv beskriver det, utan att du snarare har tagit del av och diskuterat de misstolkningar och nidbilder av teorin som några här i tråden ibland roade sig med att måla upp (och som de sedan enkelt kunde "såga"). När det gäller TP:s teori i original så har jag faktiskt inte sett några bra invändningar, och ofta handlar det nog mer om att man inte riktigt har orkat sätta sig in i och inte har förstått teorin. Så var det i alla fall länge för mig innan polletten trillade ner.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2022-07-18 kl. 12:23.
Citera
2022-07-18, 12:26
  #33932
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Med "grandscenariot" syftade jag alltså här på Thomas Petterssons teori om det händelseförlopp som föregick utstämplingen, och om hur det kan ha gått till sedan när SE stötte på makarna Palme igen när han kom ut efter utstämplingen. Du verkar tycka att "Grandinblandning" känns som en helt orimlig teori, men det kan säkert bero just på att du inte alls känner till hur TP själv beskriver det, utan att du snarare har tagit del av och diskuterat de misstolkningar och nidbilder av teorin som några här i tråden ibland roade sig med att måla upp (och som de sedan enkelt kunde "såga"). När det gäller TP:s teori i original så har jag faktiskt inte sett några bra invändningar, och ofta handlar det nog mer om att man inte riktigt har orkat sätta sig in i och inte har förstått teorin. Så var det i alla fall länge för mig innan polletten trillade ner.

TPs teori är bara trams och hittepå. Inte ens KP/HM, trots sitt haveri, tordes slå in på den vägen.
Citera
2022-07-18, 13:02
  #33933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte. Jag lämnar till andra att försöka bringa reda i det där. Avgasknallen är bara ett bidrag till det (måhända irrelevant).

Det är ivf inget SE kunnat lösa sig till. Att folk ofta uppfattade revolverskott i miljö med trafik som just avgasknallar.

Sen är det ju det typiska med hela Engströms berättelse...

Ska förklara vad jag menar med att Engström är där men ändå inte...

Engström är där när skotten kommer....Men tittar just då på klockan !

Engström är där o pratar med Lisbeth.....Men som inte är kontaktbar

Engström springer efter polisen.....Men ser dom inte i trappan

Engström ska lämna viktigt vittnesmål......Men får inte av polisen..

Media kommer till brottsplatsen.....Men Engström väljer gå....



Han är där hela tiden.....Men ändå inte
Citera
2022-07-18, 13:30
  #33934
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Med "grandscenariot" syftade jag alltså här på Thomas Petterssons teori om det händelseförlopp som föregick utstämplingen, och om hur det kan ha gått till sedan när SE stötte på makarna Palme igen när han kom ut efter utstämplingen. Du verkar tycka att "Grandinblandning" känns som en helt orimlig teori, men det kan säkert bero just på att du inte alls känner till hur TP själv beskriver det, utan att du snarare har tagit del av och diskuterat de misstolkningar och nidbilder av teorin som några här i tråden ibland roade sig med att måla upp (och som de sedan enkelt kunde "såga"). När det gäller TP:s teori i original så har jag faktiskt inte sett några bra invändningar, och ofta handlar det nog mer om att man inte riktigt har orkat sätta sig in i och inte har förstått teorin. Så var det i alla fall länge för mig innan polletten trillade ner.

Beskriv hur det går till från att Mårten ser mördaren gå efter bakom makarna Palme, ångra sig och gå förbi paret in bakvägen och småprata med väktarna och hinna ut och möta dom norr om Skandia. För om du inte ser invändningar i det skeendet så har du inte tänkt efter ordentligt. Att SE är GM och Grandmannen går inte ihop.
Citera
2022-07-18, 14:01
  #33935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han benämner det som avgasknall i mars 1986. Det är även det han uppgett för Gahn. Jag kan missta mig här.

Nej, du misstar dig inte. Avgasknall och enbart ett ”skott” är ju det första han säger och i förhör.

Men man kan undra varför han i rätten ändrar sig.

Här tycks han ju faktiskt ha uppfattat någon form av skottlossning.
Citera
2022-07-18, 17:40
  #33936
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske, eller ganska säkert, lyssnade han på Morgonekot klockan 8 där Delsborn berättade att det tog innan man visste att det var OP som var skjuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Av en händelse så såg jag Anna Hage bli intervjuad av Malou på youtube...5år gammalt klipp...

Men av en händelse så frågar Malou: När fick du reda på att det var Olof som du hjälpte ?

Hage : Det fick jag reda på av Lisbeth som sa att ser ni vem jag är o det är min man statsministern Olof som ligger där !

Återigen så hör Engström i media vad Delsborn säger...o sen bara upprepar o därigenom befäster sin varandes på plats...

Han upprepar ju allt han läser o hör o gör det till sin egen story eller befäster sin plats genom att "veta" saker som han inte borde veta.....Men i själva verket läser han bara innantill

Dessutom var det faktiskt exakt som jag trodde ang att Lisbeth o att hon flera gånger sa att det är jag Lisbeth o min man Olof som ligger där !

Sen att några som t.ex Delsborn inte hörde det o trodde det kom fram mkt senare snappade Engström upp i Media

Ja det går att spekulera att detta återigen är något SE tar från media, men redan i samtalet med väktarna så antyds det att det inte var direkt som Palmes identitet blev känd.

Hur "exakt" vet vi vad Hage minns?
Hur kommer det sig då att varken Glantz med kamrater visste vem offret var för än dagen efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in