Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ja, Depp är detta. Jag betraktar det som helt säkerställt att Depp haft ett våldsamt beteende när han fallit igenom och ägnat sig åt droger och alkohol. Han har slagit sönder saker och varit verbalt våldsam.
Det enda bekräftade är att han vid några tillfällen slagit i några skåpsluckor. Och "verbalt våldsam"? Give me a break. Det är något helt annat och utgör inte lämpligt underlag för att kalla någon uppenbart våldsam. Det är lika fånigt som när media bakar samman grova våldtäkter och mottagna uttryck med sexuella anspelningar i samma statistikkategori.
Citat:
Det innebär inte att det är definitivt bekräftat att han också slagit Heard. Det jag skrev var alltså inte motsägelsefullt.
Återigen med dessa absoluta uttryck. Jag pratade uppenbarligen inte om 100 % bekräftanden av misshandel. Jag påpekade att du ena sekunden kallar dig objektiv och uttrycker tvivel till om någon misshandel ägt rum för att i nästa kalla någon "uppenbart våldsam" för att han slagit i en skåpslucka.
Citat:
Jag tycker jag gjort klart att min uppfattning är att det är inte är möjligt att göra en sådan bedömning på basis av Heards uppförande i rättegången eller dra långtgående slutsatser om hennes psykiska status från detaljer ur hennes liv. Jag saknar också all kompetens för att ställa sådana diagnoser.
Din uppfattning är noterad. Men likväl tokig. Om man inte kan extrapolera kring den psykiska statusen hos någon som upprepat ljuger i rätten utan skam, fejkgråter i rätten kring en påhittad flaskvåldtäkt, i inspelningar kontinuerligt uppvisar klara indikationer på kluster-B-egenskaper osv osv så vet jag inte när man kan göra det.
Citat:
Jag är alltså hänvisad till vad experter som undersökt henne på ett adekvat sätt har för åsikt. Där finns nog mycket att diskutera. Som vi vet har de två sidornas experter diametralt skilda uppfattningar.
Men du tycker ju inte ens att man kan bedöma experters trovärdighet?
Citat:
Här kan man ju nämna dagens förhandlingar där Dr. Spiegel med rätta kritiserades för att ställa diagnoser på Depp utan att ha träffat honom. Jag håller med Depps sida där. Det går inte att ställa riktiga och tillförlitliga diagnoser på någon utan att ens ha träffat vederbörande.
Du kanske själv kan ha en synpunkt på den s.k Goldwater Rule. Jag tycker den är sund.
Regeln har sina poänger. I allmänhet är jag dock trött på de amerikanska reglerna kring vad som får åberopas i rättegångar osv. Generellt talat förespråkar jag högt i tak, där alla får åberopa i princip vad de vill, och saker värderas efter utefter sitt inneboende värde. Men jag inser också att USA är så galet att det förmodligen skulle spåra ur fullständigt utan skarpa regler.
Citat:
Som jag förstår det är diagnoser på det själsliga området en glidande skala. Jag har aldrig förnekat att Heard har problem på det området och kan vara t ex manipulativ, lögnaktig och våldsam. Det jag kritiserar är proportionerna detta tagit i folks fantasi.
Ok, låt oss tala proportioner. Hon har redan t ex (listan kan med lätthet göras längre):
- Ljugit om en brutal våldtäkt med flaska och sannolikt stulit denna historia från en bekant. Levererat denna lögn på ett bisarrt sätt med fejkgråt
- Utan att skämmas ljugit om att inte ha redigerat en bild fastän det är 100 % att det är samma grundbild. Fastän alla kan se bilderna rakt framför sig. Alla vet. Det är liksom precis som när Jodi Arias förnekar att ens ha varit i mordlägenheten fastän det finns nakenbilder på henne från morddagen.
- Högst sannolikt manipulerat minst ett vittne att ljuga
- Ljuger skamlöst om att inte ha kontaktat media om the restraining order fastän vi alla kan se en video där hon försäger sig
- Fastnat på band när hon gaslightar Depp om och om igen
- Uppvisat extremt klara indikationer på borderline-beteende i inspelningar och i rättssalen
- Utan att skämmas ljugit om att ha blivit slagen "fler gånger än hon kan minnas i ansiktet" med en hand full av stora metallringar fastän det finns en bild från samma kväll som visar ett oskadat ansikte
För mig är det här ett fullständigt bisarrt beteende. Jag har ingen formell expertis, men har pga fascination spenderat fler timmar än vad jag vill erkänna med att studera kriminella borderlinekvinnor och det ringer alarmklockor hela tiden för mig när det kommer till Amber Heard. Man finner inte helt enkelt ovanstående beteende hos någon om det inte är något som är allvarligt fel. Det finns inte. Hon beter sig precis som jag förväntar mig att hon ska göra.
Citat:
Ja, missbrukare är ofta våldsamma och min slutsats är alltså att Depp med sitt långvariga missbruk är kraftigt i riskzonen för att ta till våld. Det är väldigt konstigt att jämföra detta okontroversiella konstaterande av något generellt giltigt med att ställa en relativt detaljerad diagnos på en person och dra alla möjliga slutsatser om fakta ur detta.
Det är även generellt giltigt att uppenbara och konstaterade personlighetsstörningar medför vissa beteenden. Skillnaden är att vi i fallet Amber kan peka på ETT STORT ANTAL KONSTATERADE OMSTÄNDIGHETER där hon uppvisat just detta beteende, vilket gör det högst legitimt att extrapolera kring henne. I Depps fall har vi en enda video där han slår på en skåpslucka på fyllan och inte rör Amber trots provokationer. Du måste väl ändå kunna se denna skillnad? Hur mycket vansinniga grejer ska hon behöva göra innan vi kallar en spade för en spade? Kvinnan är galen.
Citat:
Att Depp är våldsam och utagerande berusad är ingen slutsats jag drar av hans personlighet utan av vittnesmålen om detta.
Hur mycket manipulativt beteende måste uppvisas och hur många vittnen måste en konstaterat manipulativ borderlinekvinna ha konstaterats manipulera innan du kraftigt börjar ifrågasätta hennes vänners vittnesmål? För mig är gränsen passerad för länge sen.