2021-10-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Hmm jag tänker på en reklam för chips för ca 20 år sedan och sen tänker jag på din havre"dryck" i åkern

Jag har svårt att att förstå dessa varg"kramare" är så kallsinniga i vilket lidande vargen ställer till med
för tex fårägare. Och tänker tillbaka när de var ute och sprang i skogen och störde en skyddsjakt efter att ett stort antal får fått sätta livet till. Varför inte vända på det dom kan ju vakta/skydda tamdjuren och göra nytta vid angrepp, men då lyser de här med sin frånvaro.
Jag tänker mig att de kan agera "nattvandrare" det här skulle kunna bli en win win för båda parter, inte som nu när båda grupper ursäkta utrycket gräver skyttegravar.

Om vargen hållt sig till dina skadedjur (som ju jägarna varit med och skapat dvs utfodring och bristande förvaltning under 20-25 års tid), då hade vi inte haft det här problemet.

Ändå positivt för din del att de gör viss nytta för svinen är minst sagt bökiga, hjortarna äter förvisso mycket men inte så mycket bök mer än en och annan brunstgrop, däremot så är barkgnagandet på främst gran (ungskog) ett rätt stort problem och att ensilagebalar kan bli skadade.

Jag tror att acceptansen bland lantbrukare är delad för detta rovdjur likaså bland jägare men som alltid är det de mest extrema personerna som syns och hörs.

En önskan till dessa personer av båda sidor att respektera varandra och myndighetsbeslut det är enda sättet att få acceptans.
Systematiska överklaganden av licens och skyddsjakt är ett jävla otyg som inte gagnar nån. Möjligtvis kan sånt göra att det tjuvskuts istället, ja det förekommer säkert men inte i den omfattning en forskare lade fram för nåt år sedan. Om han mot förmodan har rätt så har i så fall den jakten bara missgynnat vargmotståndarnas sida då det ju rimligtvis med fler vargar skulle betyda fller angrepp på både hundar, katter och tamboskap men också kanske färre vildsvin(positivt).

Vore trevligt om den här tråden kunde komma fram till nån sorts lösnig så båda parter är missmöjda.
Staten borde gå in och betala högre stängsel för fårägare!
Citera
2021-10-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Staten borde gå in och betala högre stängsel för fårägare!
Länsstyrelserna ger bidrag till rovdjursavvisande stängsel, så det är inget nytt.
Ett välbyggt stängsel som är byggt enligt instruktionerna, med rätt material och med rätt underhåll, har en livslängd på mer än femton år. Det är med andra ord en bra investering.
Citera
2021-10-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Länsstyrelserna ger bidrag till rovdjursavvisande stängsel, så det är inget nytt.
Ett välbyggt stängsel som är byggt enligt instruktionerna, med rätt material och med rätt underhåll, har en livslängd på mer än femton år. Det är med andra ord en bra investering.
Ok för jag har hört ursäkten att det är för dyrt med säkert stängsel i denna tråden tidigare.
Citera
2021-10-18, 15:57
Medlem
Vet att det var några i trådens början som sa att snart kommer Vargen ta bla. barn,bebisar.
Nu har det väl gått 20-30 år sedan Vargen kom tillbaka och än har ingen människa blivit tagen (Djurparksvargen räknas inte för den var halvtam och Djurskötarna var väldigt närgågna)
Så vad säger ni nu varför har inga människor blivit tagna?
Citera
2021-11-15, 09:56
Medlem
Nordskogs avatar
Citat:
Vet att det var några i trådens början som sa att snart kommer Vargen ta bla. barn,bebisar.
Nu har det väl gått 20-30 år sedan Vargen kom tillbaka och än har ingen människa blivit tagen (Djurparksvargen räknas inte för den var halvtam och Djurskötarna var väldigt närgågna)
Så vad säger ni nu varför har inga människor blivit tagna?

När en varg går efter människor eller då specifikt spädbarn är det ofta (eller alltid) en orsak, att vargen har blivit uppfödd av människor och är där av inte skygg för oss. Detta beteendemönster är ovanlig att förekomma från en naturlig varg (dvs född i skogen). Vilket statistiken visar.

Och om detta mönster visas, alltså att en varg är ovanligt närgången slutar det upp med att vargen blir skjuten av staten. För detta mönster är som sagt onaturligt och förekommer aldrig från en 'normal' varg.
(Uppfödd i skogen). Och om en varg som är naturligt uppfödd och visar detta mönster är det något fel på den.
Citera
2021-11-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordskog
När en varg går efter människor eller då specifikt spädbarn är det ofta (eller alltid) en orsak, att vargen har blivit uppfödd av människor och är där av inte skygg för oss. Detta beteendemönster är ovanlig att förekomma från en naturlig varg (dvs född i skogen). Vilket statistiken visar.

Och om detta mönster visas, alltså att en varg är ovanligt närgången slutar det upp med att vargen blir skjuten av staten. För detta mönster är som sagt onaturligt och förekommer aldrig från en 'normal' varg.
(Uppfödd i skogen). Och om en varg som är naturligt uppfödd och visar detta mönster är det något fel på den.
Jo jag vet men så verkade inte flera stycken i denna tråden tro att det är utan att vargen snart skulle ta människor vilda vargar alltså.
Citera
2021-11-15, 14:50
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Egentligen är detta ämne väldigt uttjatad, och de flesta jag diskuterar med är överens. Man ska få försvara sina djur om de blir attackerade av varg. Punkt slut. Det är ingen stor risk, men man ska få skjuta vargen om man ser att den tänker käka upp hunden. Finns det någon som INTE håller med om det?
Ja, men bara om man skjuter varningsskott först.
Citera
2021-11-16, 10:31
Medlem
Nordskogs avatar
Citat:
Jo jag vet men så verkade inte flera stycken i denna tråden tro att det är utan att vargen snart skulle ta människor vilda vargar alltså.

Ah alr, ville bara förtydliga att naturliga vargar sällan går efter människor. Självfallet händer det också, men det är väldigt sällan och främst från störda ensamvargar
Citera
2021-11-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Ja, men bara om man skjuter varningsskott först.
Frågan är ju om det inte kan missbrukas det är ju lätt att en varghatare skulle kunna säga vargen var på väg att anfalla min hund! hur ska man veta var gränsen går liksom är vargen 30m från hunden så kanske man måste skjuta direkt för om vargen plötsligt anfaller så är det försent men å andra sidan kanske bara vargen är nyfiken och inte alls tänkt anfalla svårt läge.
Citera
2021-11-16, 15:08
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Frågan är ju om det inte kan missbrukas det är ju lätt att en varghatare skulle kunna säga vargen var på väg att anfalla min hund! hur ska man veta var gränsen går liksom är vargen 30m från hunden så kanske man måste skjuta direkt för om vargen plötsligt anfaller så är det försent men å andra sidan kanske bara vargen är nyfiken och inte alls tänkt anfalla svårt läge.
Ja, antagligen har det väl varit en hel del såna tveksamma fall som givit upphov till rådande lagstiftning.
Ser personligen inga problem med den nuvarande lagstiftningen utan tycker väl snarare att man kunde vara bättre på att efterleva den, även i sameland..
Citera
2022-05-24, 08:20
Nu är sossarna ute och valfjäskar med norrlänningarna och vill halvera vargstammen för att tillfredställa varghatarna där uppe.

https://www.svt.se/text-tv/106

Vet inte vad jag tycker själv, men man märker helt klart att MP inte längre är med sossarna i regeringen. Det är väl fint om vi kunde få ha en fin vargstam, men saboterar de för fårbönderna måste de kunna få skjuta av dem som de vill.
Citera
2022-05-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nu är sossarna ute och valfjäskar med norrlänningarna och vill halvera vargstammen för att tillfredställa varghatarna där uppe.

https://www.svt.se/text-tv/106

Vet inte vad jag tycker själv, men man märker helt klart att MP inte längre är med sossarna i regeringen. Det är väl fint om vi kunde få ha en fin vargstam, men saboterar de för fårbönderna måste de kunna få skjuta av dem som de vill.
Den lilla vargstam vi har i Sverige utgör inte något som helst problem men det finns gott om kverulanter som vill få det att se ut som att problemen är större än vad de är. Fyrahundra vargar i södra halvan av landet motsvarar 0,0015 vargar/km2 (0,015 varg/1000ha), jämför detta med 9 älgar per 1000ha.
Därtill kommer en ökande stam av dovhjort och kronhjort samt vildsvin, så mat saknas inte för vargen.
Sedan när det gäller tamdjur, så kan man bygga ett rovdjursavvisande stängsel, det ges generösa bidrag till sådant. I de fall ett rovdjur ändå tar sig in innanför ett sådant stängsel och dödar djur, så får man ersättning för de dödade djuren, dessutom så får man tillämpa §28 d.v.s. man får skjuta ett rovdjur som befinner sig i hagen. Så vad är då problemet för tamdjursägarna?
De som gapar och skriker om vargen som ett problem, är till största delen jägare, som inte vill ha konkurrens om älgen, för de ser älgen och så även naturen som sin privata egendom.
I norra Sverige finns det inget krav om att det skall finnas varg, då renbeteslandet är fredat från varg och länsstyrelserna i Norrbotten och Jämtland, är mycket generösa med att utlysa skyddsjakt så snart renägarna begär detta. SÅ VAD ÄR DÅ PROBLEMET MED 400 VARGAR I SVERIGE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in