2022-06-27, 01:26
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
En kvinna har rätt att bestämma vilka medicinska risker hon vill ta. En graviditet och förlossning är en medicinsk risk och därför har hon rätt att bestämma om hon vill genomgå det eller ej. Hon har rätt att besluta vad hennes kropp utsätts för=hon har rätt till sin kropp. Svårare än så är det inte.

Hon har också rätt att själv besluta vilka psykiska trauman hon vill utsätta sig för. Även där har hon rätt till sin egen kropp, psyket är en del av kroppen. Att vara gravid - vilket alla kan se och fråga om - är något som kan vara väldigt påfrestande om hon vill adoptera bort barnet. Det är inget som enkelt kan göras i hemlighet. En adoption är i sig också väldigt psykiskt påfrestande. Tycker kvinnan att det är mindre psykiskt påfrestande att genomgå en abort istället för en adoption så är det hennes val.
Citera
2022-06-27, 01:32
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Jag har svårt att förstå varför lågpannor som merapi blir upprörda. Jag är inte emot abort av den enkla anledningen att abort kommer att förekomma oavsett, därför är bästa alternativet att erbjuda abort(upp till en viss vecka) av tränad och utbildad personal. Men av någon anledning så fastnar lågintelligenta känslomänniskor i såna här floskler. Antagligen eftersom att de är botar mer än självständigt tänkande individer, likt en bot får de instruktioner inmatade av den/de som styr dom.

Jag kan säga så har jag otroligt glad att vissa andra viktiga moralfrågor som dödstraff osv. Inte hanteras med samma intellektuella slapphet som abortfrågan, "trans frågan" osv. .. anledningen till att abortfrågan hanteras på de här sättet är naturligtvis att endast en grupp i samhället får ha en åsikt.. Och att dessa individer bara är intresserad av de som dom tror gynnar dom själva. I grund och botten handlar detta om att de inte finns rätt och fel de finns bara perspektiv osv. I slutändan landar man i en form av värde nihilism där känslorna blir viktiga inte intellektet.
Citera
2022-06-27, 01:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Ja, sena förlossningar är totalt vidrigt och oförsvarligt.

För övrigt är det staten som äger kvinnokroppen, exempel på det är prostitution.

Det är väl snarare som så att staten äger manslemmen. Staten bestämmer i vilka hål du får stoppa den i, i vissa fall. Som i ditt exempel.
Citera
2022-06-27, 01:35
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En kvinna har rätt att bestämma vilka medicinska risker hon vill ta. En graviditet och förlossning är en medicinsk risk och därför har hon rätt att bestämma om hon vill genomgå det eller ej. Hon har rätt att besluta vad hennes kropp utsätts för=hon har rätt till sin kropp. Svårare än så är det inte.

Hon har också rätt att själv besluta vilka psykiska trauman hon vill utsätta sig för. Även där har hon rätt till sin egen kropp, psyket är en del av kroppen. Att vara gravid - vilket alla kan se och fråga om - är något som kan vara väldigt påfrestande om hon vill adoptera bort barnet. Det är inget som enkelt kan göras i hemlighet. En adoption är i sig också väldigt psykiskt påfrestande. Tycker kvinnan att det är mindre psykiskt påfrestande att genomgå en abort istället för en adoption så är det hennes val.

Återigen så har hon sitt självbestämmande i början av graviditeten. Men detta upphör, anser jag, när graviditeten fortskrider.

De stämmer att abort ofta är ett trauma. Vilket man inte upplyst unga kvinnor om.. En abort ska tas med en klackspark av den moderna kvinnan.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-27 kl. 01:37.
Citera
2022-06-27, 01:35
Medlem
Citat:
Mannen har rätt att bestämma över sin egen plånbok. Om kvinnan inte väljer abort men mannen inte vill bli pappa skall han inte behöva tvingas att betala. Med din logik räknar jag med att du håller med om detta argumentet?

Såklart är skillnaden mellan en kvinnas kropp och ett foster en helt annan fråga än en plånbok och ett barn.
Citera
2022-06-27, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Jag tror att många människor har svårt att se det som ett argument eftersom att man inte har 100% bestämmande rätt över sin egen kropp i Sverige, varken som man eller kvinna. Fängelse finns med på straffskalan för att röka en blomma eller äta en svamp. Du får inte själv bestämma vilken behandling du ska få. Dödshjälp är olagligt. Alltså har en person inte rätt att bestämma över sin egen kropp och således är det inget argument. Men med det sagt så är jag inte emot abort. Argumentet i sig är bara en floskel som inte stämmer överens med verkligheten eller har något med saken att göra. Vad man egentligen säger är att man tycker att kvinnans rätt att bestämma över sitt egna liv (i denna fråga) väger tyngre än fostrets rätt till liv, en rätt som annars är absolut i Sverige.
Citera
2022-06-27, 01:37
Medlem
F.Hansens avatar
Det är ju helt rätt att ett ”liv” släcks i sin linda än att slamppatrask ska uppfostra ett barn under oacceptabla förhållanden.
Citera
2022-06-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atvin
Såklart är skillnaden mellan en kvinnas kropp och ett foster en helt annan fråga än en plånbok och ett barn.

Kan du vänligen förklara varför?
Citera
2022-06-27, 01:52
Medlem
Citat:
Kan du vänligen förklara varför?

Jag förstår knappt frågan om jag ska vara ärlig, men det kan ha med klockan att göra. Kan inte du beskriva på vilket sätt de liknar varandra så återkommer jag imorgon.
Citera
2022-06-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atvin
Jag förstår knappt frågan om jag ska vara ärlig, men det kan ha med klockan att göra. Kan inte du beskriva på vilket sätt de liknar varandra så återkommer jag imorgon.

Du sa ju att det var självklart. Nu är det inte självklart längre?
Citera
2022-06-27, 02:01
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Återigen så har hon sitt självbestämmande i början av graviditeten. Men detta upphör, anser jag, när graviditeten fortskrider.

De stämmer att abort ofta är ett trauma. Vilket man inte upplyst unga kvinnor om.. En abort ska tas med en klackspark av den moderna kvinnan.
Staten och de flesta människor instämmer i det. Det är därför det finns en tidsgräns för abort. Det är bara tillåtet i början av graviditeten.
Citera
2022-06-27, 02:07
Medlem
Citat:
Du kan inte ens argumentera eller motivera din egen hållning 👍. "De bara är så."

Va säger de om din ideolog?

Ja kan argumentera och motivera för min egen hållning och har gjort så hela tiden, det är du som inte svarar på mina och andras argument...

och jar har ingenstans skrivit "det bara är så".

Kvinnor kan inte alltid veta de första veckorna...vad är din argumentation för detta faktumet ex.
du skriver att man inte kan abortera liv som "tänker och känner"...HUR tänker och känner ex ett embryo i vecka 7 som inte ens är 1 cm långt och absolut inte har den minsta hjärnfunktion i gång som är själva jävla förutsättningen för att något" tänkande och kännande" ska kunna äga rum?

nå?
Senast redigerad av Merapi 2022-06-27 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in