Citat:
Ursprungligen postat av
Grodologen
Om man får bidrag till stängselbygget så är det en mycket billig investering. För med rätt material, rätt monterat och väl underhållet, så har man ett stängsel som håller i ett 15 tal år eller längre.
Skyddet som RAS ger är inte hundraprocentigt men min risken för angrepp betydligt.
Om man resonerar Allaballawalla, så är det väl inte heller någon idé att använda hjälm vid MC-körning eller säkerhetsbälte vid bilkörning, för människor dör fast de använt detta. Vitsen med extra säkerhet är att det är färre som dör eller skadas vid olyckor och detsamma gäller som sagt för rovdjursavvisande stängsel. Femtrådigt är betydligt bättre än tvåtrådigt.
Hjälm kostar någon tusenlapp och det är valbart att köra MC (Vilket jag ser mer som ett nöje än något nödvändigt att göra.), bilbältet finns redan i bilen när man köper den och kostar därmed inget extra och rovdjurssäkert stängsel är långt ifrån gratis. Det kostar faktiskt ganska mycket om man ska byta från ett traditionellt fårnät som fungerat utmärkt i väldigt många år till et nytt rovdjurssäkert. Så det är inte ens nästa samma sak.
Ska vi dra en annan trafikjämförelse så blir det betydligt säkrare för trafikanter om det var helt fritt från rattfyllerister, precis som det blir betydligt säkrare för fåren om det är helt fritt från varg.
Var får du din information ifrån?
Den lirar liksom inte riktigt med hur det faktiskt fungerar i praktiken utan ligger snarare i linje med fjantpropaganda från folk som inte satt sin fot ute på landsbygden och den verklighet fårfarmare lever i.
Mycket billig för vem?
Vem ska betala för det?
Det brukar vara runt 50sek/m i bidrag för att rovdjurssäkra för får, står du för resten av kostnaden?
Det finns inte en obegränsad summa att söka och potten är inte oändlig. Det ligger på runt 8.000.000 sek per år för hela Sverige och vi har strax över 9.000 fårfarmare. Potten brukar ta slut rätt snabbt, så det är ju rätt många som blir utan...
Jordbruksverkets beräkning bygger för övrigt på stängsel som ska hålla i fem år och inte de 15 år du nämner.
Jag har inget emot varg. Jag anser att vi ska ha varg i Sverige, men inte överallt och inte så okontrollerat som det är nu. Som jag ser det är det självklart att de som drabbas av vargen också ska tas med i beräkningen och att dessa ska få betydligt mer att säga till om i frågan än vad folk som aldrig någonsin kommer påverkas av vargen ska ha.