Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
Om du läst vad jag skriver tillexempel på sida 1 och 2 i tråden. Så skulle du se att jag inte motsätter mej abort av embryon. Jag tycker att kvinnan har en rätt att avgöra om vill abortera ett foster så länge graviditeten är en tidig fas.
De finns inga moraliska problem med detta som jag ser de.
Hjärnan och nervsystemet utvecklas gradvis. Och de mögligt att de finns rent stimulus drivna reaktioner mycket tidigt i fostrets utveckling. Som sagt utvecklad de mest primitiva delarna i hjärnan först..
Men i vecka 10 har fostret en frontallob. När hjärnan har nått detta utvecklingsstadium är de orimligt att argumentera för att barnets reaktioner endast är stimulus driva och att fostret inte upplever smärta samt har någon form av medvetenhet. I Sverige tillåts långt senare aborte än i vecka 10.
De va ju glädjande att du nu förstår att hur de vida de är riskfyllt i allmänhet inte är argument för abort.
Men sen blir de tokigt igen. Tack i alla fall för du äntligen konkretiserar. Nu märks de hur substanslöst de du säger verkligen är.
Att ett barn kan komma att vara ovälkommen ska alltså vara ett argument för abort? Livet är förknippat med alla möjliga lidanden.
Att kvinnan tycker att de är jobbigt är helt ovidkommande. Ens handlingar har konsekvenser och kvinnan har alla möjligheter att göra en tidig abort. Dessutom kan inte kvinnans upplevelse av att något inte verkar intressant trumfa barnets rätt att leva.
Din sista poäng tror jag faktiskt är ditt huvudsakliga motivering. Alltså att misogynna följer ska undvikas. Att anför detta som ett argument är helt absurt. Och jag tror att du med denna beveksegrund kan motivera precis vad som helst.
Att "ha en frontallob" är inte samma sak som att den fungerar....hjärnan har liksom ett innehåll.
Som jag förstått det som så går man efter förmågan skapa synapser i hjärnan av tillräckligt mängd, först då som nervers signaler kan "avläsas" av en hjärna och man kan börja "känna" sina sinnen och "tänka" ex.
nej alla kvinnor har inte "alla möjligheter" göra tidiga aborter vilket jag redan förklarat för dig 3 ggr.
Sen undrar jag hur du tänkt dig fortsättningen?
Där ligger nu ex antal ovälkomna, oönskade bebisar och skriker på svenska BB, vem ska ta hand om dem av dessa två oansvariga föräldrar som haft oansvarigt sex?
hmm? ska det bli Anna, 18 år som bor i tredje hand i nån sunkig källare på 10 m2 och pluggar, har 0 pengar, och dåliga hemförhållanden?
eller ska det bli Simon, också 18 år, som bor hos sin handikappade mamma i en 2:a, också helt utan resurser och arbetslös.
Nå? vems oansvariga tonårsliv ska offras tycker du?