2022-06-18, 00:46
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Sitter och läser gamla inlägg från dig från 2014 där du minst sagt var positiv till Bitcoin. Tex:

https://www.flashback.org/p47946221#p47946221
https://www.flashback.org/p48062175#p48062175
https://www.flashback.org/sp47513418
https://www.flashback.org/p47469591#p47469591

Efter massor av likande inlägg så gör du ditt sista inlägg 20:e augusti 2014 och håller radiotystnad i ämnet för att sedan dyka upp i Januari (citerande mig) med en helt annat ton i skällan.

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
...och så här låter det om dina kryptoinlägg sedan dess. Betydligt surare och skeptiska inlägg.

Den stora frågan, vad hände? Var det något kring block wars 2017 som fick dig att ändra inställning till Bitcoin och istället gå för BCH forken?
Ingen hemlighet att jag var en anhängare av Bitcoin 2014. Två av mina tre skapade trådar är ju för Bitcoin. Den tredje är tråden för oss kryptoskeptiker. Sedan 2014 har jag utbildat och bildat mig, samtidigt som Bitcoin har blivit äldre utan att åstadkomma något. Därav att jag blivit "surare", som du uttrycker det. Privat har jag haft dessa åsikter flera år.

Jag är fortfarande libertarian, vilket var det som 2014 drev mig till Bitcoin, men har tänkt om kring Bitcoin.

Edit: Jag vet inte vad som gett dig intrycket att jag skulle vara kunna vara "för" BCH. Jag tror att all krypto är en bubbla. Viss krypto mer än andra.
Senast redigerad av benjaminjuhlin 2022-06-18 kl. 00:51.
2022-06-18, 06:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Parten måste inte vara centraliserad eller betrodd. Dock måste någon/några stakea sina btc för att det ska fungera. Nästan som proof of stake. Jag ser inga problem med det. Man kan inte ha ett decentraliserat grundlager som är säkert, låga transaktionskostnader och snabba transaktioner samtidigt. Då behövs ett andra lager där man kompromissar annorlunda.

Frågan till dig var vilka problem lightning har. Du svarar centralisering. Hur gör du dina transaktioner i dagsläget för att komma runt det du hävdar är ett problem?

Så vi har återuppfunnit det nuvarande finansiella systemet (fast med buggar, och utan regleringar och säkerhet för slutkund) och det är enligt dig bra?
2022-06-18, 08:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ser framför mig hur din föregångare gick ett korståg på 1800 -talet mot alla som rekommenderades att köpa land på Manhattan när det fanns så mycket gratis mark i hela USA.

"Mark som är lite bläck på ett papper och inte genererar någon avkastning alls"

Så här kan det gå när man tror att bitcoin ger avkastning.

https://twitter.com/TrashBagsCash/status/1536863744625725440

2022-06-18, 09:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ingen hemlighet att jag var en anhängare av Bitcoin 2014. Två av mina tre skapade trådar är ju för Bitcoin. Den tredje är tråden för oss kryptoskeptiker. Sedan 2014 har jag utbildat och bildat mig, samtidigt som Bitcoin har blivit äldre utan att åstadkomma något. Därav att jag blivit "surare", som du uttrycker det. Privat har jag haft dessa åsikter flera år.

Jag är fortfarande libertarian, vilket var det som 2014 drev mig till Bitcoin, men har tänkt om kring Bitcoin.

Edit: Jag vet inte vad som gett dig intrycket att jag skulle vara kunna vara "för" BCH. Jag tror att all krypto är en bubbla. Viss krypto mer än andra.
Tänkte BCH för att du var libertarian och verkade stressad över att inte fler siter med mera accepterade Bitcoin. Och BCH communityn var rätt stark och hade detta som som hiss pitch för BCH.

Men jag förstår inte "...utan att åstadkomma något". Bitcoin (Layer 1) är ju INTE, och har aldrig varit, ett lämpligt betalningsmedel så utvecklingen på den fronten har ju gått långsamt (om vi bortser från El Salvador).

Men för mig är Bitcoin något helt annat. Något som jag absolut INTE vill ha som betalningsmedel, för jag vill inte ge ifrån mig en enda satoshi i onödan.

Är det tanken på Bitcoin som Apex store of value du inte köper in på? Som libertarian så borde ju Bitcoin tilltala, då det är det enda hoppet att bryta dagens orättvisa maktstrukturer?

Sedan har Bitcoin alla chanser att fungera som DET globala betalningsmedelet, men innan det kan ske så måste Bitcoin nå sin potential som store of value. Men det är en helt annan fråga.
2022-06-18, 10:00
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Sedan har Bitcoin alla chanser att fungera som DET globala betalningsmedelet, men innan det kan ske så måste Bitcoin nå sin potential som store of value.

Knappast så länge det finns riktiga valutor som USD, EUR och RMB. Som spekulativ tillgång däremot…
2022-06-18, 10:28
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Tänkte BCH för att du var libertarian och verkade stressad över att inte fler siter med mera accepterade Bitcoin. Och BCH communityn var rätt stark och hade detta som som hiss pitch för BCH.

Men jag förstår inte "...utan att åstadkomma något". Bitcoin (Layer 1) är ju INTE, och har aldrig varit, ett lämpligt betalningsmedel så utvecklingen på den fronten har ju gått långsamt (om vi bortser från El Salvador).

Men för mig är Bitcoin något helt annat. Något som jag absolut INTE vill ha som betalningsmedel, för jag vill inte ge ifrån mig en enda satoshi i onödan.

Är det tanken på Bitcoin som Apex store of value du inte köper in på? Som libertarian så borde ju Bitcoin tilltala, då det är det enda hoppet att bryta dagens orättvisa maktstrukturer?

Sedan har Bitcoin alla chanser att fungera som DET globala betalningsmedelet, men innan det kan ske så måste Bitcoin nå sin potential som store of value. Men det är en helt annan fråga.
Fattar. Ja, rent ideologiskt tilltalar BCH mig mer eftersom målet mer uttalat där är bytesmedel. Men BCH accepteras väl inte heller någonstans egentligen, så det faller på den praktiska aspekten. Och sådant som att det ska vara praktiskt har jag börjat förstå inte är något oviktigt som kan lösas lätt i en underbar framtid, utan något som faktiskt spelar roll.

Det var ett väldigt bra betalningsmedel 2014. Det fanns visserligen tekniska begränsningar, som vi inte var helt införstådda med hur stora de var, men å andra sidan var ju priset inte särskilt jättehögt. Eftersom Bitcoin också var ganska ungt då hade man goda förhoppningar om om att det skulle kunna förbättras på flera olika sätt. Sedan 2014 har Bitcoin egentligen inte blivit enklare att använda, fastän mycket snack om Lightning. Trots det har priset gått som tåget. Det är alltså inte bara att jag har ändrat åsikt, utan jag anser att Bitcoin 5 år gammalt som handlas mellan $200-$1000 är något annat än Bitcoin 13 år gammalt som handlas mellan $20 000-$70 000.

Jag har skrivit här och här om varför jag som libertarian och kapitalist inte tror på Bitcoin. Inte helt enkelt att förklara kort. Men kan säga att jag tycker att det är viktigt att man som libertarian har rätt när det gäller ens ekonomiska förutsägelser.
2022-06-18, 14:06
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så vi har återuppfunnit det nuvarande finansiella systemet (fast med buggar, och utan regleringar och säkerhet för slutkund) och det är enligt dig bra?
Ska vi släppa ditt tidigare argument nu då och greppa nästa halmstrå? Frågan till dig var vilka problem lightning har. Du svarar centralisering. Hur gör du dina transaktioner i dagsläget för att komma runt det du hävdar är ett problem?
2022-06-18, 14:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ska vi släppa ditt tidigare argument nu då och greppa nästa halmstrå? Frågan till dig var vilka problem lightning har. Du svarar centralisering. Hur gör du dina transaktioner i dagsläget för att komma runt det du hävdar är ett problem?

Jag förstår att du vill "släppa" argument som gör dig ställd.

Jag förklarade redan kortfattat, en lång förklaring skulle kräva flera långa inlägg och det orkar jag inte med (men jag har gjort min hemläxa på ämnet och föreslår att du också gör det).

Att man återuppfinner samma slags system som vi redan har men som fungerar sämre på alla sätt ser jag som en stor fundamental nackdel. Det finns inga incitament överhuvudtaget att ta det i bruk, i någon skala.
2022-06-18, 14:32
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag förstår att du vill "släppa" argument som gör dig ställd.

Jag förklarade redan kortfattat, en lång förklaring skulle kräva flera långa inlägg och det orkar jag inte med (men jag har gjort min hemläxa på ämnet och föreslår att du också gör det).

Att man återuppfinner samma slags system som vi redan har men som fungerar sämre på alla sätt ser jag som en stor fundamental nackdel. Det finns inga incitament överhuvudtaget att ta det i bruk, i någon skala.
Ok. Så hur utför du dina transaktioner utan en central part?
2022-06-18, 14:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok. Så hur utför du dina transaktioner utan en central part?

Vem har sagt att jag gör, eller ens vill göra det?
2022-06-18, 14:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det fundamentala problemet är väl att lightning kräver en centraliserad part vilket gör det lite bisarrt att ens använda det i syfte att överföra krypto.

Citat:
Vem har sagt att jag gör, eller ens vill göra det?
Du. Du har beskrivit att centralisering är det fundamentala problemet med lightning.

Så hur gör du dina transaktioner för att undkomma centralisering, något som du hävdar är ett problem?
2022-06-18, 14:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du. Du har beskrivit att centralisering är det fundamentala problemet med lightning.

Så hur gör du dina transaktioner för att undkomma centralisering, något som du hävdar är ett problem?

Du får nog läsa igenom diskussionen igen i lugn och ro innan du skriver igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in