Citat:
Ursprungligen postat av
DarkFire
Om du tycker att det är samma logik OCH att den har med verkligheten att göra så måste du vara autistisk eller ett troll.
Och vem är det som håller på med makt, genom hela tråden? Du kan få en ledtråd, det är du.
Och just det, du ville ju tävla om pengar och, ursäkta att jag missade det. Detta vet bara min närmsta familj om, sedan två år tillbaka jobbar jag enbart för att jag älskar mitt jobb, jag kan sluta imorgon.
Men, du kan ju hålla på hur mycket du vill med din "hyperintelligenta logik".
Faktum är att en förkrossande majoritet tycker inte som du.
Och skulle du öppet säga det du har skrivit i tråden skulle de allra flesta antingen tycka att du är en idiot, eller tycka synd om dig, på grund av ditt handikapp du vet.
Abort är, i ett sunt samhälle en självklarhet, förhindrar mycket skit som t ex att sätta oönskade barn till världen, som du och dina likasinnade ju skiter i.
Lägg din energi på att hjälpa FÖDDA barn istället, men det är väl inte intressant.
Är du extremreligiös förresten, bara nyfiken.
Nej jag är inte autistisk, dock har jag ett tillräckligt högt IQ för att se att det är samma logik. Du verkar inte förstå ens hur logik funkar. De uppgivna skälen har varit att om förbud av X ökar hälsorisken för subjekt Y, så ska X vara tillåtet. Det är det enda jag behöver förhålla mig till för det är de skälen som har uppgetts. Hur svårt är det att begripa? Ja det är klart det finns skillnader mellan abort och våldtäkt men det är irrelevant i sammanhanget eftersom liknelsen testar om personen är konsekvent i sin naiva tro? Det är ju inte mitt problem att personen i fråga har lagt rättfärdigandet på den här formeln?! Om personen nu vill avfärda formeln när jag applicerar den på andra hypotetiska scenarion så är personen logiskt inkonsekvent.
Jag är inte moral relativist som de är, vet du vad moral relativism är? Det är när man ser till omständigheterna och inte tycker att det finns någon handling som är exempelvis ond eller god. Liknelsen testar deras moral relativitiska värdegrund, förstår du? Är exemplet extremt? Ja, men det är ju för att verkligen se om de tror på sina åsikter fullt ut.
Om du ska vara logiskt konsekvent så innebär det att vara för att tillåta våldtäkt av barn i det hypotetiska exemplet som jag har tagit upp. Att tycka att exemplet är sjukt har 0 betydelse. Du hade inte tyckt exemplet varit sjukt om du genuint trodde fullt ut på den moral relativitiska värdegrunden.
Min liknelse är bara en förlängning och ett test för att se om man tror på moral relativism fullt ut och för att se om man är logiskt konsekvent.
Jag tävlar med mig själv inte mot andra. Men eftersom du ville slå dig för bröstet var du är någonstans i livet så tog jag upp min egen nivå på skoj. Jag skiter i vad andra tror på och jag jämför mig inte med andra. Det vore orimligt att jämföra sig med ett snitt när man är cirka 20 gånger bättre än snittet.