2022-06-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Resultatet av ett gravtest taget bakom en låst dörr är naturligtvis omöjligt för en åklagare att kunna uttala sig om. Meningslös lag.

Jag har inga uppgifter annat än att statistiken är representativ och därmed pålitlig. Du säger dig veta att den inte är representativ, att mörkertalen för just kvinnor är stort. Det enda jag vill är att du redovisar källa på det.

Om åklagaren inte har bevis ska det förstås inte bli fällande dom, precis som för andra brott.

Nej du har inte statistik över det som efterfrågades och därför kan du inte veta hur det ligger till.
Citera
2022-06-27, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Vi bor inte i en diktatur, men trots det så bestämmer uppenbarligen riksdagen över din kropp. Detta klarar du inte att bemöta. Abort regleras i lag, alltså bestämmer riksdagen, inte individen. Om abort blir olagligt och straffbart, hur mycket bestämmer kvinnan då?
Fast nuvarande lagar - som har ett brett folkligt stöd - är väldigt generösa när det gäller kvinnans rätt till abort.

Du kan teoretisera att riksdagen minsann kan införa häxbränning närsomhelst och säga att ”Ha! Riksdagen bestämmer om du ska brännas eller ej!” men det är bara i dina öron som du låter logisk. Vi andra tycker att du låter tragisk.
Citera
2022-06-27, 15:35
Medlem
Sjukt att vara mot abort. Det måste vara bättre desto fler aborter som genomförs, så det blir mindre idioter i världen.
Citera
2022-06-27, 15:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag försöker få dig att tänka utanför din bubbla. Du tycks på allvar tro att prioritering av moder över barn vid dödsfara grundar sig uteslutande på statens finansiella intresse. Jag försöker få dig att förstå att detta är ett ganska enfaldigt synsätt. Prioriteringar i sådan situationer görs som sagt av läkare och jag kan närmast garantera dig att de inte har fått några sådana riktlinjer från Socialdepartementet.
Enligt den jag diskuterade med förut finns det regler om att man ska prioritera mamman. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Min egen åsikt är att det grundar sig på ekonomiska anledningar. Det brukar göra det när man måste välja vem man ska rädda om man bara kan rädda en. Någon yngre är oftast mer värd än någon äldre. Men en helt annan diskussion.
Om hans påstående är fel, är det väl gomersgotoground du ska svara, inte mig. Se nedan vad han skrev.

Citat:
Graviditet och förlossning innebär medicinska risker och kan leda till både död och livslång invalidisering. Det är där argumentet att man ska få bestämma över sin egen kropp kommer ifrån. Man kan dra det till sin spets i fall där fostrets liv ställs mot mammans vid vissa komplikationer under graviditeten. I Sverige tillåts då abort hela graviditeten för att rädda mammans liv.
För att föregå dig lite, så finns det inget om att man kan avsluta mammans liv för att rädda barnet i det han skrev. Sen antar jag att om hon är bortom räddning kommer man att välja att rädda barnet.

Citat:
Din trådhistorik antyder något annat.
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
Nej det gör det inte. Finns ingen debatt om några abortlagar där. Möjligen om man ser vilka regler som gäller vem man ska rädda, mamman eller barnet. Triage, men det är inte samma debatt som du själv fört om vilken vecka som ska gälla.
Är det något som är oklart med det, får du som sagt diskutera det med någon annan.
När du inte förstod vad jag menade med abortera sent, vilket kan vara otydligt av mig, förklarade jag vad jag menade.
Förstod du inte förklaringen?

Citat:
Så inte nog med att man måste ha en lista med dina egenpåhittade begrepp för att förstå dig, nu måste man läsa en hel annan tråd också?
Det är samma tråd nu, de är hopslagna under min debatt. Den tråd som slogs ihop med den här hade en annan rubrik.

Citat:
Om du inte - i ett inlägg där du svarar på ett inlägg som nämner den svenska abortlagstiftningen -utgår från den svenska abortlagstiftningen när du kallar en abort "sen", vad utgår du ifrån då? Ditt eget tycke? Borde du inte klargöra sådana saker innan du skriver?
Jag kunde ha varit tydligare, och skrivit sent inom perioden, eller något liknande. Men nu har jag förklarat det, så då borde du väl vara nöjd. Eller har du tänkt skriva tio inlägg till, bara om det här. Som sagt debatterade jag något annat än specifika veckor. Så jag utgick från vardagssvenska, där sent är inom ett visst tidsspann, men i slutet av tidsspannet, då jag aldrig har behövt göra abort och behövt bry mig om hur man definierar orden sen och sent inom det.
Kanske du skulle hålla dig till topic, när jag faktiskt svarat på alla dina inlägg och alla dina frågor.
Citera
2022-06-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Sjukt att vara mot abort. Det måste vara bättre desto fler aborter som genomförs, så det blir mindre idioter i världen.

Med det argumentet borde väl även mord efter födseln tillåtas.
Citera
2022-06-27, 15:40
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Om åklagaren inte har bevis ska det förstås inte bli fällande dom, precis som för andra brott.

Nej du har inte statistik över det som efterfrågades och därför kan du inte veta hur det ligger till.
Som jag sa, meningslös lag när uppsåt inte kommer kunna bevisas. Fallen avskrivs på löpande band, i den mån det ens anmäls. Känns det bra så?

Du påstår att kvinnliga barnmisshandlare är fler än männen, och begär att jag ska visa statistik på det? Du stod inte i främsta ledet när hjärncellerna delades ut.
Citera
2022-06-27, 15:45
Medlem
Citat:
Som jag sa, meningslös lag när uppsåt inte kommer kunna bevisas. Fallen avskrivs på löpande band, i den mån det ens anmäls. Känns det bra så?

Du påstår att kvinnliga barnmisshandlare är fler än männen, och begär att jag ska visa statistik på det? Du stod inte i främsta ledet när hjärncellerna delades ut.

Inte mer meningslös än våldtäkt i hemmet. Bör det brottet legaliseras också med samma argument?
Citera
2022-06-27, 15:47
Medlem
Citat:
Fast nuvarande lagar - som har ett brett folkligt stöd - är väldigt generösa när det gäller kvinnans rätt till abort.

Du kan teoretisera att riksdagen minsann kan införa häxbränning närsomhelst och säga att ”Ha! Riksdagen bestämmer om du ska brännas eller ej!” men det är bara i dina öron som du låter logisk. Vi andra tycker att du låter tragisk.

Faktum kvarstår att du inte bestämmer över din egen kropp. Inte jag heller.
Citera
2022-06-27, 15:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Nej jag tycker inte att polisen borde starta mordutredningar.

Varför inte? Och varför kalla det mord ifall du inte vill utreda dem? Finns det några fler sorters mord du inte tycker ska utredas?

Citat:
När fostret blir en människa är väldigt svårt att avgöra.

Men du kallade ju abort för ett "mord på en människa"? Vore det inte bra att definiera begreppet då?

Citat:
Men däremot är det ett liv direkt när kvinnan blir gravid.

Ska allt liv bevaras eller bara mänskliga cellsamlingar/embryon?

Citat:
Jag kan absolut förstå din poäng när det kommer till abort av ett liv som har skapats via en våldtäkt. Det är lite av ett hyckleri. Det hade fortfarande varit något väldigt tragiskt, men jag ser bara inte hur det barnet (eller mamman) någonsin ska kunna göra en sådan sak till någonting positivt. Barnet kommer att växa upp med en våldtäktsman till pappa, och mamman kommer att få uppfostra ett barn vars hälften av gener kommer ifrån han som våldtog henne. Det är det enda fallet där jag absolut hade sett abort som en bra utväg, även om jag förstår att det är lite av ett hyckleri.

Jag tackar för din ärlighet. Men borde inte detta snarare få dig att ompröva din definition av "mord"? Kan du ens föreställa dig en annan situation där det är ok att mörda en oskyldig människa för någon annan ska få ett lite lättare liv?

Citat:
Jag vet att kondomer inte är 100% säkra, men finns det verkligen kvinnor som har gått på p-piller och blivit gravida? Jag vet faktiskt inte, men jag har aldrig hört talas om ett sådant fall.

Ja, det finns absolut. Inte vanligt, men det finns.

Citat:
Hur som helst ser jag inte slumpmässigt sex (hedonism) som viktigare än att inte mörda barn.

Måste man vara en slampa för att preventivmedlet ska fallera, menar du?

Citat:
Jag vet att det är väldigt få kvinnor som vill ligga runt en massa och kunna mörda sina barn som är 8 månader gamla,

Sådana galningar utgör sannolikt en mindre procentandel än den procentandel som preventivmedel inte skyddar mot

Citat:
och det är just därför jag inte förstår varför denna debatten om abort hela tiden dyker upp. SD vill sänka abort-tiden till 12 veckor (vilket är standard i många andra länder i Europa), och detta gör en del kvinnor väldigt upprörda. Jag förstår inte varför.

Där kan jag hålla med dig. 18 veckor är ganska lång tid. Det förekommer ifs outliers som inte märker det att de är gravida i tid, de kan t o m gå hela graviditeten utan att veta om att de är gravida. Men jag skulle vara öppen för en 12 veckors-gräns där ändå 95 % av alla aborter redan sker idag. Så kan Socialstyrelsen hantera senare aborter än så vid specialfall.

Citat:
I USA bestämde högsta domstolen nyligen att alla stater själva ska få bestämma sina lagar kring abort (vilket har stöd från konstitutionen), och detta gör också en massa kvinnor upprörda. Om en kvinna nu så gärna vill ha en massa sex utan att använda preventivmedel (eller om de mot alla odds skulle bli gravida ändå) finns det ju stater där de får lov att mörda sina barn, som tex New York och California. Om du som kvinna nu tvunget vill mörda ditt barn, borde detta inte vara något man gör några gånger varje år, utan snarare en väldigt tragisk engångs-företeelse. Jag tycker verkligen inte om den här normaliseringen av att mörda sina barn, och det säger väldigt mycket om vart vi som civilisation är på väg.

Det kan jag ifs ha förståelse för, framför allt om man bor i de delstater där det förväntas förbjudas. Beroende på var du bor i USA kan det bli en jävligt lång resa och förlorad inkomst etc. Jag blir liksom förbannad om jag måste åka längre än en mil pga av mitt sjukhus inte har all expertis som finns på universitetssjukhusen hehe
Citera
2022-06-27, 15:48
Medlem
Citat:
Är du för att legalisera alla brott där det är svårt med bevisbördan, våldtäkt i hemmet tex?

Sedan bör man inte ha fokus på risken som mördaren utsätts för när denne mördar. Fokus bör ligga på offrets säkerhet.

Det finns massor av lagar där fler aspekter än offrets tas hänsyn till. Hur föreslår du förresten att vi ska lagföra alla spädbarn som har misshandlat och i vissa fall våldtagit sina mödrar när de föds?
Citera
2022-06-27, 15:50
Citat:
Inte mer meningslös än våldtäkt i hemmet. Bör det brottet legaliseras också med samma argument?
Eh, i det fallet är två personer inblandade och det lär ju inte vara gärningsmannen som anmäler utan offret.

Vem ska anmäla i fallet med kvinnan som kissar på en sticka bakom en låst dörr och sedan köper magsårsmedicin? Embryot?
Citera
2022-06-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det finns massor av lagar där fler aspekter än offrets tas hänsyn till. Hur föreslår du förresten att vi ska lagföra alla spädbarn som har misshandlat och i vissa fall våldtagit sina mödrar när de föds?

Detta Eliasson resonemang att det är så synd om gärningsmannen är avskyvärt. Dags att sluta med det tramset.

Späda är förstås heller inte straffmyndiga, visste du verkligen inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in