2022-06-27, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Du kunde alltså inte svara på mitt inlägg? Varför? Håller du med om att din egna logik inte håller eftersom jag bytte ut "kvinna" med "man"? Det är alltså du som är den som gör skillnad på individer baserat på kön? Du är alltså inte för jämställdhet?

Jag svarade på ditt inlägg...kan du inte läsa eller vad är ditt problem?
Citera
2022-06-27, 02:09
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Citat:
Jag tror att många människor har svårt att se det som ett argument eftersom att man inte har 100% bestämmande rätt över sin egen kropp i Sverige, varken som man eller kvinna. Fängelse finns med på straffskalan för att röka en blomma eller äta en svamp. Du får inte själv bestämma vilken behandling du ska få. Dödshjälp är olagligt. Alltså har en person inte rätt att bestämma över sin egen kropp och således är det inget argument. Men med det sagt så är jag inte emot abort. Argumentet i sig är bara en floskel som inte stämmer överens med verkligheten eller har något med saken att göra. Vad man egentligen säger är att man tycker att kvinnans rätt att bestämma över sitt egna liv (i denna fråga) väger tyngre än fostrets rätt till liv, en rätt som annars är absolut i Sverige.
När det handlar om vilka medicinska risker man tar så är självbestämmandet absolut. Ens kropp är ens egen i det hänseendet. Dödshjälp är förbjudet eftersom någon annan hjälper till. Självmord är inte förbjudet. Den som överlever ett självmordsförsök blir inte åtalad för mordförsök.

Så länge som fostret inte kan överleva utanför kvinnans kropp är det inte ett självständigt liv. Jämför med en person som är förklarad hjärndöd, den stänger man av maskinerna på.
Citera
2022-06-27, 02:12
Medlem
Citat:
Jag har svårt att förstå varför lågpannor som merapi blir upprörda. Jag är inte emot abort av den enkla anledningen att abort kommer att förekomma oavsett, därför är bästa alternativet att erbjuda abort(upp till en viss vecka) av tränad och utbildad personal. Men av någon anledning så fastnar lågintelligenta känslomänniskor i såna här floskler. Antagligen eftersom att de är botar mer än självständigt tänkande individer, likt en bot får de instruktioner inmatade av den/de som styr dom.
Vilka "floskler"?

Att embryon eller inte ens foster inte är barn....?
att kvinnors val och kroppar faktiskt nu är just kvinnors och inte plötsligt mäns? eller embryons för den delen.
Och att kvinnor faktiskt inte bär något ansvar för mäns plånböcker, eller att män ska slippa stå för sin del av sina egna barns ekonomi

där har du ex på bristande logik, som är betydligt mer värt att kritisera än något av mina argument.
Citera
2022-06-27, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det är ju helt rätt att ett ”liv” släcks i sin linda än att slamppatrask ska uppfostra ett barn under oacceptabla förhållanden.

menar du män som gjort kvinnor gravida är slamp-patrask?
Citera
2022-06-27, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.

Håller med. Jag tycker det är fruktansvärt ologiskt när dom skriker att dom vill ha rätt till sin egen kropp men samtidigt döda ett annat liv. Vad ger dom rätt att döda andra liv.
Hade dom inte haft en annan i sig så hade jag inte brytt mig, förstör du din kropp om du vill.
Citera
2022-06-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När det handlar om vilka medicinska risker man tar så är självbestämmandet absolut. Ens kropp är ens egen i det hänseendet. Dödshjälp är förbjudet eftersom någon annan hjälper till. Självmord är inte förbjudet. Den som överlever ett självmordsförsök blir inte åtalad för mordförsök.

Det där stämmer inte. Det finns massvis med diagnoser, t ex cancer eller liknande där de enda smärtlindrande du kan erbjudas är tunga opiater när bättre alternativ finns. Alltså även om du är dödssjuk så får du inte välja behandling.

Citat:
Så länge som fostret inte kan överleva utanför kvinnans kropp är det inte ett självständigt liv. Jämför med en person som är förklarad hjärndöd, den stänger man av maskinerna på.

Det går att diskutera men har inget med diskussionen att göra. Du har inte rätt att bestämma över din egen kropp, alltså är denna floskel irrelevant för diskussionen.
Citera
2022-06-27, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag svarade på ditt inlägg...kan du inte läsa eller vad är ditt problem?

Nej det gjorde du inte.
Citera
2022-06-27, 02:20
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?
Det är ett nonsensargument. Om man gör ett DNA-test på fostret kan man ganska enkelt konstatera att det är ett eget liv och inte en del av kvinnans kropp.
Citera
2022-06-27, 02:23
Medlem
Citat:
Vilka "floskler"?

Att embryon eller inte ens foster inte är barn....?
att kvinnors val och kroppar faktiskt nu är just kvinnors och inte plötsligt mäns? eller embryons för den delen.
Och att kvinnor faktiskt inte bär något ansvar för mäns plånböcker, eller att män ska slippa stå för sin del av sina egna barns ekonomi

där har du ex på bristande logik, som är betydligt mer värt att kritisera än något av mina argument.

Du följer inte din egna logik. Du säger att kvinnan har rätt till sin egna kropp. Ingen säger emot detta, utan enbart konstaterar att det inte har något med abortfrågan att göra. Vad du säger är att kvinnans rätt att bestämma över sitt liv väger tyngre än fostrets rätt till att öht leva.

Vad du blir super upprörd över är att du tycker att ingen kvinna ska behöva bli förälder ofrivilligt. Trots att hon som vuxen och utbildad inom sexualkunskap är väl medveten om riskerna och hur befruktning sker. Tror att få säger emot. Men sedan blir du flyförbannad när man använder samma logik för att en man då inte ska behöva ofrivilligt bli förälder och betalningsskyldig i 18 år. Där faller din logik men du tolkar detta som om att man skulle vara emot abort. Därav blir dina intentioner genomskinliga.

Med andra ord blir det uppenbart att du inte anser att män och kvinnor har samma ansvar som vuxna individer eller samma rättigheter inom samma fråga. Du är alltså inte för jämställdhet, tvärtom. Alternativt kan du inte föreställa dig världen ur en mans liv
Citera
2022-06-27, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Håller med. Jag tycker det är fruktansvärt ologiskt när dom skriker att dom vill ha rätt till sin egen kropp men samtidigt döda ett annat liv. Vad ger dom rätt att döda andra liv.
Hade dom inte haft en annan i sig så hade jag inte brytt mig, förstör du din kropp om du vill.

berätta hur "dödar" man något innan det ens existerar, utan faktiskt bara är celler på delning?
de absolut flesta aborterar före vecka 9 i Sverige i dag...vecka 9 så pratar vi om ett embryo...på ca 2 cm.
över 50% aborterar före vecka 7, då är embryot inte ens 1 cm, och ser ut så här
https://barnresan.vimedbarn.se/files...9/img_0322.jpg

så berätta nu om "mordet" på detta gäng celler, tack
Citera
2022-06-27, 02:25
Medlem
Citat:
Nej det gjorde du inte.
Xet gjorde jag visst...scrolla bakåt så får du se.
Citera
2022-06-27, 02:26
Medlem
Citat:
Xet gjorde jag visst...scrolla bakåt så får du se.

Det har jag gjort och det gjorde du inte. Hade du gjort det så hade du länkat. Du är väldigt genomskinlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in