Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, inte alls. Jag menar att jag väljer att kalla dig för fangirl
Nu är jag i och för sig varken ett Depp-fan eller ett fruntimmer. Jag tycker inte om missbrukare (men HATAR falska anklagelser).
Citat:
vilket är en träffande beskrivning men jag kunde valt något mer försonligt. Jag ligger förstås fortfarande långt i lä om dig vad gäller att provocera med sitt sätt att debattera.
Är det inte lustigt att du tycker dig kunna bedöma min personlighet och mina preferenser baserat på några rader text men samtidigt finner det "absolut omöjligt" att bedöma Amber Heards personlighetsstörningar baserat på en rättegång som pågått i veckor, innefattandes bl.a. mängder med vittnesmål och inspelningar?
Citat:
Ja, det står jag fast vid. Den som sysslar med att försöka utläsa någons skuld i ett kriminalfall på deras beteende i förhör och domstol kommer bara att bekräfta sina egna fördomar. Om det skulle fungera kunde man strunta i rättegångar öht.
Strawman. Jag har noga poängterat att det såklart inte är hundraprocentigt, och därmed såklart inte ska användas istället för en rättegång. I en faktiskt rättegång, även svenska, är det däremot inte det minsta ovanligt att rätten i sina domskäl t ex hänvisar till att ett vittne gjort "ett trovärdigt intryck" och att dennes uppgifter därför ska läggas till grund för fastställande av händelseförlopp. Där handlar det givetvis också om de faktiska uppgifterna som vittnet presenterar, men i stor utsträckning även HUR uppgifterna presenteras. Pröva att med en grimas berätta om när din hund trampade på ett bi i en rättssal och se om någon tror dig. Du har helt enkelt fel i den här frågan. Det finns en anledning till att t ex poliser och politiker använder sig av kroppsspråksanalys och det är för att det fungerar. En jämförelse med häxprocesser är löjlig. Jag misstänker att du inte är helt ärlig med mig nu.
Citat:
Det betyder inte att kroppsspråk är oviktigt som sådant.
"Samma träffprocent som häxprocesser men inte oviktigt". Kom igen nu.
Citat:
Återigen, det är inte samma sak jag kritiserade. Vad som talar för och emot att Depps finger kapades av en kastad flaska går att diskutera logiskt och är något annat än om man ser på Amber Heards sätt att titta på juryn att hon ljuger eller på hennes mimik att hon är psykiskt sjuk.
Strawman igen. När menar du att jag har baserat min bedömning uteslutande genom att studera Ambers agerande i rättssalen? Jag har gång på gång redogjort för en stor mängd omständigheter om Australienincidenter. Jag förstår inte hur jag kan göra det tydligare?
Sen är det faktiskt som så att, utöver alla dessa omständigheter, så uppvisade hon faktiskt ett fullständigt bisarrt beteende när hon redogjorde för de påstådda händelserna. Det betyder inte - som jag förklarat flera gånger - per automatik lögn, men det är en stark indikation. Människor beter sig - närmast uteslutet - inte så, och det måste vara ok att poängtera.
Citat:
Ingen kan vara helt objektiv
Korrekt. Du misstror dock Depp för att han är missbrukare och slagit i en skåpslucka en gång och Depp-vittnen för att de är hans vänner/anställda. Jag misstror Amber Heard för att hon
bevisligen ljugit alla rakt upp i ansiktet ett flertal gånger utan att skämmas, och Amber Heard-vittnen för att Amber Heard har manipulerat minst ett vittne redan och har personlighetsstörningar som medför manipulativa drag. Tidpunkten där jag med någon form av automatik kan acceptera en uppgift från Amber Heard har passerat med råge. Kan du se skillnaden? Amber Heard är borderline-häxan som ropade varg.
Citat:
och det är alltid svårt att inse att man har fel och ändra åsikt. Jag strävar i alla fall efter att vara objektiv och kunna ändra mening om det är befogat.
Jag tycker inte det är särskilt svårt. Det är ett anonymt forum, kunde inte bry mig mindre om fiktiv/digital prestige om jag skulle ha fel. Kommer det en inspelning imorrn där Depp erkänner att han slått henne så kommer jag säga att han slått henne. Depp är inte min vän, jag skiter fullständigt i knarkande Hollywoodkändisar och deras dekadenta, olyckliga liv så länge det inte urholkar rättsväsendet. Det här målet är för mig endast en högprofilerad symbol över vad som händer när rättssäkerheten träds för när. Utan MeToo-skiten så hade vi inte suttit här.
Citat:
Skillnaden mellan mig och de som försvarar Depp är att ni verkar helt omedvetna om den stora faran för bias, förutfattade meningar, att vara för känslomässigt engagerad i en fråga man diskuterar och att påverkas av grupptryck.
Du behöver inte applicera andras förehavanden på mig. Jag står för vad jag skriver, inte vad andra skriver. Tittar du i min historik kan du även se att jag inte har några problem med att rätta felaktigheter om Amber heller (även om jag inte gör det hela tiden, det är mer intressant att prata med någon som har motsatt synpunkt). Har du ett problem med något specifikt jag skrivit så kan du ta det med mig, så ska jag berätta varför jag skriver som jag gör. Allt som oftast finns det en tanke bakom.
Citat:
Moores vittnesmål är det enda jag sett som diskuterar vad som kan ha hänt utgående från hur fingern ser ut och hur den är skadad. Det är riktigt att det hade varit mer värt att studera fingern i verkligheten också, men i alla diagnoser osv studeras också bilder och röntgenbilder osv. Men vi kan kanske återkomma till det om vi diskuterar det du skriver om i nästa stycke.
Min erfarenhet av det amerikanska rättssystemet får mig att anse att Dr Moore är en så kallad hired gun. Det är så det fungerar i USA, man betalar en skrupellös expert pengar och som genom ett mirakel så råkar de ge dig en expertåsikt som är helt i linje med vad ditt fall behöver. Jag vet att du inte gillar tanken på att kunna bedöma expertvittnens trovärdighet, men det är en förutsättning om man ska kunna förstå sig på amerikanska rättegångar. Det finns sätt att veta vilka som är fulla av skit och vilka som är professionella. Man kan t ex se på hurdant allmänt intryck de ger, vad de har för underlag för sina åsikter, hur väl de gestaltar sina bedömningar gentemot fastställda kriterier, hur undvikande de svarar i korsförhör m.m.
Citat:
Absolut skall vi diskutera det, så avstå gärna för långa repliker på annat, så skall jag besvara det så gott jag kan.
För sent :-)