Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Fast du kan inte svara på frågan så igen försök först och främst förstå kontexten.
Nej du saknar moral och skall inte uttala dig i ämnet moral just därför. Bebisen är inte celler och nej liv är liv och är inte en del av kvinnan utan kvinnan bär på liv. Att behöva gömma sig bakom semantik och kalla bebisen för foster, celler eller embryo innebär att man redan har förlorat. Godtyckligt nonsens om veckor förändrar ingenting. Bebisen klarar sig för övrigt ännu sämre utanför kroppen. I kroppen sköts allt med automatik men utanför kroppen behöver bebisen konstant tillsyn. Logik som sagt, try it.
Jag saknar inte moral, som jag sa så är jag en auktoritet i ämnet. Det är framförallt mig du ska fråga om det är moraliskt eller ej och jag tycker det är moraliskt och då är det det. Därmed kan vi gå vidare till andra frågor. Jag vet inte vad du tror hjälper dig med att anklaga mig att sakna moral men jag vet att jag är moralisk och kan vägleda dig sådana här svåra frågor.
Att bebisen klarar sig illa utanför kroppen är irrelevant. Alla människor kräver "konstant tillsyn". Vi är inte gjorda att leva i isolation och det är rentav omöjligt att göra det i ett modern samhälle ändå. Vi är inte autonoma från samhället men frågan om abort har inte att göra med social autonomi utan om fysisk autonomi. Dvs, barnet måste vara autonomt från modern i den bemärkelsen att den kan andas, smälta sin egen mat, osv. Att det kräver tillsyn under den perioden gör den inte mindre autonom här, dess biologiska och fysiska faukuliteter fungerar ändå.
Jag har inte diskuterat några veckor. Jag drar linjen efter det att barnet kan andas och leva på egen hand utanför modern. Om det är omedelbart när ägget befruktas eller aldrig spelar ingen roll för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Det där är ingen abort man beskriver så du är alltjämt tokförvirrad. Att aborter är satanism och att Darwin, Sanger, Hitler och resten av eugeniks är satanister är givetvis inte ens något som är uppe för debatt, då får du först och främst läsa på och förstå världen du lever i.
Det är en helig abort. Det är ingen modern abort men effekten är detsamma. Om du inte skiter fullkomligt i guds vilja så borde du rätta dig efter praxis som bibeln lägger ut för dig, men jag antar du bara inte är särskilt kristen trots allt...
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Din liknelse är värdelös. Naglarna sitter på kvinnans kropp medans fostret har en egen kropp som är tillfälligt ihopkopplad med kvinnan för näringstillförsel. Du kan tydligt urskilja att det är en separat varelse... en tredje part. När det gäller naglar så sitter de på kvinnans kropp. Du verkar inte kunna skilja på något som sitter på kvinnans kropp och en tillfällig anslutning till kvinnans kropp som fortfarande är en separat varelse. Är du så dum verkligen?
Fostret utvecklas från modern och sitter på kvinnans kropp likt alla andra delar av henne. Om du ska särskilja fostret pga. att du anser det är seperat från kvinnan pga. att du "tydligt" kan urskilja den är hela kvinnan en union av alla celler av henne som alla är separata varelser med sina egna beteenden. En särskilning av fostret görs för att det eventuellt kan avlägsnas men under tiden är det lika beroende av kvinnan som vilken annan cell som helst hon har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Så om fostret är ihopkopplat med kvinnan så rättfärdigar det att döda? För du sa att sålänge fostret är en del av kvinnan så ska kvinnan få döda. OK, så om vi säger hypotetiskt att bebisar som har fötts är ihopkopplade på samma sätt med mammorna som foster är när de ligger i magen. Bebisarna kan skratta, är glada, kan le och kan kommunicera med mammorna. Då hade du varit för att kvinnorna ska ha rätten att döda dem?
Som du ser så är din poäng helt vansinnig. Blir kul att se om du svarar ja eller nej på min fråga.
Fostret är sin egna organism oavsett om den är beroende av sin mamma under ett visst tag.
Naglar är inte en egen organism. Men bra jobbat, du failade. Svara nu på min fråga.
Naglar nej, men celler är egna organismer som är beroende av människan de är en del av. Jag förstår precis vart du vill komma med ditt argument och givetvis kan man inte döda tänkande levande varelser som kan kommunicera, skratta osv. Det skulle t.ex. innebära att en sammanfogad tvilling skulle kunna döda den andre. Däremot är ett foster inte sammanfogad som en sådan tvilling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Ett tips, dina argument är värdelösa. Det handlar inte om något är vid liv eller inte - de flesta är okej med att döda under rätt omständigheter, t.ex. köttproduktion. Dina argument kanske fungerar mot en galen plattjordare som är ännu sämre på att argumentera för sin sak, men inte mycket mer än så.
Det handlar om att livet just i det här fallet är en människa.
Okej så mina argument är värdelösa? Vad som är en människa eller ej är extremt arbiträrt. Det finns folk som inte tycker svarta är människor. Att vara människa eller ej är bara en etikett. Dessutom finns det inget heligt i att vara människa.