2022-07-10, 16:42
Medlem
DarkFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Haha, jag har fått utmärkelser i social kompetens både på jobb och i skolan. Så du verkar projicera dina egna problem på andra och verka vara stolt över att döda ofödda barn. Häftig pappa!

HAHAHA missade det, du fick säkert en jättefin guldstjärna att ha på bröstet? I sån där fin glänsande folie?
Gissar att alla i din grupp fick sådanda, kanske förutom Jörgen vars autism gör att han är för aggressiv för att få vara med.

Och inte nog med det, sen fick du en guldstjärna på "jobbet" också? Ojojojojoj, fick du sluta sortera knappar några timmar då?

Som sagt, abort är bra för samhället, abortförbud är dåligt, kanske för enkelt för att du ska förstå.

Så mycket elände som kan undvikas, men det skiter ju du i, mupp.
Citera
2022-07-10, 16:44
Medlem
Problemet när män diskuterar och beslutar om kvinnors aborter är att de glömmer bort sig själva. När de i bl.a USA nu fängslar kvinnor som gör abort och fängslar kvinnor som har fått missfall så glömmer maktmännen helt bort att även männen, befruktarna, måste fängslas. Befruktarna borde faktiskt vara ensamma om att straffas för aborter då de har gjort kvinnor på smällen mot deras vilja. Befruktarna borde också få hårdare straff än fängelse, typ dödsstraff.

Vi lever i en helt galen manlig värld.
Citera
2022-07-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast det föreligger ju ingen ökad hälsorisk att att förbjuda våldtäkt.

Återigen så läser du inte vad jag skriver.
Citera
2022-07-10, 16:46
Medlem
Citat:
Våldtäktsexemplet baserar sig på de skäl som har uppgets i chatten. Det är ett perfekt exempel för att illustrera hur långt det kan gå om man ser relativt på moral där allting är situationsbaserat.

Våldtäktsexemplet är en logisk förlängning av den presenterade logiken i tråden. Exemplet är till för att illustrera hur sjukt det kan bli när man enbart ser relativt på vad som är moraliskt försvarsbart och inte.

Att vara moral relativist är att alltid se till omständigheterna. Jag anser att det är en problematisk ståndpunkt att ha.

Men du har ju inga bevis på att jag är autistisk. Så jag förstår inte varför du hävdar det indirekt. Att vara duktig på att diskutera är ingen nackdel men kommer man ifrån en trasig familj så kan man inte ta att andra tycker olika.

Lägg ner maktteknikerna. Du har ingenting att skryta om här. Det som illustreras snarare är din bristande argumentationsteknik.

Ingen bryr sig om dina barn, eller din utbildning. I den här tråden är det argumenten som gäller.

Om du tycker våldtäktsexemplet är sjukt så måste du även tycka att deras argument är sjuka för våldtäktsexemplet följer den logiska formeln: ''X ska vara tillåtet för om X är förbjudet så föreligger det en ökad hälsorisk för kvinnorna/barnen''

Sätt nu in abort eller barnvåldtäkt istället för X så ser du att det är samma logik.

Vissa anser alltså att situationen avgör allt, att moral är relativt och att det inte finns något gott eller ont. Jag tycker inte så..

Om man är moral relativist så har man inget problem med liknelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av DarkFire
HAHAHA missade det, du fick säkert en jättefin guldstjärna att ha på bröstet? I sån där fin glänsande folie?
Gissar att alla i din grupp fick sådanda, kanske förutom Jörgen vars autism gör att han är för aggressiv för att få vara med.

Och inte nog med det, sen fick du en guldstjärna på "jobbet" också? Ojojojojoj, fick du sluta sortera knappar några timmar då?

Som sagt, abort är bra för samhället, abortförbud är dåligt, kanske för enkelt för att du ska förstå.

Så mycket elände som kan undvikas, men det skiter ju du i, mupp.

Mitt argument är: ''Abort är bra'', så klart.. Jag vann. Är du så naiv?

Och hur svarar du på detta då (se bifogat meddelande ovanför)? Det är väl inget konstigt att få utmärkelser? Men har man aldrig fått någon så kanske man blir störd på det.

Det jag motbevisar här är dina skeva personangrepp och din dåliga argumentationsteknik.
Citera
2022-07-10, 16:49
Citat:
Återigen så läser du inte vad jag skriver.
Så hur får du in våldtäkt i exemplet 'X ska vara tillåtet för om X är förbjudet så föreligger det en ökad hälsorisk för kvinnorna/barnen''.

Föreligger det en ökad hälsorisk med att förbjuda våldtäkt eller inte?
Citera
2022-07-10, 16:50
Medlem
Citat:
Fast det föreligger ju ingen ökad hälsorisk att att förbjuda våldtäkt.

I mitt hypotetiska så föreligger det en ökad hälsorisk för barn då våldtäktsbenägenheten redan är hög och man kan via att tillåta det få ner hälsoriskerna (professionellt utförda våldtäkter, högre säkerhet).

Du försöker trolla bort korten som vanligt. Men du är för att tillåta barnvåldtäkter, det är bra att du är tydlig.

Det finns inget ont eller gott, allt är relativt enligt dig. Fy fan vilken moralsyn!
Citera
2022-07-10, 16:52
Medlem
Citat:
Så hur får du in våldtäkt i exemplet 'X ska vara tillåtet för om X är förbjudet så föreligger det en ökad hälsorisk för kvinnorna/barnen''.

Föreligger det en ökad hälsorisk med att förbjuda våldtäkt eller inte?

Det står ju i det som du har citerat .

Som vanligt är du oärlig. Om kriterierna är satta ovan, varför börjar du då hävda
Citera
2022-07-10, 16:54
Medlem
DarkFires avatar
Citat:
Mitt argument är: ''Abort är bra'', så klart.. Jag vann. Är du så naiv?

Och hur svarar du på detta då (se bifogat meddelande ovanför)? Det är väl inget konstigt att få utmärkelser? Men har man aldrig fått någon så kanske man blir störd på det.

Det jag motbevisar här är dina skeva personangrepp och din dåliga argumentationsteknik.

Jamen det du inte fattar din lille autistiske prolife-kille är ju att dina "coola" jämförelser med våldtäkter är skeva, sjuka och helt ovidkommande.

Om du sitter med en massa folk som du är lite ytligt bekant med, alltså inte i din prolife-maffia, säger du då sånt som du skriver i tråden?
Jag är faktiskt helt säker på att du inte gör det, för du vet att du då skulle betraktas som en sinnessjuk byracka av alla närvarande.

Nu förstår jag ju att det är en situation som du inte kan sätta dig in i, du är ju aldrig i närheten av flera människor, du vet, på grund av ditt handikapp.

Sedan får vi inte glömma att du har sagt att du inte kan diskutera, det är en viktig om än uppenbar punkt.
Citera
2022-07-10, 16:54
Citat:
I mitt hypotetiska så föreligger det en ökad hälsorisk för barn då våldtäktsbenägenheten redan är hög och man kan via att tillåta det få ner hälsoriskerna (professionellt utförda våldtäkter, högre säkerhet).

Du försöker trolla bort korten som vanligt. Men du är för att tillåta barnvåldtäkter, det är bra att du är tydlig.

Det finns inget ont eller gott, allt är relativt enligt dig. Fy fan vilken moralsyn!
Nej, jag är mot att tillåta våldtäkter eftersom det innebär en hälsorisk att tillåta dem.

I ditt hypotetiska exempel där det innebär en hälsorisk att förbjuda dem är jag naturligtvis mot ett förbud då jag till skillnad från dig inte tycker att folk ska utsättas för hälsorisker.
Citera
2022-07-10, 16:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad bölar du för? Det är ju den logik som har framförts. Handlingen spelar ju ingen roll, sålänge hälsoriskerna minskar så ska det vara OK.

Då kan man ta barnvåldtäkter som exempel.

Problemet när man inte anser att något är fel eller rätt är att allting blir situationsbaserat, vilket är farligt.
Har du problem med att skilja våldtäkt från abort, då har du verkliga problem.
Abort är inget problem för oss som tycker att det är kvinnors rätt att ha tillgång till säker abort.
Citera
2022-07-10, 17:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du skrev ju nyss att du skulle tillåta våldtäkter? Vi pratar om moralen här. Ett moraliskt dilemma där jag menar på att vi måste kunna se handlingar som rätt och fel och ta beslut därefter, vi kan inte enbart titta på situationen där allting är relativt. Att våldtäkt är förbjudet idag är högst irrelevant för den logiska frågeställning som mitt exempel avser. Har du fortfarande inte förstått detta? Exemplet testar de kriterier som ni använder som skäl.

Du skrev nyss att det skulle vara tillåtet att våldta barn? Är det så du tycker ?

Inte första gången du gör bort dig... se högsta svaret ovan.

Vem bryr sig om våldtäkt är förbjudet idag? Vad har det att göra med det moraliska rättfärdigandet?

Hade du varit för våldtäkt om våldtäkt var lagligt eller vad menar du? Du ser ju själv hur du trasslar in dig. Du försöker bara vinna på oärlighet.

Hypotetiskt scenario:
Och jag är ledsen, även om du vill tillåta ondskefulla handlingar som att våldta barn för att det finns statistik som visar att ett förbud minskar riskerna för barn så är det inte säkert att utfallet blir exakt detsamma, därmed tar du en stor risk och du kan inte se in i framtiden.

Det blir inget mer svar nu. Du är för korkad för att prata med och du är för oärlig.

You aren't acting in good faith, som man säger.

Jag kan i varje fall stolt säga att jag alltid hade varit emot att våldta barn. Men intressant att se att en moral relativist som du hade varit för att tänja på gränserna bara för att en risk föreligger (jo, en risk föreligger, du kan aldrig se in i framtiden och veta exakt hur det kommer bli).

För dig finns inget gott eller fel, allt är situationsbaserat. Bra att du har varit tydlig! Hejdå!
Tror du att "objektiv" moral finns, det gör inte jag?
Citera
2022-07-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkFire
Om du tycker att det är samma logik OCH att den har med verkligheten att göra så måste du vara autistisk eller ett troll.

Och vem är det som håller på med makt, genom hela tråden? Du kan få en ledtråd, det är du.

Och just det, du ville ju tävla om pengar och, ursäkta att jag missade det. Detta vet bara min närmsta familj om, sedan två år tillbaka jobbar jag enbart för att jag älskar mitt jobb, jag kan sluta imorgon.

Men, du kan ju hålla på hur mycket du vill med din "hyperintelligenta logik".
Faktum är att en förkrossande majoritet tycker inte som du.
Och skulle du öppet säga det du har skrivit i tråden skulle de allra flesta antingen tycka att du är en idiot, eller tycka synd om dig, på grund av ditt handikapp du vet.

Abort är, i ett sunt samhälle en självklarhet, förhindrar mycket skit som t ex att sätta oönskade barn till världen, som du och dina likasinnade ju skiter i.

Lägg din energi på att hjälpa FÖDDA barn istället, men det är väl inte intressant.

Är du extremreligiös förresten, bara nyfiken.

Nej jag är inte autistisk, dock har jag ett tillräckligt högt IQ för att se att det är samma logik. Du verkar inte förstå ens hur logik funkar. De uppgivna skälen har varit att om förbud av X ökar hälsorisken för subjekt Y, så ska X vara tillåtet. Det är det enda jag behöver förhålla mig till för det är de skälen som har uppgetts. Hur svårt är det att begripa? Ja det är klart det finns skillnader mellan abort och våldtäkt men det är irrelevant i sammanhanget eftersom liknelsen testar om personen är konsekvent i sin naiva tro? Det är ju inte mitt problem att personen i fråga har lagt rättfärdigandet på den här formeln?! Om personen nu vill avfärda formeln när jag applicerar den på andra hypotetiska scenarion så är personen logiskt inkonsekvent.

Jag är inte moral relativist som de är, vet du vad moral relativism är? Det är när man ser till omständigheterna och inte tycker att det finns någon handling som är exempelvis ond eller god. Liknelsen testar deras moral relativitiska värdegrund, förstår du? Är exemplet extremt? Ja, men det är ju för att verkligen se om de tror på sina åsikter fullt ut.

Om du ska vara logiskt konsekvent så innebär det att vara för att tillåta våldtäkt av barn i det hypotetiska exemplet som jag har tagit upp. Att tycka att exemplet är sjukt har 0 betydelse. Du hade inte tyckt exemplet varit sjukt om du genuint trodde fullt ut på den moral relativitiska värdegrunden.

Min liknelse är bara en förlängning och ett test för att se om man tror på moral relativism fullt ut och för att se om man är logiskt konsekvent.

Jag tävlar med mig själv inte mot andra. Men eftersom du ville slå dig för bröstet var du är någonstans i livet så tog jag upp min egen nivå på skoj. Jag skiter i vad andra tror på och jag jämför mig inte med andra. Det vore orimligt att jämföra sig med ett snitt när man är cirka 20 gånger bättre än snittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in