Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det här går ju bara runt i cirklar. Som jag redan förklarat räddar inte effektivare datorer dig, svårighetsgraden på brytningen ökar bara i samma takt. Det är bara konstatera att du faktiskt inte förstår dig på ens grunderna i bitcoin.
Men jag tror jag har frågat 3 gånger nu, vad är stora problemet med att Bitcoins enerig användning ökar.
Du fick det att låta som att det var ett stort problem, men du har inte förklarat varför så det går ju inte att värdera ditt påstående.
För att förekomma några svar:
Den som vill dra en lans för miljön, borde ge sig på användning av tex torktumlare och andra saker som slösar med mer energi sett till värdet det ger. Annars framstår man lite som en hyklare.
Bitcoin, till skillnad från allt annat (prove me wrong), kan drivas på energi som annars slösas bort. Detta för att man inte behöver ta energi till där miningen sker, utan man kan ta miningen till där energi källan finns.
Ett exempel på detta är att man kan ta tillvara på flare gas. Att istället för att bara elda upp energi, så kan man driva mining på det.
Andra exempel är alla dammar och liknande miljövänlig kraftverk som lagts ner pga att det inte längre var lönsama (pga att elen var dyr att frakta därifrån) som nu kan startas upp och och driva mining på plats, med 0 förluster i transport av energin.
Vidare har vi alla Vulkander och liknande geologisk aktivitet, där vansinnigt stora mängder energi går till spillo. Nu har man börjat driva Bitcoin mining på många sådana ställen, och det finns massor av projekt att utöka detta. Tex Vulkanderna i El Salvador.
Ergo: Bitcoin incentivizes renewable energy.
Med tanke på hur mycket energi (som inte är lika grön) som dagens system drar, och som Bitcoin kan ersätta, så blir Bitcoin miningen inte bara ett 0 summespel (carbon neutral) utan det till och med net vinst för miljön på det hela.