Citat:
En kvinna har rätt att bestämma vilka medicinska risker hon vill ta. En graviditet och förlossning är en medicinsk risk och därför har hon rätt att bestämma om hon vill genomgå det eller ej. Hon har rätt att besluta vad hennes kropp utsätts för=hon har rätt till sin kropp. Svårare än så är det inte. Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?
Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.
Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.
Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.
De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.
Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.
Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.
Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.
De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.
Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
Hon har också rätt att själv besluta vilka psykiska trauman hon vill utsätta sig för. Även där har hon rätt till sin egen kropp, psyket är en del av kroppen. Att vara gravid - vilket alla kan se och fråga om - är något som kan vara väldigt påfrestande om hon vill adoptera bort barnet. Det är inget som enkelt kan göras i hemlighet. En adoption är i sig också väldigt psykiskt påfrestande. Tycker kvinnan att det är mindre psykiskt påfrestande att genomgå en abort istället för en adoption så är det hennes val.