2022-06-30, 18:58
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men om jag då ska gå till polisstationen och anmäla, kan du ge mig argumenten som övertygar dem om att mord har begåtts?

Varför måste du övertyga dom? Du säger som det är. Om dom inte vill ta tag i det kan du ta det vidare. Om du verkligen vill kan du säkerligen ta det till domstol och då vinner du, eftersom att abort är mord enligt definitionen. Om inte, så får dom skriva om definitionen för mord.

Återkom gärna med resultat!
Citera
2022-06-30, 19:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Hypotetiskt.

Om man om 20 år skulle kunna få ett 10-veckors foster att överleva efter en prematur förlossning.

Skulle man behöva sänka gränsen för att abortera foster till åtminstone vecka 9?

Ja.

Men rent hypotetiskt ligger detta långt mycket längre fram i tiden än 20 år eftersom man då skulle behöva 'odla' fram människan på konstgjord väg.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
När går gränsen då ett "foster" blir ett "barn" enligt dig då? Det måste finnas ett visst stadie. Eftersom antingen är man ett foster, eller ett barn. Man kan inte vara lite av varje.

Fosterstadiet är från vecka 9 och fram till födseln.
Citera
2022-06-30, 19:03
Citat:
När går gränsen då ett "foster" blir ett "barn" enligt dig då? Det måste finnas ett visst stadie. Eftersom antingen är man ett foster, eller ett barn. Man kan inte vara lite av varje.
Svarar åt Jenny. Det är ett foster så länge det finns i magen. För att räknas som ett barn ska det vara fött efter 22 graviditetsveckan. Missfall före 22 graviditetsveckan folkbokförs inte som dödfödda barn men efter 22 graviditetsveckan.

Edit: sorry Jenny, såg att du hann svara!
Senast redigerad av Ipsi 2022-06-30 kl. 19:17.
Citera
2022-06-30, 19:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja.

Men rent hypotetiskt ligger detta långt mycket längre fram i tiden än 20 år eftersom man då skulle behöva 'odla' fram människan på konstgjord väg.

Hypotetiskt ligger detta kanske långt mycket längre fram i tiden än 20 år. Ja. Jag drog bara nått ur hatten för resonemangets skull.

Men faktum är att åldern på prematura födslar sjunker. Eller åtminstone, vad jag läst, fler överlever för en viss vecka.

Vad vi känner om vetenskepen genrellt är att den förbättrar sig.

Ibland stoppar lagstiftning vetenskapens utvidgning och därmed förhindrar att det blir vardag.

Man har gjort så i Sverige med kärnkraft.

Kanske sker detsamma med tekniker för att rädda för tidigt födda barn/aborterade barn just för att behålla en viss abortvecka.

Underskatta aldrig vetenskapen.

Och underskatta framförallt aldrig politiker. Men skit i dom för ett ögonblick.

Om vetenskapen om 100 år kan ta ett dagsgammalt embryo ur livmodern och kan nära det till ett barn.

Vad skulle grundlagen stå för då?

Grundlagar ska var (så gott som) eviga. Att få in klimatkris eller aborter i grundlagen är bara skit. Inte för att frågorna är skit men för att de tydligt inte är beständiga. Alla som inte inser det bör titta tillbaka några decennier, eller ett par sekler, för att titta på vad som var de hetaste frågorna då.

Detta skulle vara att få politisk korrekthet in i grundlagen. Det vore ingen grundlag. Det vore en hora. Nåt som alla begår övergrepp på där den starkaste får till det.
Citera
2022-06-30, 19:57
Medlem
udons avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan ett foster som är 17 veckor gammalt, ett som är 18, och ett som är 19?

Vad är det för skillnad mellan någon som är 17 år och 11 månader jämfört med 18 när det gäller att bli myndig?

Livet är gråskalor men någonstans måste man dra en gräns för att det ska vara praktiskt. Gränsen kan justeras. Det tror jag till och med du fattar?
Citera
2022-07-01, 07:54
Citat:
Varför måste du övertyga dom? Du säger som det är. Om dom inte vill ta tag i det kan du ta det vidare. Om du verkligen vill kan du säkerligen ta det till domstol och då vinner du, eftersom att abort är mord enligt definitionen. Om inte, så får dom skriva om definitionen för mord.

Återkom gärna med resultat!
Varför bryr du dig inte om mord förresten? Om föräldrar runt omkring dig börjar mörda sina 3-åriga, 17-årig och 50-åriga barn så bryr du dig inte? Du går inte till polisen?
Citera
2022-07-01, 08:10
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det är välkänd etablerad fakta. Det är väl för fan inte mitt problem om du är för lat för att googla
Du påstår något och jag bad dig utveckla och bevisa att det du påstår är sant och nu ber du mig googla om det stämmer?

Vad har du mellan öronen egentligen?
Citera
2022-07-01, 08:17
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Svarar åt Jenny. Det är ett foster så länge det finns i magen. För att räknas som ett barn ska det vara fött efter 22 graviditetsveckan. Missfall före 22 graviditetsveckan folkbokförs inte som dödfödda barn men efter 22 graviditetsveckan.

Fast hon svarar inte samma sak som du.
Du säger v22, då barn kan överleva utanför livmodern. Hon säger fram till födseln, som brukar inträffa mellan v37 och 42.

Hon säger dessutom att man skulle behöva: citat/ 'odla' fram människan på konstgjord väg." /slut citat.

Så verklighetsfrämmande är ni faktiskt.
Citera
2022-07-01, 08:28
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Fast hon svarar inte samma sak som du.
Du säger v22, då barn kan överleva utanför livmodern. Hon säger fram till födseln, som brukar inträffa mellan v37 och 42.

Hon säger dessutom att man skulle behöva: citat/ 'odla' fram människan på konstgjord väg." /slut citat.

Så verklighetsfrämmande är ni faktiskt.
Ja, fram till födseln, förutsatt att denna sker efter vecka 22. Det finns för tidiga födslar vet du, och dödfödda barn som ska folkbokföras.

Före vecka 22 är det ett vanligt missfall och ett dött foster som inte folkbokförs.

Så länge det är kvar i magen är det alltid ett foster.
Citera
2022-07-01, 08:50
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Citat:

Vad är den stora skillnaden mellan ett foster som är 21 veckor, 22, och 23, som bestämmer att den ena är en människa och den andra ett foster?

Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vad är det för skillnad mellan någon som är 17 år och 11 månader jämfört med 18 när det gäller att bli myndig?

I princip ingen skillnad. Så svara nu på min fråga varför det är ok att döda ett foster ena veckan men inte den andra.

Citat:
Varför bryr du dig inte om mord förresten? Om föräldrar runt omkring dig börjar mörda sina 3-åriga, 17-årig och 50-åriga barn så bryr du dig inte? Du går inte till polisen?

Mord påverkar inte mig. Dessutom, det kommer i princip att vara omöjligt att bevisa när någon gör abort (och således begår mord enligt definitionen). Alla kommer hävda missfall av uppenbara skäl. Det gör dock inte mordet ogjort.
Citera
2022-07-01, 08:55
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ja, fram till födseln, förutsatt att denna sker efter vecka 22. Det finns för tidiga födslar vet du, och dödfödda barn som ska folkbokföras.

Före vecka 22 är det ett vanligt missfall och ett dött foster som inte folkbokförs.

Så länge det är kvar i magen är det alltid ett foster.
Man kan kalla det ett foster, men det är en klen ursäkt för att ta livet av ett ofött barn.

DET är faktiskt frågan här.
Att kalla det foster är lätt att blanda ihop med en avhumanisering och erkänner man det inte som en egen liten människa, har man ett litet problem man borde adressera.

Ingen vettig människa som fått eller fött barn skulle i alla fall ställa upp på det.
De som har treåriga småpojkar i frysen är undantagna. Det är såna feminismen gärna döljer.
Citera
2022-07-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag är för att kvinnor ska kunna göra abort.
Men samtidigt stödjer jag arbetstagares rätt
till samvetsfrihet. För religösa eller de som tycker att abort är obehagligt att utföra, ska de
verkligen tvingas?. Jag vet att det var en livlig debatt om det för några år sedan , då en
barnmorska inte fick ett jobb på grund av hennes övertygelse. JA TILL ABORT, MEN Inte
ATT TVINGA NÅGON ATT UTFÖRA DEN

Hur långt ska samvetsfrihet gälla? Jag vill inte vårda bögar eftersom jag tycker att homosexuella är äckliga? Jag vill inte vårda män, eftersom män står för de flesta problemen i samhället?

Nej, frågan är extremt tydlig. Vi har två partier i riksdagen som vill förbjuda abort och straffa kvinnorna. Rösta rätt - rösta rött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in