2022-07-01, 23:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Typiskt sett i storleksordningen tiotals USD, men som större företag eller institution kan det vara gratis beroende på olika saker som vilken bank du är kund hos.

Nu kan du begrunda de skäl jag angav till varför vi har det moderna banksystemet.
Det kostar upp mot 50 dollar (till Thailand som var exemplet) om vi talar om "småsummor". Skall vi prata småsummor så är det gratis via Lightning.

350kr tar Nordea för transaktioner utanför EU.

Nu handlade exemplet dock om 2 miljoner dollar, som görs för några kronor på 10 minuter med Bitcoin, en fredag kväll.
2022-07-01, 23:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det här stämmer inte, varför skulle ens ditt favoritnätverk lightning ens behövas i så fall?
För om jag vill köpa en kaffe för 25kr vill jag inte betala 10kr i transferavgifter, det trodde jag faktiskt du fattat vid det här laget...
2022-07-01, 23:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det kostar upp mot 50 dollar (till Thailand som var exemplet) om vi talar om "småsummor". Skall vi prata småsummor så är det gratis via Lightning.

350kr tar Nordea för transaktioner utanför EU.

Nu handlade exemplet dock om 2 miljoner dollar, som görs för några kronor på 10 minuter med Bitcoin, en fredag kväll.

Jag pratade om så kallade wire transfers, som också går omgående.

Men som sagt, tekniken finns för att föra över pengar mellan banker omgående och gratis om man så vill, om vi skulle strunta i alla regleringar, lagar, penningtvätt och bokföring och annat onödigt. Det är liksom inget nytt.
2022-07-01, 23:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag pratade om så kallade wire transfers, som också går omgående.

Men som sagt, tekniken finns för att föra över pengar mellan banker omgående och gratis om man så vill, om vi skulle strunta i alla regleringar, lagar, penningtvätt och bokföring och annat onödigt. Det är liksom inget nytt.
Wire transfer clearas omgående? Och är gratis?
2022-07-01, 23:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Sedan är det väl så att det inte går att göra wire transfers mellan alla olika banker? Det är väl därför som checkar fortfarande existerar...ni vet sådana där...som man skickar i posten...
2022-07-02, 06:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Sedan är det väl så att det inte går att göra wire transfers mellan alla olika banker? Det är väl därför som checkar fortfarande existerar...ni vet sådana där...som man skickar i posten...

Alla normala banker funkar det såklart med. Du sa väl att du jobbade med sånt här?

Bra jävla edge case du drar till med där du vill skicka två miljoner dollar omgående till Thailand. Och så menar du att den rimliga lösningen är just bitcoin. Suck.

Anledningen till varför jag bad dig redogöra för kostnaden i fallet där bitcoin har skalats upp till världsstandard är för att då skulle transaktionskostnaderna stiga exponentiellt jämfört med dagens.

Men som sagt, ni bara slätar över alla legala problem som jag nämnde, och låtsas som att så fort vi har bitcoin så behöver vi inte bry oss om saker som skatter och penningtvätt.

Det är så otroligt infantilt men ju mer man ställer sådana frågor så förstår man hur dålig koll ni har på bankregleringar och lagar. Ni vill bara leva i någon Star Trek-värld där alla är vänner och pengar existerar endast i molnet.

Jag har aldrig hävdat att dagens banksystem är fulländade. De är krångliga och skulle kunna förbättras. Men absolut inte på det sätt ni föreslår.
2022-07-02, 06:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Som jag skrev ovan, ska du göra en transaktion på två miljoner dollar utomlands så måste du antingen ha personlig service av banken eller vara en extremt stor kund som kan ta stora kreditrisker, och då har du redan betalat för tjänsten i ditt avtal med banken på andra sätt - eller betala en hög avgift för detta (men troligtvis kommer du stöta på problem pga just penningtvättsregler).

Om du menar att vi ska kunna skicka miljoner dollar hej vilt mellan länder så får du också redogöra hur våra juridiska system och skattesystem ska se ut i den världen, för de kommer vara radikalt annorlunda.

Därför är exemplet ovan helt poänglöst.
2022-07-02, 07:34
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tror den fokusförlyttningen är viktig för att få in nya pengar: börjar man titta på den reella användningen av krypto där legala varor/tjänster köps och säljs så kommer troligtvis inte statistiken vara så upplyftande ...

Ofta när kryptofolk argumenterar så ser de utvecklingen av valuta och teknologi etctera som någon sorts rak utveckling och att krypto då är nästa "steg". Det är lätt att glömma historiens alla stickspår när det kommer till både valuta teknologi. Det är möjligt att krypto bara är ett sådant stickspår. Få åker ångbil till jobbet idag, trots att det är en extremt mycket mer avancerad teknologi än en cykel.

En enkel jämförelse mest för att illustrera vad som kan sätta käppar i hjulet:
Ett problem med ångbilar är att vattnet behöver börja koka innan bilen kan börja drivas framåt. Ett problem med Bitcoin är att en överföring kan ta lång tid (inte ovanligt med 5, 10, 20 minuter eller mer).
Det är en bra jämförelse, för den visar ju att det viktiga inte är tekniken (som onekligen är komplicerad) utan något annat. Kanske är det till och med så att enklare teknik har övertag jämfört med avancerad teknik.
2022-07-02, 08:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Bra jävla edge case du drar till med där du vill skicka två miljoner dollar omgående till Thailand. Och så menar du att den rimliga lösningen är just bitcoin. Suck.
Det kanske låter märkligt för dig som tänker i banor om att swisha för en glass.
Inte ett dugg märkligt att behöva föra över större summor i företagsvärlden.

Skulle företag kunna operera med Bitcoin i politiskt och valuta instabila länder, så skulle helt nya marknader öppnas upp för massor av företag som idag inte velat ta den risken.

Citat:
Anledningen till varför jag bad dig redogöra för kostnaden i fallet där bitcoin har skalats upp till världsstandard är för att då skulle transaktionskostnaderna stiga exponentiellt jämfört med dagens.
Ja, och det förstod jag mycket väl. Men om du tror det finns en poäng där, så är det väl ändå DU som skall göra det grundarbetet. Tills dess har du ingen poäng där...

Citat:
Men som sagt, ni bara slätar över alla legala problem som jag nämnde, och låtsas som att så fort vi har bitcoin så behöver vi inte bry oss om saker som skatter och penningtvätt.
Penningtvätt, skatter och regleringar gäller väl oavsett vilken valuta transaktioner sker i? Således även Bitcoin transaktioner? Vad är det du försöker säga, att blockkedjan är ospårbar...?

Citat:
Jag har aldrig hävdat att dagens banksystem är fulländade. De är krångliga och skulle kunna förbättras.
Första gången vi är eniga om något tror jag..
2022-07-02, 08:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det kanske låter märkligt för dig som tänker i banor om att swisha för en glass.
Inte ett dugg märkligt att behöva föra över större summor i företagsvärlden.

Skulle företag kunna operera med Bitcoin i politiskt och valuta instabila länder, så skulle helt nya marknader öppnas upp för massor av företag som idag inte velat ta den risken.

Ja, och det förstod jag mycket väl. Men om du tror det finns en poäng där, så är det väl ändå DU som skall göra det grundarbetet. Tills dess har du ingen poäng där...

Penningtvätt, skatter och regleringar gäller väl oavsett vilken valuta transaktioner sker i? Således även Bitcoin transaktioner? Vad är det du försöker säga, att blockkedjan är ospårbar...?

Första gången vi är eniga om något tror jag..

Mycket text men ingen substans. Du har tydligen inga svar på mina frågeställningar. Återkom gärna när/om du har det, annars får du gärna hålla tillbaka på skriverierna.
2022-07-02, 08:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Som jag skrev ovan, ska du göra en transaktion på två miljoner dollar utomlands så måste du antingen ha personlig service av banken eller vara en extremt stor kund som kan ta stora kreditrisker, och då har du redan betalat för tjänsten i ditt avtal med banken på andra sätt - eller betala en hög avgift för detta (men troligtvis kommer du stöta på problem pga just penningtvättsregler).
Gratis??
Hör du ens vad du säger? Tror du banken ger personlig service gratis, eller kan det kanske vara så att det dom förlorar på gunghästarna tar dom igen på bergochdalbanan...?

Citat:
Om du menar att vi ska kunna skicka miljoner dollar hej vilt mellan länder så får du också redogöra hur våra juridiska system och skattesystem ska se ut i den världen, för de kommer vara radikalt annorlunda.
Därför är exemplet ovan helt poänglöst.
Så tur att blockkejdan är helt publik då. All redovisning går att helautomatisera om man så skulle vilja.
Lagar och regler slutar inte gälla bara för att du använder Bitcoin.
2022-07-02, 09:00
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Alla normala banker funkar det såklart med. Du sa väl att du jobbade med sånt här?

Det är så otroligt infantilt men ju mer man ställer sådana frågor så förstår man hur dålig koll ni har på bankregleringar och lagar. Ni vill bara leva i någon Star Trek-värld där alla är vänner och pengar existerar endast i molnet.

Jag har aldrig hävdat att dagens banksystem är fulländade. De är krångliga och skulle kunna förbättras. Men absolut inte på det sätt ni föreslår.

Du är ju en "statsälskare" och en "bankälskare." Jag är en "frihetsälskare" och "statshatare." Jag hatar stater och banker, och därför älskar jag crypto. Jag tycker alla borde ha 100% kontroll på egna pengar, och betale så nära NOLL procent skatt som öht möjligt. Så då älskar jag ju crypto. Allt som sväckar och går emot stater och bankar tycker jag är fantastiskt. Krossa staten, krossa bankmaffian, älska friheten och lära styra dig själv och leva fritt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in