2022-06-17, 20:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Från NBER-rapporten:

Att det är straffbart att inte acceptera Bitcoin i El Salvador är alltså inte tillräckligt för att företag i El Salvador ska vilja acceptera Bitcoin.
Bukele har sagt att han inte tänker tvinga någon att acceptera Bitcoin, så det spelar inte så stor roll vad lagen säger.
Han vill att Bitcoin användningen skall spridas om det är en bättre lösning för folk och företagare.

Om det visar sig att det inte funkar så kommer folk sluta acceptera Bitcoin och experimentet med legal tender självdör. Tills dess så är det bara avvakta.
2022-06-17, 21:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, grattis. Man har uppfunnit hjulet på nytt, fast lite sämre.

Det finns många andra tekniska problem med lightning också, vilket du säkert kan läsa på mer om.
Du har problem, vilket du säkert kan läsa på mer om.

Vilka problem menar du? Nu skiftar du fokus från att lager 2 är ett derivat som är ”bara skit, rakt av” till att det har ”många andra tekniska problem”. Ska vi lägga ditt första argument åt sidan så du kan greppa nästa halmstrå?
2022-06-17, 21:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Bitcoin fungerar inte alls som en valuta i El Salvador: (FB) Bitcoin - teknisk diskussion Tar mig friheten att citera mig själv: Inte ens statens hårda hand är tillräcklig för att överkomma Bitcoins brister.

Citat:
Från NBER-rapporten:

Att det är straffbart att inte acceptera Bitcoin i El Salvador är alltså inte tillräckligt för att företag i El Salvador ska vilja acceptera Bitcoin.
Alla faktauppgifter du lämnar är ju rätt i sak. Långt ifrån alla i El Salvador använder btc.

Det jag inte förstår är din slutsats att ”Bitcoin fungerar inte alls som en valuta i El Salvador”. Samtidigt så har de två officiella valutor, usd och btc. Hur många procent användare menar du att man behöver komma upp i innan den ”fungerar” som valuta? Vad är det som inte ”fungerar” med att använda btc som valuta nu? Folks val av en annan valuta än den de använt i många år har väldigt lite med funktion att göra och mer med psykologi att göra.
2022-06-17, 21:29
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Alla faktauppgifter du lämnar är ju rätt i sak. Långt ifrån alla i El Salvador använder btc.

Det jag inte förstår är din slutsats att ”Bitcoin fungerar inte alls som en valuta i El Salvador”. Samtidigt så har de två officiella valutor, usd och btc. Hur många procent användare menar du att man behöver komma upp i innan den ”fungerar” som valuta? Vad är det som inte ”fungerar” med att använda btc som valuta nu? Folks val av en annan valuta än den de använt i många år har väldigt lite med funktion att göra och mer med psykologi att göra.
Det är inte bara att de inte använder Bitcoin, de kan inte använda Bitcoin eftersom en stor majoritet av företagen inte accepterar Bitcoin. Ganska likt hur det är i världens alla andra länder alltså. Det andra exemplet på ett framgångsrikt Bitcoin-land som lyfts i denna tråd är Centralafrikanska republiken, som är ungefär lika fattigt som Afghanistan och de senaste åren plågats av ett svårt inbördeskrig. Min gissning är att en stor andel av företagen inte heller där accepterar Bitcoin, men det har jag ingen data på.
2022-06-17, 21:38
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Babel Finance suspends withdrawals as crypto markets slumps. Verkar ha varit en ganska stor spelare på den asiatiska marknaden. Många som faller nu.

Den senaste tiden har vi verkligen upplevt en skeptikerboom. Verkar nästan överdrivet negativt just nu, eftersom priset ändå har gått ner vilket innebär att det är mindre ohållbart än det var förut. Samtidigt verkar många positioner ha så extrem leverage att varje prisnedgång trycker fram ytterligare prisnedgångar. Blir intressant att se var vi står när saker och ting lugnat sig.
2022-06-17, 22:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
bla bla bla
Sitter och läser gamla inlägg från dig från 2014 där du minst sagt var positiv till Bitcoin. Tex:

https://www.flashback.org/p47946221#p47946221
https://www.flashback.org/p48062175#p48062175
https://www.flashback.org/sp47513418
https://www.flashback.org/p47469591#p47469591

Efter massor av likande inlägg så gör du ditt sista inlägg 20:e augusti 2014 och håller radiotystnad i ämnet för att sedan dyka upp i Januari (citerande mig) med en helt annat ton i skällan.

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
...och så här låter det om dina kryptoinlägg sedan dess. Betydligt surare och skeptiska inlägg.

Den stora frågan, vad hände? Var det något kring block wars 2017 som fick dig att ändra inställning till Bitcoin och istället gå för BCH forken?
Senast redigerad av Leaston 2022-06-17 kl. 22:25.
2022-06-17, 22:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du har problem, vilket du säkert kan läsa på mer om.

Vilka problem menar du? Nu skiftar du fokus från att lager 2 är ett derivat som är ”bara skit, rakt av” till att det har ”många andra tekniska problem”. Ska vi lägga ditt första argument åt sidan så du kan greppa nästa halmstrå?

Det har jag absolut, men det är inget argument mot problem i lightning.

Det fundamentala problemet är väl att lightning kräver en centraliserad part vilket gör det lite bisarrt att ens använda det i syfte att överföra krypto. Men det är så det verkar vara i kryptovärlden, man återuppfinner det nuvarande finansiella systemet fast i speedrun.
2022-06-17, 22:37
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är inte bara att de inte använder Bitcoin, de kan inte använda Bitcoin eftersom en stor majoritet av företagen inte accepterar Bitcoin. Ganska likt hur det är i världens alla andra länder alltså. Det andra exemplet på ett framgångsrikt Bitcoin-land som lyfts i denna tråd är Centralafrikanska republiken, som är ungefär lika fattigt som Afghanistan och de senaste åren plågats av ett svårt inbördeskrig. Min gissning är att en stor andel av företagen inte heller där accepterar Bitcoin, men det har jag ingen data på.
Jag ställde en fråga som du glömde svara på: Hur många procent användare menar du att man behöver komma upp i innan btc ”fungerar” som valuta?

Det är betydligt fler som tar mot btc nu än för ett år sedan. Jag har inte hört någon säga att det ska gå superfort. Bitcoin bör enligt mig vara frivilligt att använda och därmed får folks vilja att börja använda btc styra. Det går i vart fall åt rätt håll.
Att El Salvador i lag tvingar företag att ta emot btc är sant och är, enligt mig, helt förjävligt. Samtidigt så har ingen beivrat ”brotten” så i praktiken är det frivilligt.

Gällande Centralafrikanska Republiken. Jag har inte sett någon som hävdat att CAF är ”ett framgångsrikt Bitcoin-land”. CAF är ett fattigt och desperat skitland. Samtidigt var det väl ingen som på allvar trodde att USA, Japan eller Schweiz skulle göra btc till oficiell valuta först? Shithole countries först. Sen tror jag förvisso att staternas fiatvalutor i någon form kan och kommer samexistera med bitcoin under mycket lång tid.
2022-06-17, 22:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Babel Finance suspends withdrawals as crypto markets slumps. Verkar ha varit en ganska stor spelare på den asiatiska marknaden. Många som faller nu.

Den senaste tiden har vi verkligen upplevt en skeptikerboom. Verkar nästan överdrivet negativt just nu, eftersom priset ändå har gått ner vilket innebär att det är mindre ohållbart än det var förut. Samtidigt verkar många positioner ha så extrem leverage att varje prisnedgång trycker fram ytterligare prisnedgångar. Blir intressant att se var vi står när saker och ting lugnat sig.
Många oseriösa aktörer i branschen. Så jäkla gott att de rensas ut, en efter en.

Det gäller även alla stora exchanges. Att de behöver kicka folk för att kryptopriset faller är helt sjukt. Om handelsvolymerna sjunker hade jag köpt det. De borde sluta med spekulation och satsa på handel och överföringar.
2022-06-17, 22:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Sitter och läser gamla inlägg från dig från 2014 där du minst sagt var positiv till Bitcoin. Tex:

https://www.flashback.org/p47946221#p47946221
https://www.flashback.org/p48062175#p48062175
https://www.flashback.org/sp47513418
https://www.flashback.org/p47469591#p47469591

Efter massor av likande inlägg så gör du ditt sista inlägg 20:e augusti 2014 och håller radiotystnad i ämnet för att sedan dyka upp i Januari (citerande mig) med en helt annat ton i skällan.

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
...och så här låter det om dina kryptoinlägg sedan dess. Betydligt surare och skeptiska inlägg.

Den stora frågan, vad hände? Var det något kring block wars 2017 som fick dig att ändra inställning till Bitcoin och istället gå för BCH forken?
Det här var ju svinkul! Finns bara två alternativ:
1. Benjaminjuhlin är fullsmockad med btc och försöker lobba för att priset ska gå ner mer så denne kan köpa ännu mer.
2. Han blev bränd 2014 och är nu bitter för att ha missat 40x värdeökning.
2022-06-17, 22:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det här var ju svinkul! Finns bara två alternativ:
1. Benjaminjuhlin är fullsmockad med btc och försöker lobba för att priset ska gå ner mer så denne kan köpa ännu mer.
2. Han blev bränd 2014 och är nu bitter för att ha missat 40x värdeökning.

3. Han trodde tidigare på bitcoin men ändrade uppfattning efter att ha läst på lite mer och blivit klokare.
2022-06-17, 23:07
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det har jag absolut, men det är inget argument mot problem i lightning.

Det fundamentala problemet är väl att lightning kräver en centraliserad part vilket gör det lite bisarrt att ens använda det i syfte att överföra krypto. Men det är så det verkar vara i kryptovärlden, man återuppfinner det nuvarande finansiella systemet fast i speedrun.
Parten måste inte vara centraliserad eller betrodd. Dock måste någon/några stakea sina btc för att det ska fungera. Nästan som proof of stake. Jag ser inga problem med det. Man kan inte ha ett decentraliserat grundlager som är säkert, låga transaktionskostnader och snabba transaktioner samtidigt. Då behövs ett andra lager där man kompromissar annorlunda.

Frågan till dig var vilka problem lightning har. Du svarar centralisering. Hur gör du dina transaktioner i dagsläget för att komma runt det du hävdar är ett problem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in