2022-06-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om missfallet är framkallat eller inte vet man ju inte innan man undersökt det och det gör man ju inte eftersom det inte är olagligt att få missfall. Din tröga fan.

Som sagt, om det är framkallat så klassas det inte som missfall.

Här har du massor av källor som säger just "Missfall är när en graviditet avbryts av sig själv":
https://www.google.com/search?q=miss...hrome&ie=UTF-8

Men det är förstås åklagaren som avgör om det finns skäl att utreda om ett brott har begåtts, detta gäller för samtliga brott och inte bara för illegala aborter.
Citera
2022-06-27, 19:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Halmgubbe
Du visar bara hur oseriös du är när du kör med det.

Halmgubbe? Du tror inte att det kan ha varit ett skämt?
Citera
2022-06-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Halmgubbe? Du tror inte att det kan ha varit ett skämt?

Fortfarande en halmgubbe när du tillskriver andra åsikter de inte har yttrat.
Citera
2022-06-27, 19:22
Citat:
Som sagt, om det är framkallat så klassas det inte som missfall.

Här har du massor av källor som säger just "Missfall är när en graviditet avbryts av sig själv":
https://www.google.com/search?q=miss...hrome&ie=UTF-8

Men det är förstås åklagaren som avgör om det finns skäl att utreda om ett brott har begåtts, detta gäller för samtliga brott och inte bara för illegala aborter.
Prova att googla framkallade missfall också:
https://www.google.com/search?client=opera&q="framkallade+missfall"&sourc eid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Citera
2022-06-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Prova att googla framkallade missfall också:
https://www.google.com/search?client=opera&q="framkallade+missfall"&sourc eid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Förstår du vad ordet ofrivilligt betyder?
Missfall eller spontan abort, innebär att en graviditet avslutas ofrivilligt innan zygoten, morulan, embryot eller fostret blivit tillräckligt utvecklat för att överleva utanför moderns kropp, det vill säga innan 22:a veckan.[1][2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Missfall
Citera
2022-06-27, 19:27
Citat:
Förstår du vad ordet ofrivilligt betyder?
Missfall eller spontan abort, innebär att en graviditet avslutas ofrivilligt innan zygoten, morulan, embryot eller fostret blivit tillräckligt utvecklat för att överleva utanför moderns kropp, det vill säga innan 22:a veckan.[1][2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Missfall
Prova att googla framkallade missfall också.
Citera
2022-06-27, 19:34
Testa Svenska akademins ordbok också

ABORTERA ab1orte4ra l. -e3ra2, v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -ING.
Etymologi
1) få missfall. Biurman 98 (1729). Wistrand Rättsmed. 300 (1853).
2) (föga br.) framkalla missfall. Wistrand Forens. 160 (1838).

https://www.saob.se/artikel/?unik=A_0001-0061.II8M
Citera
2022-06-27, 20:13
Citat:
Nej någon oinskränkt rätt över sin kropp har ingen. Jag får t.ex. inte skicka iväg min knutna näve mot din haka bara för att jag vill det.
Nej för det är ett brott. Men det är inget brott att göra abort. En kvinna har rätt att göra abort utan att ange orsak eller uppfyll några villkor. Hon har oinskränkt rätt att göra abort till v20, det är helt upp till henne. Hon äger sin kropp när det gäller abortfrågan för det har riksdagen bestämt.
Citera
2022-06-27, 20:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fortfarande en halmgubbe när du tillskriver andra åsikter de inte har yttrat.

Ett skämt kan omöjligen vara ett argumentationsfel eftersom det inte är menat att tas på fullaste allvar. Förstår du skillnaden?

Edit: Känner du fortsatt orättvist träffad av skämtet så har du fortsatt alla möjligheter att ge fler exempel på straffbara handlingar utöver intagandet av receptfri medicin. Men du kanske trivs bättre att runka över den visualiserade bilden i ditt huvud av aborterande kvinnor bakom lås och bom?*

(*)Detta var ett s k skämt och ska således inte betraktas som ett argument i gängse ordning. Påståenden i skämtet kan variera i sanningshalt och seriositet och ska inte nödvändigt tas på fullaste allvar. Vid upplevd kränking, kontakta moderator.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2022-06-27 kl. 21:27.
Citera
2022-06-27, 22:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
OM det hade varit upp till mig att bestämma, då hade jag sagt till människor vad de inte får lov att göra med sina graviditeter ja.

Vilket skulle visas.

Citat:
Men då hade jag ju trots allt varit framröstad av folket, och då hade jag ju utgått ifrån att många andra vill detsamma.

Även om vi gör antagandet att du blivit vald i demokratisk ordning och dessutom hade den folkliga majoriteten på din sida så ser jag inte hur det förändrar något kring huruvida du säger åt folk vad de får göra. Det är ju typ det valda politiker gör.

Citat:
Ur ett rent moraliskt perspektiv hade jag inte sett någon större skillnad mellan att mörda en människa som inte har några anhöriga, och att mörda sitt eget barn. I båda fallen berövar du livet för en annan människa. Men här och nu i samhället, hade jag sett på det första mordet på ett betydligt starkare sätt, med tanke på att det bryter mot lagen,

Jag köper inte den. Hade du accepterat typ 30 000 pedofiltortyrmord mot barn per år om de var lagliga? Knappast. Det är något annat som ligger bakom. Du vet inom dig att det inte är lika illa att göra 4 st aborter vecka 5 som att pedofiltortyrmörda ett enda barn. Den enkla anledningen är att abort inte är mord. Det är inte vackert eller beundransvärt men det är inte mord.

Citat:
och med tanke på att jag vet att majoriteten av befolkningen ser mycket starkare på det.

Hur påverkar det din personliga syn på de olika "morden"?

Citat:
Visst, målet är inte att orsaka smärta hos anhöriga,

Var det inte det du skrev tidigare, då?

Citat:
Föreställ dig att du har hamnat på en plats där alla människor runt omkring dig har utfört minst ett mord. Du har inte mycket annat till val än att leva där, då din försörjning är knuten till denna plats. Alla mördarna är helt okej med att utföra mord, och ser inte detta som någonting märkligt öht, och myndigheterna där tycker inte heller att mord är något märkligt. Skulle du då börja sätta igång egna utredningar av dessa människor och få alla emot dig, eller skulle du acceptera att människorna i din omgivning har en syn som du inte delar, och fortsätta att leva ditt liv trots att du inte är för vad de har gjort och gör? Jag förstår att detta är ett märkligt exempel, då du antagligen skulle frukta för ditt eget liv, men låt oss låtsas som om alla verkligen gillar dig, och aldrig skulle kunna tänka sig att mörda just dig.

Vad menar du att jag ska utreda jag vet ju redan vet att alla har mördat? Det låter oavsett som ett ställe jag aldrig skulle kunna acceptera att befinna mig på. Jag älskar Sverige men om ena halvan av Sverige får för sig att mörda andra halvan så gör jag en Sabuni. Jag gillar inte mördare och kommer aldrig att göra det.
Citera
2022-06-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej för det är ett brott. Men det är inget brott att göra abort. En kvinna har rätt att göra abort utan att ange orsak eller uppfyll några villkor. Hon har oinskränkt rätt att göra abort till v20, det är helt upp till henne. Hon äger sin kropp när det gäller abortfrågan för det har riksdagen bestämt.

Vecka 18, som sagt.
Citera
2022-06-28, 09:25
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Non sequitur. Om jag anser att abort inte är mord så är jag ju i mitt synsätt inte automatiskt för mord om jag är för abort.

Då är du korkad eftersom att abort är per definition mord. Det är som att argumentera med en flat earther, det går inte.
Senast redigerad av happilappi 2022-06-28 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in