2022-06-16, 08:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har någon någonsin påstått att mark inte ger avkastning? Man kan hyra ut...
Det kan man göra med de flesta tillgångarna, även Bitcoin.
Money never sleeps, är ett begrepp...
2022-06-16, 08:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det kan man göra med de flesta tillgångarna, även Bitcoin.
Money never sleeps, är ett begrepp...

Då är vi tillbaka till dina cirkulära resonemang. Man kan få avkastning från bitcoin genom att hyra ut bitcoin, för att det är bitcoin, som man kan hyra ut... osv.

Varför hyr man en bit mark, eller en fastighet? För att hodla? Eller finns det ett bruksvärde?
2022-06-16, 08:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Då är vi tillbaka till dina cirkulära resonemang. Man kan få avkastning från bitcoin genom att hyra ut bitcoin, för att det är bitcoin, som man kan hyra ut... osv.
Det där är ju du som hittat på, bara för att ha något att tjafsa om. Bemödar mig inte att svara på det länger.
Jag har varit tydlig med varför Bitcoin har värde och det har inget med det där att göra.

Citat:
Varför hyr man en bit mark, eller en fastighet? För att hodla? Eller finns det ett bruksvärde?
Du frågar mig varför det finns inlåning och utlåning här i världen? Allvarligt?

Eller menar du att allt som köps cashas? Tänker du verkligen utanför ditt besök på Coop då?
2022-06-16, 08:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det där är ju du som hittat på, bara för att ha något att tjafsa om. Bemödar mig inte att svara på det länger.
Jag har varit tydlig med varför Bitcoin har värde och det har inget med det där att göra.

Du frågar mig varför det finns inlåning och utlåning här i världen? Allvarligt?

Eller menar du att allt som köps cashas? Tänker du verkligen utanför ditt besök på Coop då?

Det här är totalt förvirrat. Jag vet inte ens vad du försöker säga.

Poängen var att jämförelsen mellan att hyra ut bitcoins till avkastning, och att hyra ut mark eller fastigheter, är helt bisarr.
2022-06-16, 08:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det här är totalt förvirrat. Jag vet inte ens vad du försöker säga.

Poängen var att jämförelsen mellan att hyra ut bitcoins till avkastning, och att hyra ut mark eller fastigheter, är helt bisarr.
Jag förstår att det är förvirrat för dig. Men har man koll på hur finansvärlden fungerar så kan dom med högt värderade tillgångar låna ut värdet av dessa till folk och bolag som behöver kapital för att göra egna investeringar i diverse saker.

Om tillgången är skog, guld, aktier, en bostadsrätt eller något annat med högt värde, är ointressant i sammanhanget,
2022-06-16, 08:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag förstår att det är förvirrat för dig. Men har man koll på hur finansvärlden fungerar så kan dom med högt värderade tillgångar låna ut värdet av dessa till folk och bolag som behöver kapital för att göra egna investeringar i diverse saker.

Om tillgången är skog, guld, aktier, en bostadsrätt eller något annat med högt värde, är ointressant i sammanhanget,

Du pratar om att ta lån mot en säkerhet, inte om att hyra ut något som ger avkastning.
2022-06-16, 08:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du pratar om att ta lån mot en säkerhet, inte om att hyra ut något som ger avkastning.
Vad är ett lån om inte en uthyrning av pengar, mot avkastning?
2022-06-16, 08:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad är ett lån om inte en uthyrning av pengar, mot avkastning?

Haha. Nu har du verkligen blandat ihop äpplen och en hel päronträdgård.
2022-06-16, 08:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Haha. Nu har du verkligen blandat ihop äpplen och en hel päronträdgård.
Det brukar sluta så här för dig när du upptäckt att du målat in dig i ett hörn och inte har några motargument kvar men att du ändå vill ha sista ordet.
2022-06-16, 09:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det brukar sluta så här för dig när du upptäckt att du målat in dig i ett hörn och inte har några motargument kvar men att du ändå vill ha sista ordet.

Om någon hyr en fastighet av mig så kan denne t ex bedriva lantbruk och skapa värde, som förhoppningsvis överstiger lånets kostnad. Alternativt så kan man bo i fastigheten, dvs att den har ett bruksvärde.

Om någon lånar bitcoins av mig mot ränta, så kan denne endast låna ut dessa vidare till någon, till ännu högre ränta. Det finns inget annat sätt att kapitalisera på lånet. Du förstår nog själv vart detta leder i slutändan (tips: Celsius).
2022-06-16, 09:26
Medlem
SilverSqueezes avatar
Citat:
"Mark som är lite bläck på ett papper och inte genererar någon avkastning alls"

Bläcket på pappret är kontraktet och det skulle vara vatten värt om det inte var kopplad till något fysiskt, dvs marken.
2022-06-16, 09:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Alla dina tillgångar kan frysas förutom om du skulle ha kontanter bra undangömda.
Hur kan en aktie i Volvo i mitt namn frysas på min avanza-depå? Kan du ge något exempel någonsin när detta hänt i Europa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in