Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyEyes
Nej jag tycker inte att polisen borde starta mordutredningar.
Varför inte? Och varför kalla det mord ifall du inte vill utreda dem? Finns det några fler sorters mord du inte tycker ska utredas?
Citat:
När fostret blir en människa är väldigt svårt att avgöra.
Men du kallade ju abort för ett "mord på en människa"? Vore det inte bra att definiera begreppet då?
Citat:
Men däremot är det ett liv direkt när kvinnan blir gravid.
Ska allt liv bevaras eller bara mänskliga cellsamlingar/embryon?
Citat:
Jag kan absolut förstå din poäng när det kommer till abort av ett liv som har skapats via en våldtäkt. Det är lite av ett hyckleri. Det hade fortfarande varit något väldigt tragiskt, men jag ser bara inte hur det barnet (eller mamman) någonsin ska kunna göra en sådan sak till någonting positivt. Barnet kommer att växa upp med en våldtäktsman till pappa, och mamman kommer att få uppfostra ett barn vars hälften av gener kommer ifrån han som våldtog henne. Det är det enda fallet där jag absolut hade sett abort som en bra utväg, även om jag förstår att det är lite av ett hyckleri.
Jag tackar för din ärlighet. Men borde inte detta snarare få dig att ompröva din definition av "mord"? Kan du ens föreställa dig en annan situation där det är ok att mörda en oskyldig människa för någon annan ska få ett lite lättare liv?
Citat:
Jag vet att kondomer inte är 100% säkra, men finns det verkligen kvinnor som har gått på p-piller och blivit gravida? Jag vet faktiskt inte, men jag har aldrig hört talas om ett sådant fall.
Ja, det finns absolut. Inte vanligt, men det finns.
Citat:
Hur som helst ser jag inte slumpmässigt sex (hedonism) som viktigare än att inte mörda barn.
Måste man vara en slampa för att preventivmedlet ska fallera, menar du?
Citat:
Jag vet att det är väldigt få kvinnor som vill ligga runt en massa och kunna mörda sina barn som är 8 månader gamla,
Sådana galningar utgör sannolikt en mindre procentandel än den procentandel som preventivmedel inte skyddar mot
Citat:
och det är just därför jag inte förstår varför denna debatten om abort hela tiden dyker upp. SD vill sänka abort-tiden till 12 veckor (vilket är standard i många andra länder i Europa), och detta gör en del kvinnor väldigt upprörda. Jag förstår inte varför.
Där kan jag hålla med dig. 18 veckor är ganska lång tid. Det förekommer ifs outliers som inte märker det att de är gravida i tid, de kan t o m gå hela graviditeten utan att veta om att de är gravida. Men jag skulle vara öppen för en 12 veckors-gräns där ändå 95 % av alla aborter redan sker idag. Så kan Socialstyrelsen hantera senare aborter än så vid specialfall.
Citat:
I USA bestämde högsta domstolen nyligen att alla stater själva ska få bestämma sina lagar kring abort (vilket har stöd från konstitutionen), och detta gör också en massa kvinnor upprörda. Om en kvinna nu så gärna vill ha en massa sex utan att använda preventivmedel (eller om de mot alla odds skulle bli gravida ändå) finns det ju stater där de får lov att mörda sina barn, som tex New York och California. Om du som kvinna nu tvunget vill mörda ditt barn, borde detta inte vara något man gör några gånger varje år, utan snarare en väldigt tragisk engångs-företeelse. Jag tycker verkligen inte om den här normaliseringen av att mörda sina barn, och det säger väldigt mycket om vart vi som civilisation är på väg.
Det kan jag ifs ha förståelse för, framför allt om man bor i de delstater där det förväntas förbjudas. Beroende på var du bor i USA kan det bli en jävligt lång resa och förlorad inkomst etc. Jag blir liksom förbannad om jag måste åka längre än en mil pga av mitt sjukhus inte har all expertis som finns på universitetssjukhusen hehe