Citat:
Ursprungligen postat av
FridayThirteen02
Det här är det dummaste jag läst någonsin. Kulturkrock my ass. Snacka om att vara inskränkt när du inte ens har koll på att hederskultur i många afrikanska och arabiska (u-)länder å ena sidan bestraffar händelser som dessa ”öga för öga”, såväl som att funktionshindrade barn lämnas vind för våg/”sätts ut” till allmän bespottning ifall familjen inte har möjlighet att sörja för barnet.
Dvs, det är i allra högsta grad den svenska mentaliteten som möjliggjort detta - dvs att alla människor har rätt tills sitt människovärde, att barn under 15 inte är straffmyndiga, att rättssäkerhet ska råda trots ett katastrofalt rättssystem osv osv osv.
Dumsnutar som röstar på SD är, för övrigt, inte bättre. Det vi behöver är pragmatisk teknokrati där samhället blir brutalt för de som inte tillför något, varesig det gäller ”svenskar” eller övriga etniciteter som uppehåller sig och/eller har medborgarskap. Inte ännu ett parti med uppmärksamhetskåta karriärister (läs: ”politiker”) som vill lyfta fet lön för bekvämt eller inget arbete.
Nä, som jag nämner i mitt inlägg så har jag tyvärr låg koll på just Afrikanska land.
Men av min egna erfarenhet(som är orelevant i tråden Men relevant för min åsikt) så är det extremt olika synsätt på rätt och fel landen emellan. Min mamma är invandrad från Asien, pappa från en liten Norrlands by. De har väldigt olika syn på vad som är okej/rimligt, vad som anses som brott eller vilka straff som borde ske. Jag vill påstå att detta är pga de olika kulturerna och samhället de är uppväxta i. Många aspekter är lika. Mycket har mamma lärt sig att acceptera och ta del av i Sverige. Tur att min mamma har respekt för landet hon bosatt sig i även om jag och hon har olika syn på saker och ting.
Åter till tråden. Jag har inget emot varken utvecklingsstörda eller mörka. Något jag är starkt emot är de som flyttar till Sverige av olika anledningar och inte väljer att integreras i samhället. Absolut att Sveriges politik nog är en stor anledning till att det är "svårt" MEN det är såååå många som är super, de har liksom tagit upp ett Svensson liv och mår bra. Så varför klarar inte fler av det? Varför är det i alla fall sånna klyftor?
Allt blir vad man gör det till. Finns det en vilja finns det en väg.