Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-04, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Och naturen funger också att den som har problem med varg gör allt för att bli av med den, det är sen gammalt, ja ändå tillbaka när Hedenhös fick vapen. Människan är en del av naturen, vi är däggdjur.

Det är vi. Men vi har samtidigt ett högre medvetande än andra djur och kan agera på annat än instinkt. Vi har även skjutvapen (tack vare några få uppfinnare). Dessa saker kommer med ett visst ansvar.

Eller menar du att du inte är smartare än en varg?
Citera
2023-01-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du snackar massa skit. Vet du inte hur ett ekosystem fungerar så har jag inte mycket att säga dig innan du läst på.

Jaha? Varför skulle några människors ekonomiska vinst vara viktigare än att bevara en hel art? Människor finns det redan 8 miljarder av på denna jord. Behövs knappast fler.

Tycker du att den ekonomiska förlust ett fåtal av dessa 8 miljarder upplever pga vargar är viktigare än att bevara en hel art i vår natur så visar det bara hur skevt och egoistiskt du tänker.

Du befinner dig på ett lågt stadie av medvetande.
Jag måste erkänna att jag inte har mer än 15 högskolepoäng i ekologi. Hur många har du? Om du tvivlar på att hypotesen om ekologisk balans är vederlagd, så finns det en liten artikel på Wikipedia om den saken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Balance_of_nature
Lägg gärna märke till följande: "... the general abandonment of the theory by scientists working in ecology only happened in the last quarter of that century, when studies showed that it did not match what could be observed among plant and animal populations."

Själv har jag en karriär av naturvetenskaplig forskning på flera universitet, såväl i Sverige som utomlands bakom mig, jag har även undervisat på universitet. Du själv då, hur ser dina akademiska meriter ut? På vad baserar du ditt eget "höga stadie av medvetande"? Droger eller kurser i Marxism?
Citera
2023-01-04, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag måste erkänna att jag inte har mer än 15 högskolepoäng i ekologi. Hur många har du? Om du tvivlar på att hypotesen om ekologisk balans är vederlagd, så finns det en liten artikel på Wikipedia om den saken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Balance_of_nature
Lägg gärna märke till följande: "... the general abandonment of the theory by scientists working in ecology only happened in the last quarter of that century, when studies showed that it did not match what could be observed among plant and animal populations."

Själv har jag en karriär av naturvetenskaplig forskning på flera universitet, såväl i Sverige som utomlands bakom mig, jag har även undervisat på universitet. Du själv då, hur ser dina akademiska meriter ut? På vad baserar du ditt eget "höga stadie av medvetande"? Droger eller kurser i Marxism?

Ingenting i det du länkade säger någonting om att ekosystemet ej existerar eller att det inte skulle vara skadligt för naturen att utrota en hel art.

Det finns en anledning till varför man inte får besöka vissa platser (som t.ex. Galapagos) där ekosystemet är känsligt utan att först se till att man inte för med sig ett enda sandkorn eller något biologiskt material från andra platser. Då detta rubbar ekosystemet.

Förstår du inte logiken i hur ett ekosystem fungerar så kan jag inte hjälpa dig. https://en.wikipedia.org/wiki/Ecosystem

Men visst, vi kan låtsas att vargarna inte är viktiga för detta ändamål. Än sen då? Några bönders personliga ekonomi är viktigt för vad exakt? Förutom för dem själva?

Jag och många fler värderar att behålla vår vargstam långt högre än några giriga bönders personliga ekonomi. Som sagt, människor finns det alldeles tillräckligt av.
Senast redigerad av Utspilld 2023-01-04 kl. 23:54.
Citera
2023-01-05, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ingenting i det du länkade säger någonting om att ekosystemet ej existerar eller att det inte skulle vara skadligt för naturen att utrota en hel art.

Det finns en anledning till varför man inte får besöka vissa platser (som t.ex. Galapagos) där ekosystemet är känsligt utan att först se till att man inte för med sig ett enda sandkorn eller något biologiskt material från andra platser. Då detta rubbar ekosystemet.

Förstår du inte logiken i hur ett ekosystem fungerar så kan jag inte hjälpa dig. https://en.wikipedia.org/wiki/Ecosystem

Men visst, vi kan låtsas att vargarna inte är viktiga för detta ändamål. Än sen då? Några bönders personliga ekonomi är viktigt för vad exakt? Förutom för dem själva?

Jag och många fler värderar att behålla vår vargstam långt högre än några giriga bönders personliga ekonomi. Som sagt, människor finns det alldeles tillräckligt av.
Jag påstår inte att ekosystem inte existerar. Till skillnad från dig har jag faktiskt studerat ekologi på högskolenivå. Därför vet jag att den gamla idén om "ekologisk balans" är en fantasi. Det är grundligt motbevisat sedan 1970-talet.

Den skandinaviska vargstammen var utrotad. Det ledde inte till några som helst problem. Den inplanterade ryska vargen är en invasiv art. Den hör inte hemma här, och den hör inte heller hemma på Galapagosöarna.
Citera
2023-01-05, 01:02
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Den inplanterade ryska vargen är en invasiv art.

Källor på det?

/VV
Citera
2023-01-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Källor på det?

/VV
Källor på vad? Att den svenska vargstammen är rysk är ju knappast någon hemlighet.
Citera
2023-01-05, 01:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Källor på vad? Att den svenska vargstammen är rysk är ju knappast någon hemlighet.

På att arten är invasiv.

/VV
Citera
2023-01-05, 01:20
Medlem
Citat:
På att arten är invasiv.

/VV
Den är lika invasiv i Sverige som kaniner är i Australien.
Citera
2023-01-05, 01:25
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Den är lika invasiv i Sverige som kaniner är i Australien.

Jag efterfrågade källor.
Inte dina egna personliga tyckanden.
Vet du inte vad en källa är?

Om man googlar på 'invasiv' får man en hel del exempel på invasiva arter.
Både växter och djur.
Vargen är inte med alls.
Det är du och dina 'polare' som hatar vargar på påstår att arten är invasiv.
Så lite bättre hoppas jag du kan uppvisa i källhänseende.
Du har ju en massa 'poäng' i ämnet om man får tro dig, så då borde du ju kunna fixa fram det fort.
Om du nu inte bara sitter och ljuger och tycker, vilket jag tror är fallet.

/VV
Citera
2023-01-05, 01:43
Medlem
Citat:
Jag efterfrågade källor.
Inte dina egna personliga tyckanden.
Vet du inte vad en källa är?

Om man googlar på 'invasiv' får man en hel del exempel på invasiva arter.
Både växter och djur.
Vargen är inte med alls.
Det är du och dina 'polare' som hatar vargar på påstår att arten är invasiv.
Så lite bättre hoppas jag du kan uppvisa i källhänseende.
Du har ju en massa 'poäng' i ämnet om man får tro dig, så då borde du ju kunna fixa fram det fort.
Om du nu inte bara sitter och ljuger och tycker, vilket jag tror är fallet.

/VV
Försök inte trolla mig lille vän. Om du inte själv förstår att en inplanterad art är invasiv, så hjälper inga källor i världen. Jag är akademiker, men jag har inte betalt för att undervisa små troll på Flashback. Och mina ynkliga 15 poäng i ekologi tog jag på grundnivå, åratal innan jag inledde en karriär som forskare och universitetslärare. (Ekologi är för övrigt inte mitt huvudämne, jag är kemist.)
Citera
2023-01-05, 02:23
Citat:

Den skandinaviska vargstammen var utrotad. Det ledde inte till några som helst problem. Den inplanterade ryska vargen är en invasiv art. Den hör inte hemma här, och den hör inte heller hemma på Galapagosöarna.

Så du menar att den ryska vargen skulle fylla en annan funktion i ekosystemet än den ursprungliga vargstammen? Nej, den fyller exakt samma funktion.

Invasiv art kallas det när det kommer in en ny art som inte passar in i ekosystemet utan istället förstör och konkurrerar ut andra arter som egentligen skulle ha varit där.

Vargen vi har nu är ingen invasiv art då den fyller exakt samma plats och funktion i ekosystemet som den ursprungliga vargstammen vi utrotade. Tvivlar starkt på att du har någon högre utbildning inom ämnet då du knappt verkar veta grundläggande saker. Du kanske sov under lektionerna?
Citera
2023-01-05, 08:18
Medlem
Citat:

De vargar som finns i Sverige och Norge är fennoskandiska. Vargar vandrar självmant från Ryssland till Finland, Norge och Sverige. De är inte "inplanterade". Ej heller är de en invasiv art. Men det är som vanligt inget du begriper. Trots dina futtiga 15 högskolepoäng. Att du jämför med kaniner i Australien är ytterligare ett bevis på din villfarelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in