2022-05-18, 00:34
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, man borde plocka upp det avlidna barnet ur toaletten, ikläda det millimeterstora barnet ett par yttepyttepyttebyxor om man hade hittat några ben att trä byxbenen i, och en liten mössa, om man hade hittat nåt huvud att sätta mössan på, och ringa begravningsbyrån som kommer med likbilen och kör barnet till bårhuset.

Diskussionen är med andra ord ett stort skämt för dig? Har du någonting av värde att tillföra eller tänker du fortsätta i samma anda?

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du har en rätt så naiv inställning till detta.

I länder där det är förbjudet/nästintill omöjligt att göra abort gör kvinnor det hemma eller "svart". Kvinnor i dessa länder söker sig inte till etablerade kliniker och riskerar 30 år i fängelse.

Aborter kommer ske oavsett, har alltid gjort - kommer alltid att göra, enda skillnaden är att fler kvinnor kommer dö/få men för livet pga osäkra/farliga aborter och många oskyldiga kvinnor kommer också att jagas och få sina liv förstörda eftersom det kommer vara oerhört svårt att bevisa om det var en spontan abort eller en planerad abort. Ny forskning visar att uppemot 20% av alla graviditeter slutar i spontan abort, alltså en hel del.

Naiv? Jag är fullt medveten om att kvinnor kommer att söka alternativa sätt att döda sina barn, det är liksom ingen hemlighet.

Att någonting kommer fortsätta att äga rum trots en kriminalisering är inte ett argument emot kriminalisering. Samma resonemang hade aldrig tillämpats på mord eller våldtäkt. Vi vet att mord och våldtäkt alltid kommer att äga rum, oavsett om det är olagligt eller ej. Även abort kommer att äga rum, trots ett förbud. Men ett förbud ger statsmakten omfattande befogenheter att slå ned på fenomenet och straffa ansvariga parter, t.ex. läkare och kvinnor som insisterar på att döda ofödda barn. De kvinnor som skulle fara illa av förbudet är försvinnande få till antalet i jämförelse med de barn som skulle räddas på en årsbasis av lagstiftningen. Kom även ihåg att ett förbud kan ha till syfte att sända en signal eller att reflektera ett samhälles moraliska ställningstagande: att döda sina barn är oacceptabelt i ett civiliserat samhälle.
Citera
2022-05-18, 00:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Till skillnad från feminism, som det ju bara talas om i det fördolda Men knappast förvånande att du är villig att dö på den kullen.

Kul icke-svar för övrigt.

Du kanske inte tycker att det räknas som pedofili om det sker inom äktenskapet?P Lite som vissa konservativa fåntrattar (och svensk lagstiftning på den tiden då barn utanför äktenskapet saknade arvsrätt och kallades för oäktingar) anser att våldtäkt inte kan ske inom äktenskapet.
Jag sökte inte på feminism. Jag sökte på "återgång till 50-talet".
Något du tyckte var en "ledande fråga".
Vad tycker du jag ska skriva om jag vill veta just det?
"Trallskruv i röven"?
Citera
2022-05-18, 00:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag skummade igenom de tre kapitlen lite snabbt men kunde inte se varför man skulle vara på "riktigt grumligt vatten" om man inte är gift. Varken för mannen eller kvinnan. De raddar ju upp mängder av sätt man kan utreda faderskapet?

Är det någon specifik paragraf du syftar på?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-1949-381

"Mannen, Kvinnan" nämns ju i varje uppdaterad paragraf. I vilka paragrafer har de koncentrerat sig på de som byter kön?
Det handlar inte om mannen. Det handlar om faderskapet.
Det finns många sätt att utreda faderskapet om han är med på att få det utrett och medverkar. Finns han inte där och hon legat runt kan ingen tvinga av honom DNA.

Enligt den svenska grundlagen är var och en garanterad skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp (2 kap. 6 § första stycket RF)
Citera
2022-05-18, 00:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Naiv? Jag är fullt medveten om att kvinnor kommer att söka alternativa sätt att döda sina barn, det är liksom ingen hemlighet.

Att någonting kommer fortsätta att äga rum trots en kriminalisering är inte ett argument emot kriminalisering. Samma resonemang hade aldrig tillämpats på mord eller våldtäkt. Vi vet att mord och våldtäkt alltid kommer att äga rum, oavsett om det är olagligt eller ej. Även abort kommer att äga rum, trots ett förbud. Men ett förbud ger statsmakten omfattande befogenheter att slå ned på fenomenet och straffa ansvariga parter, t.ex. läkare och kvinnor som insisterar på att döda ofödda barn. De kvinnor som skulle fara illa av förbudet är försvinnande få till antalet i jämförelse med de barn som skulle räddas på en årsbasis av lagstiftningen. Kom även ihåg att ett förbud kan ha till syfte att sända en signal eller att reflektera ett samhälles moraliska ställningstagande: att döda sina barn är oacceptabelt i ett civiliserat samhälle.

Du uttrycker dig som en sann idealist.

Du har inte tänkt igenom hur dina idéer skulle genomföras praktiskt och vilka konsekvenser det skulle få för samhället och dess invånare.

Och sen det här ständiga obildade gagget om "barn", jag kan knappt ens bemöta det.

Känner du dig inte det minsta korkad när du går emot all vetenskap och i stort sett hela den svenska läkarkåren? Och alla andra människor som kommer ihåg biologin från grundskolan?

Jag menar du låter ju som prästerskapet i länder som El Salvador.
Citera
2022-05-18, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte otänkbart, ca 20/1000 kvinnor gör abort i sverige = så känner du 500kvinnor så har 10 av dem gjort en abort, (nåja 4 av dem har gjort flera stycken), sen diskuterar ju aborterskor abortbeslutet med vänner ca 50% av fallen, möjligt att de är mer öppna med det efter att de redan har gjort abort,

men 500-1000 kvinnor bör du ha som "bekanta" för att att din saga ska verka mindre fantasifull än den naturligtvis är.

Du ljuger och fantiserar återkommande, logiskt så gör du det såväl utifrån dina tidigare lögner och självemotsägelser, men även utifrån enkel matematik.

Objektivt är det naturligtvis inte så, inte heller ser kvinnor i regel inte det som något annat än att de dödar sitt barn.

var 14minut, 24h om dygnet, 365 dagar per år, år ut och år in avfärders dina fantasier i praktiken, och då pratar jag endast om aborter i sverige.

varför måste dina fantasier landa i det, du vet ju likaväl som mig att aborterskor statistiskt sätt bara uppger att partnern önskade abort i 10% av fallen.

Hur tänker du nu? 38000 kvinnor per år gör abort i Sverige. Givetvis känner jag inte minst 10 av de som gjorde abort exakt samma år som varandra. Jag känner några som gjorde abort vid olika årtal på slutet av 70-talet, därtill en nära släkting till mig. Jag känner några som gjorde abort vid olika årtal på 90-talet (en av dessa var 14 år när hon gjorde sin abort i början av 90-talet) och jag känner ytterligare några som gjorde abort i början på 00-talet (2 av dessa gjorde abort samma år och hade blivit gravida med samma man, en man som var våldsverkare och tvingade dessa två kvinnor till abort).

Jag känner kvinnor ur olika generationer som har en sak gemensam: de har gjort abort. Jag känner 50-talister, 60-talister, 70-talister och 80-talister som har gjort abort, fats olika årtal/olika årtionden. Vad jag vet om. Förmodligen känner jag ännu fler, som inte har berättat, eftersom de kanske är rädda att jag är en sådan människa som skriker "abort är barnamoooord!". Men de som känner mig vet att jag aldrig skulle bete mig så. De vet att de tryggt kan berätta om sina upplevelser utan att jag skriker att de är barnamördare.

Du däremot känner säkert många kvinnor som har gjort abort, men till dig lär de aldrig våga berätta något. Eftersom du säkert signalerar att du tycker att de är barnamörderskor. Så då är det ju klart att det för din del måste vara "fantasier" när någon ärligt berättar att denna känner en och annan som gjort abort. Eftersom det är sådant du aldrig själv har fått ta del av. Men det handlar alltså om dig och din inställning till saken. Du exkluderar dig själv från att vara en samtalspartner om dessa saker när du signalerar religiös fanatiker som anser att abort är "barnamooord!".

Så, var glad att jag berättar de historier jag har fått tagit del av, för dig. För att vidga din inskränkta världsbild när det kommer till abortfrågan. Eftersom du med stor sannolikhet aldrig kommer få ta del av historier om abort från de kvinnor du känner som har gjort abort. De lär ju som sagt veta hur du är. och passar därmed sina tungor.

Och av de minst 10 kvinnor jag känner som har gjort abort, så har samtliga förutom hon som var väldigt ung när hon gjorde abort, inte gjort abort om deras män tryggat dem i relationen. Lägg ner att kalla detta "fantasier", bara för att du har exkluderat dig själv från att ta del av vad de kvinnor du känner har för upplevelser av abort. Jag är inte som dig. Med mig pratar folk om sådant här.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-05-18 kl. 01:02.
Citera
2022-05-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
20% av kvinnorna använde ett pmedel ja,
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Den objektiva verkligheten bryr sig inte om dina sagor eller känslor, de har ingen bäring, även om du anser att den kan rädda bebisar från döden, eller nått....

Ja,
Kondomer (22,3%) det vanligaste pemedlet. trotts att det bara finns ett för män men mängder (avsevärt mycket effektivare för kvinnor (tex pessar (0.6%) som är ett bra skydd för de som mår dåligt av hormoniella, eller ogillar kopparspiraler osv.

Enligt den studien var det 36% som inte använt preventivmedel vid tidpunkten för befruktningen, många av dessa trodde inte de kunde bli gravida. Vilket innebär att 64% hade använt preventivmedel vid befruktningstillfället.

Studien visar också på att orsakerna som bidrog till deras abortbeslut var ekonomiska bekymmer, oro över förhållandet och dålig timing av graviditeten. Sådant som männen som gjort dem gravida skulle kunnat trygga dem i så att de hellre hade valt att föda än att göra abort. flertalet av dem hade ju dessutom diskuterat frågan med sin partner. Och majoriteten av kvinnorna tyckte även att abortbeslutet var ett svårt beslut att ta.

Så. En man som gör en kvinna gravid har stor chans att hon föder barn, om han bara vill. Genom att trygga kvinnan ekonomiskt och i relationen. Det är vad den studien visar på. Och det är även vad de jag känner som gjort abort visar på.
Varför säger du emot detta? Är det så jädra kontroversiellt uttalande enligt dig? Tänker du efter är det väldigt logiskt. Gravida kvinnor är hormonellt betingade att vilja skydda sina foster. Inte döda sina foster. Ger man den gravida kvinnan rätt förutsättningar, så kommer hon välja att föda barn. Och mannen som har gjort henne gravid är den som har störts chans att ge henne rätt förutsättningar för detta. Men om mannen också vill abort eller skiter i att trygga kvinna... Tja, då lär det bli abort. Mannen har mer makt i abortbeslutet än vad du tycks inse.
Citera
2022-05-18, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det handlar inte om mannen. Det handlar om faderskapet.
Det finns många sätt att utreda faderskapet om han är med på att få det utrett och medverkar. Finns han inte där och hon legat runt kan ingen tvinga av honom DNA.

Enligt den svenska grundlagen är var och en garanterad skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp (2 kap. 6 § första stycket RF)

Bra argument för att ha en tillåtande abortlagstifning då
Citera
2022-05-18, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag sökte inte på feminism. Jag sökte på "återgång till 50-talet".
Något du tyckte var en "ledande fråga".
Vad tycker du jag ska skriva om jag vill veta just det?
"Trallskruv i röven"?

Första sidan när jag söker det samma:
* En artikel om id-kontroller mellan Sverige och danmark.
* En om ett konstrojekt i Lessebo
* En länk till familjeliv
* En om 50-talsmode
* En om 50-talsmode för kvinnor
* Wikipediaartikel om mellankrigstiden i Sverige
* Nationen i siffror
* Mina jazzfavoriter från 50-talet
* Gruvstrejken: 57 dagar som förändrade Sverige
* Tillbaka till kontoret?
* JBP tog avsked till ett polarisering Sverige
Osv.
Citera
2022-05-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur tänker du nu? 38000 kvinnor per år gör abort i Sverige. Givetvis känner jag inte minst 10 av de som gjorde abort exakt samma år som varandra. Jag känner några som gjorde abort vid olika årtal på slutet av 70-talet, därtill en nära släkting till mig. Jag känner några som gjorde abort vid olika årtal på 90-talet (en av dessa var 14 år när hon gjorde sin abort i början av 90-talet) och jag känner ytterligare några som gjorde abort i början på 00-talet (2 av dessa gjorde abort samma år och hade blivit gravida med samma man, en man som var våldsverkare och tvingade dessa två kvinnor till abort).

ja, på 500-1000 kvinnor så finner du 10-20 aborter. Det är klart, om man med våld tvingar alla kvinnor man möter till abort så påverkar man säkert statestiken.

Citat:
Jag känner kvinnor ur olika generationer som har en sak gemensam: de har gjort abort. Jag känner 50-talister, 60-talister, 70-talister och 80-talister som har gjort abort, fats olika årtal/olika årtionden. Vad jag vet om. Förmodligen känner jag ännu fler, som inte har berättat, eftersom de kanske är rädda att jag är en sådan människa som skriker "abort är barnamoooord!". Men de som känner mig vet att jag aldrig skulle bete mig så. De vet att de tryggt kan berätta om sina upplevelser utan att jag skriker att de är barnamördare.

Förmodligen.....

Citat:
Du däremot känner säkert många kvinnor som har gjort abort, men till dig lär de aldrig våga berätta något. Eftersom du säkert signalerar att du tycker att de är barnamörderskor. Så då är det ju klart att det för din del måste vara "fantasier" när någon ärligt berättar att denna känner en och annan som gjort abort. Eftersom det är sådant du aldrig själv har fått ta del av. Men det handlar alltså om dig och din inställning till saken. Du exkluderar dig själv från att vara en samtalspartner om dessa saker när du signalerar religiös fanatiker som anser att abort är "barnamooord!".

den som mördare ett barn är en barnmördare. vad hon själv , du eller jag tycker är ovidkommande.
e Dallra flesta som gör abort är på det klara att det är ett barn de aborterar. Jag tror du likt många andra spenderar för mycket tid som/med sjuka och förkastliga känslor och tankar.

67% of women thought of the pregnancy in terms of a child.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22554137/

Citat:
Så, var glad att jag berättar de historier jag har fått tagit del av, för dig. För att vidga din inskränkta världsbild när det kommer till abortfrågan. Eftersom du med stor sannolikhet aldrig kommer få ta del av historier om abort från de kvinnor du känner som har gjort abort. De lär ju som sagt veta hur du är. och passar därmed sina tungor.

Det är ju ett sjukt resonemang från en sjuk person.
Vill man tareda på vad och varför aborter sker så finns det mycket literatur på området, och man kan helt undivka mytomaner och ständigt nya sagor.

Citat:
Och av de minst 10 kvinnor jag känner som har gjort abort, så har samtliga förutom hon som var väldigt ung när hon gjorde abort, inte gjort abort om deras män tryggat dem i relationen. Lägg ner att kalla detta "fantasier", bara för att du har exkluderat dig själv från att ta del av vad de kvinnor du känner har för upplevelser av abort. Jag är inte som dig. Med mig pratar folk om sådant här.
mer nya sagor?

Är det inte bättre att gå på vad de som gör abort säger och tycker än vad du hittar på?
Citera
2022-05-18, 07:12
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Diskussionen är med andra ord ett stort skämt för dig? Har du någonting av värde att tillföra eller tänker du fortsätta i samma anda?

Vad skulle vara ett skämt? Det är så man tar hand om avlidna människor.
Citera
2022-05-18, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Enligt den studien var det 36% som inte använt preventivmedel vid tidpunkten för befruktningen, många av dessa trodde inte de kunde bli gravida. Vilket innebär att 64% hade använt preventivmedel vid befruktningstillfället.

jag vet att studier är bortom din förmåga. du kan utgå ifrån att jag har rätt och du har fel, eftersom jag inte far med sagor och fantasier. 20% (19.9% om man är petig) använde pmedel för kvinnor, 22,3% av männen använde kondom.

Citat:
Studien visar också på att orsakerna som bidrog till deras abortbeslut var ekonomiska bekymmer, oro över förhållandet och dålig timing av graviditeten. Sådant som männen som gjort dem gravida skulle kunnat trygga dem i så att de hellre hade valt att föda än att göra abort. flertalet av dem hade ju dessutom diskuterat frågan med sin partner. Och majoriteten av kvinnorna tyckte även att abortbeslutet var ett svårt beslut att ta.

så skälet är något annat än , Sådant som männen som gjort dem gravida skulle kunnat trygga dem i så att de hellre hade valt att föda än att göra abort..

Intressant det finns olika skäl till abort. även om just dina fantasier sällan om någonsin finns representerade, vem kunde ana.....

Citat:
Så. En man som gör en kvinna gravid har stor chans att hon föder barn, om han bara vill. Genom att trygga kvinnan ekonomiskt och i relationen. Det är vad den studien visar på. Och det är även vad de jag känner som gjort abort visar på.
Studien visar Reasons for pregnancy termination, contraceptive habits and contraceptive failure among Swedish women requesting an early pregnancy termination

Citat:
Varför säger du emot detta?

Emot vad? jag citerar ju direkt ur studien, har du sagor eller fantasier kring resultatet i en studie är väll inte till hjälp för någon?

Citat:
Är det så jädra kontroversiellt uttalande enligt dig?

Ja, du har ju inte kvantiferat det, och när du försöker göra det så faller det på sin egen orimlighet, det gör ju lögner och fantasier, att vara mytoman föränrar ju inte verkligheten, det är ju endast mytomanen som tror på sina egna lögner.

Citat:
Tänker du efter är det väldigt logiskt.

är det inte här du ska ljuga ihop lite varianter på skydd alla dessa aborterskor använt. du vet att man kan läsa dina gamla inlägg (lögner) och jämföra med dina nya på flashback?

Citat:
Gravida kvinnor är hormonellt betingade att vilja skydda sina foster. Inte döda sina foster. Ger man den gravida kvinnan rätt förutsättningar, så kommer hon välja att föda barn.
Inte om hon gör abort nej. då dödar hon barnet, och då är hennes motiv och efterhandskonstruktioner inte relvanta, för det är de ju inte.

Citat:
Och mannen som har gjort henne gravid är den som har störts chans att ge henne rätt förutsättningar för detta.
Nja, han kan hämnas, eller stämma henne , eller den som gjorde aborten, eller medverkade till aborten.

Fast inte i sverige naturligtvis, lagen innehåller ju ett straffrätsligt undtag.

Citat:
Men om mannen också vill abort eller skiter i att trygga kvinna... Tja, då lär det bli abort. Mannen har mer makt i abortbeslutet än vad du tycks inse.

Dina fantasier och lögner != objektiv verklighet.
Citera
2022-05-18, 15:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Bra argument för att ha en tillåtande abortlagstifning då
Inte ensidigt, nej.
Däremot är det ett bra argument för kvinnor att börja ta ansvar för sina handlingar.

Varken staten eller vården är era morsor.
Fortsätter det s¨här, anser jag nog snart att vi ska betala fullt pris för den vård vi får.
Speciellt den som inte är medicinskt motiverad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in