2022-06-16, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men jag tror jag har frågat 3 gånger nu, vad är stora problemet med att Bitcoins enerig användning ökar.
Att resurserna för att hålla nätverket i drift ökar. Du kanske gillar en värld där stora delar av alla resurser går åt till att driva ett finanssystem som är avsiktligt konstruerat för att vara resurskrävande, jag gör det inte.
Citat:
Den som vill dra en lans för miljön, borde ge sig på användning av tex torktumlare och andra saker som slösar med mer energi sett till värdet det ger. Annars framstår man lite som en hyklare.
Torktumlare ger torr tvätt. Bitcoin ger inte ett dugg.
Citat:
Ett exempel på detta är att man kan ta tillvara på flare gas. Att istället för att bara elda upp energi, så kan man driva mining på det.

Man kunde köra andra typer av beräkningar också, typ protein folding, som faktiskt har praktisk nytta. Men nejdå, i dagens hyperkapitalistiska värld handlar det inte om att producera något nyttigt utan bara om att tjäna pengar.
Citat:
Vidare har vi alla Vulkander och liknande geologisk aktivitet, där vansinnigt stora mängder energi går till spillo. Nu har man börjat driva Bitcoin mining på många sådana ställen, och det finns massor av projekt att utöka detta. Tex Vulkanderna i El Salvador.

Hur vore det om vi istället använde den energin till något nyttigt? Säg producera aluminium.
Citat:
Ergo: Bitcoin incentivizes renewable energy.

Bitcoin incencitivez getting cheap energy. Det är lika gärna gamla kolkraftverk man kör vidare med.
Citat:
Med tanke på hur mycket energi (som inte är lika grön) som dagens system drar, och som Bitcoin kan ersätta, så blir Bitcoin miningen inte bara ett 0 summespel (carbon neutral) utan det till och med net vinst för miljön på det hela.
Med "dagens system" menar du då hela världens totala finanssystem, och det jämför du med dagens Bitcoin, inte vad bitcoin skulle förbruka om du fick rätt och den gick upp till $1 miljon. Du låtsas ju inte ens vara seriös.
Citera
2022-06-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Exakt. Så om drogen "pga minskande värde hos SEK" kostade 1100 kr år 2022 så steg priset även i BTC och BTC skyddar inte mot inflation och fiat.

Min fråga gällde inte om han slutar handla droger, den gällde om han var villig att betala 3 gånger så mycket bara för att BTC gått upp 3 gånger mot fiat. Men det gjorde han självklart inte. Alla droger säljs i fiat, som är det stabila, men kan betalas i BTC, som är det svajiga.
Jag förstår vad du menar, men för dig som köpare kommer varan alltid kosta 1000kr. Oavsett vad btc ligger på. Han behöver alltså inte betala 3 gånger så mycket bara för att bitcoins värde har gått upp x3.
Citera
2022-06-16, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att resurserna för att hålla nätverket i drift ökar. Du kanske gillar en värld där stora delar av alla resurser går åt till att driva ett finanssystem som är avsiktligt konstruerat för att vara resurskrävande, jag gör det inte.

Man kunde köra andra typer av beräkningar också, typ protein folding, som faktiskt har praktisk nytta. Men nejdå, i dagens hyperkapitalistiska värld handlar det inte om att producera något nyttigt utan bara om att tjäna pengar.

Hur vore det om vi istället använde den energin till något nyttigt? Säg producera aluminium.

Bitcoin incencitivez getting cheap energy. Det är lika gärna gamla kolkraftverk man kör vidare med.

Med "dagens system" menar du då hela världens totala finanssystem, och det jämför du med dagens Bitcoin, inte vad bitcoin skulle förbruka om du fick rätt och den gick upp till $1 miljon. Du låtsas ju inte ens vara seriös.

Sluta kasta mat istället. Bitcoin använder lika mkt energi som 10% av all mat som kastas.
Citera
2022-06-16, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Sluta kasta mat istället. Bitcoin använder lika mkt energi som 10% av all mat som kastas.
Så om bitcoin går upp till $1 miljon slutar folk kasta mat, eller hur tänkte du här? Något ligger det väl i det, en värld dominerad av bitcoin kommer vara oerhört fattig för flertalet, så de kanske får bli mer noga med att inte köpa mer mat än de kan äta upp.
Citera
2022-06-16, 12:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Fattar inte varför du skriver detta, när jag förklarade att stora delar resurserna som krävs är grön energi som annars gått till spillo.

Citat:
Så gör även att hänga upp kläderna, men helt utan att bidra till miljöförstörning. Torktumling är nice to have, inte något nödvändigt som ett effektivt och miljövänligt transaktionssystem som ersättare för ett oeffektivt och omiljövändligt transaktionssystem som knappt utvecklats på 100 år.

Citat:
Varför görs inte detta då?
Knappast Bitcoins fel? Tills någon tycker att protein folding är vad resurserna skall användas till så kan vi fortsätta köra Bitcoin på det.
Citat:

Varför görs inte detta då?
Knappast Bitcoins fel? Tills någon tycker att aluminium är vad resurserna skall användas till så kan vi fortsätta köra Bitcoin på det...

Citat:
Det är exakt INTE vad man lika gärna kan köra vidare med. Med tanke på att kolkraft driven mining fasats ut ganska snabbt de senaste åren. Marknaden vill inte ha smutsig kolkraftenergi för Bitcoin mining tydligen. Ge dig på de brancher som istället drivs av kolkraft energi, din hycklare.

Citat:
Jag har flertalet gånger frågat hur stor energiförbrukningen skulle vara vid $1M, men du har undvikit att svara, så det är svårt för dig att driva detta spår vidare.

Menar du på något sätt, som någon idiot sa, att det inte finns energi nog för att driva Bitcoin vid ett pris på $1M? Vet du ens hur korrelationen mellan mining och pris fungerar, för det verkar inte så?
Senast redigerad av Leaston 2022-06-16 kl. 13:03.
Citera
2022-06-16, 13:01
Avslutad
Citat:
Så om bitcoin går upp till $1 miljon slutar folk kasta mat, eller hur tänkte du här? Något ligger det väl i det, en värld dominerad av bitcoin kommer vara oerhört fattig för flertalet, så de kanske får bli mer noga med att inte köpa mer mat än de kan äta upp.

Energifrågan är diskuterad 1000 gånger och det visar sig bara att Bitcoin är bra för miljön så folk kan bara ge upp att jämföra med små länder som är obetydliga i det stora hela världsförbruket.
Citera
2022-06-16, 13:19
Avstängd
Citat:
Fattar inte varför du skriver detta, när jag förklarade att stora delar resurserna som krävs är grön energi som annars gått till spillo.
Nej, det hade de inte. Det kostar pengar/resurser att bygga anläggningar för att bryta bitcoin. Det kostar pengar/resurser att bygga alla dessa "gröna" kraftverk du tänker dig. De där geotermiska kraftverken du talar om finns inte. Tror du de bara dyker upp helt magiskt?
Citat:
Knappast Bitcoins fel? Tills någon tycker att aluminium är vad resurserna skall användas till så kan vi fortsätta köra Bitcoin på det...
Vi kan inte "fortsätta" köra bitcoin på kraftverk som inte existerar. Annars belyser du så väl en sjuk värld där det kan vara mer lönsamt att bygga kraftverk för att räkna på helt meningslösa låtsasproblem än på att producera något användbart. För all del inte konstigare än en hel del skum handel i traditionella systemet där man bygger specialfiber för att vara en millisekund snabbare än konkurrenterna osv.
Citat:
Det är exakt INTE vad man lika gärna kan köra vidare med. Med tanke på att kolkraft driven mining fasats ut ganska snabbt de senaste åren. Marknaden vill inte ha smutsig kolkraftenergi för Bitcoin mining tydligen.
Dröm på. "Marknaden" bryr sig inte, speciellt inte för bitcoin. Här har du exempel på verkligheten:
https://www.theguardian.com/technology/2022/feb/18/bitcoin-miners-revive-fossil-fuel-plant-co2-emissions-soared
Citat:
Jag har flertalet gånger frågat hur stor energiförbrukningen skulle vara vid $1M, men du har undvikit att svara, så det är svårt för dig att driva detta spår vidare.
Uppskattningsvis 50 gånger större än vid $20K, ta bort en faktor två om det hunnit ske en halvering av belöning för brytning under tiden. Svårighetsgraden, dvs kostnaden för brytning, stiger tills den ger en rimlig vinstmarginal, inte mer.
Citera
2022-06-16, 13:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, det hade de inte. Det kostar pengar/resurser att bygga anläggningar för att bryta bitcoin. Det kostar pengar/resurser att bygga alla dessa "gröna" kraftverk du tänker dig. De där geotermiska kraftverken du talar om finns inte. Tror du de bara dyker upp helt magiskt?
Första gången jag hör argumentet att det är dåligt för miljön att bygga miljövänliga kraftverk...

Citat:
De där geotermiska kraftverken du talar om finns inte. Tror du de bara dyker upp helt magiskt?
Nej, och Island, Kenya, Filipinerna, El Salvador mfl finns inte heller...
https://www.myfuelcell.se/geotermisk-energi

Du sitter ju bara och hittar på.

Citat:
Vi kan inte "fortsätta" köra bitcoin på kraftverk som inte existerar.
No shit shearlock... Kom du på det helt själv?

Citat:
Annars belyser du så väl en sjuk värld där det kan vara mer lönsamt att bygga kraftverk för att räkna på helt meningslösa låtsasproblem än på att producera något användbart.
Förstår man inte användbarheten i Bitcoin så förstår jag detta halvt idiotiska påstående.

Citat:
Uppskattningsvis 50 gånger större än vid $20K.
Jag tror dig inte, då du visat dig oärlig i var och varannan poäng.
Men det är skitsamma, för jag har påvisat hur Bitcoin ändå kan mine:as utan att påverka miljön nämnvärt, snarare tvärtom, ersätta branscher som påverkar miljön negativt.
Senast redigerad av Leaston 2022-06-16 kl. 13:38.
Citera
2022-06-16, 13:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Hur går det för dina aktier om datorn brinner upp då?
Det finns kvar på mitt avanza-konto. De är "stämplade" med mitt personnummer och ingen annan kan göra något med dem. Utom om kronofogden tar dem för att täcka skulder vilket är rimligt, men det har jag inga sedan 1992. Det orimliga sett från samhällets synpunkt är snarare om man kan gömma pengar för kronofogden med BTC. Även om jag själv gärna haft mina aktier på en hemlig Schweizisk depå för att slippa skatt. Med ISK-konto har jag nära noll i skatt på vinster, om jag går med vinst, så det problemet löstes av riksdagen.
Senast redigerad av Barents 2022-06-16 kl. 13:41.
Citera
2022-06-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om någon hyr en fastighet av mig så kan denne t ex bedriva lantbruk och skapa värde, som förhoppningsvis överstiger lånets kostnad. Alternativt så kan man bo i fastigheten, dvs att den har ett bruksvärde.

Om någon lånar bitcoins av mig mot ränta, så kan denne endast låna ut dessa vidare till någon, till ännu högre ränta. Det finns inget annat sätt att kapitalisera på lånet. Du förstår nog själv vart detta leder i slutändan (tips: Celsius).

Jag tror att de flesta
som lånar bitcoin idag använder dessa för blankning och dylikt som påverkar priset nedåt. Detta är ett ytterligare argument för att själv behålla kontrollen över nycklarna till sina bitcoin och inte låta sig frestas att låna ut dem för att tjäna några extra satoshi.
Citera
2022-06-16, 13:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Uppskattningsvis 50 gånger större än vid $20K, ta bort en faktor två om det hunnit ske en halvering av belöning för brytning under tiden. Svårighetsgraden, dvs kostnaden för brytning, stiger tills den ger en rimlig vinstmarginal, inte mer.
Det beror på energipriset. Om priset på btc går 50x nu ökar det incitamenten för mining. Men man ska kunna skaka fram 50x mer energi till samma kostnad per energienhet. Det gör man inte. Elen blir dyrare och incitamenten minskar.
Citera
2022-06-16, 13:57
Medlem
Citat:
Var du med under bankkrisen 2008 och framåt? Vet du vad som hände i Grekland och allas konton där då?
Eller i Ryssland för någon månad sedan?

Sånt händer hela tiden överallt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bank_runs

Ytterligare exempel är Kanada i februari i år, i samband med lastbilsprotesterna i Ottawa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in