2022-05-16, 19:03
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Vad har man en stat till?
Din siffra 40.000 aborter? Är det så illa? Tja, kan vi få ner siffran till noll så jublar jag!
Jag tycker att det är hemskt.
Lätt att sitta här och dryga sig, men jag vet, den dagen du dör kommer du att få betala för dina ogärningar. Tro mig! Jag kommer att få betala för mina.
Jo, ni i vänstern brukar ju tro att pappa staten löser allt. Du sköna nya värld.

Familjer som ändå skaffar 8 barn blir nog glada över sina 8 millar. Kanske skaffar ett nionde och tionde också.
Citera
2022-05-16, 19:13
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Inte "se ut som", utseende är helt skitsamma

Ändå frågade du mig om jag kunde se en människa på bilden. Hur ska du ha det?

Citat:
men inneha de basala funktioner ja som faktiskt utgör vad det är att vara människa, träd eller solros. Dessa funktioner finns inte alls hos en befruktad äggcell, eller ett frö.

Jodå, den har alla egenskaper som utgör ett mänskligt liv, dvs. ett unikt genom och självförsörjande biologiska processer som växer och frodas i riktning mot födsel och att bli en fullvuxen människa. Dina subjektiva och godtyckliga kriterier, såsom "hjärnfunktioner" (?) är helt enkelt omöjliga att upprätthålla som ett logiskt och konsekvent argument.

Citat:
Nej, det finns inte från början, det växer, dvs utvecklas långsamt fram, precis som för vår art.
Det krävs alltså tid och de miljömässiga förutsättningar som vardera art nu behöver.

Jo, det finns det. Allt genetiskt material finns på plats, och växten utvecklas sakteligen till ett fullskaligt träd. Tror du på allvar att ditt imbecillartade ordklyveri om vad som "ser ut som" ett träd fungerar i en diskussion om som grundar sig i logik, vetenskap och hårda definitioner?

Citat:
Nej, de gränsdragningarna avgörs av medicinsk vetenskap.
Du skriver det ju fan själv redan....
först säger du att de inte är vetenskapliga....sen säger du att det råder en "medicinsk debatt"...vad fasen tror du utgör denna "MEDICINSKA" debatt?
Och nä vi har ingen sådan debatt speciellt. Utan alla är rörande överens om att utan fungerande hjärna så är man inte i livet.

Hjärndödhet har dels ingen bäring på abortfrågan då de två tillstånden är fundamentalt olika, men att hjärndödhet skulle vara en strikt medicinskt grundad definition av döden är inkorrekt, och definitionen har byråkratiska och juridiska syften, t.ex. arvsrelaterade sådana, eftersom personen per definition inte kommer att kunna återfå sina kognitiva förmågor igen (till skillnad från bebisar). Grundläggande efterforskningar från din sida hade kunnat bekräfta detta, och hjärndödhetens status som "kliniskt död" är fortfarande en medicinsk debattfråga.

En "hjärndöd" person som hade återfått medvetandet efter 2 veckor hade naturligtvis inte klassificerats som juridiskt död eller kopplats bort från sina livsuppehållande hjälpmedel. Därmed blir jämförelserna med ofödda barn fullständigt bakvända.

Citat:
Så kvinnor är alltså inte människor? vars rättigheter ska vara värda att försvara?
Zygoter är alltså mer människor än kvinnor...I see...

Det kan man ju fråga sig, med tanke på den brutalitet och omänsklighet med vilken vissa kvinnor insisterar på att döda sina egna barn.

Citat:
Abort går utmärkt försvara moralfilosofiskt och vetenskapligt, betydligt mer så än ett abortförbud.

Ändå misslyckas du radikalt i denna tråd.

Citat:
Vet du ens fan om hur många kvinnor som dör varje år pga abortförbud?

Vet du hur många barn som dödas varje år pga. abort-"rätten"?

Citat:
nej en zygot är ett förstadie till ett mänskligt liv, men! det är inte en färdig människa, och uppbär inget av det som definierar en sådan, utan det är exakt det, det är, en zygot.

Fel. En zygot är en människa i det allra första livsstadiet. Detta är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Citat:
Ett hjärta kan slå utanför en mänsklig kropp, det kan doneras till en helt annan människa, eller gris för att pumpa blod där istället, det kan ersättas av en pacemaker, är det då en människa i sig?
Nä, just det, är således en särledes dålig definition.

Jag håller med, hjärtrytm är ett fullständigt patetiskt försök att definiera mänskligt liv, nästan lika patetiskt som föreställningen att odefinierbara och omätbara "hjärnfunktioner" skulle kunna utgöra ett seriöst kriterie för liv.

Citat:
För din information "grundläggande hjärnfunktioner" står för saker som medvetande, sensorisk dvs förmåga uppfatta sin omgivning, smärtkänsla ex., förmåga styra andning, metabolism etc etc...av de oändligt komplexa system det nu är att vara människa.

Precis. Vad är poängen med din lista över funktioner i den mänskliga kroppen? Människor kan ha en hjärtrytm, två armar, en lever, andning, medvetande och sensoriska förmågor. Att sakna någon av dessa egenskaper har ingen bäring på någons status om människam.

Citat:
Zygoter är inte "bebisar", just därför zygoter har ett eget namn, och alltså heter zygot och inte "bebis".

Bebisar kan beteckna ofödda människor. Därmed är ordet bebis ett alldeles utmärkt synonym för zygot. En del av din strategi är ju att avhumanisera ofödda barn genom att använda medicinska begrepp som inte resonerar med deras mänsklighet, t.ex. "foster" och "zygot", osv.

Citat:
nej de thar ett ursprung från en tid man inte hade en aning om vad som försiggick.
Idag vet alla att en gravid kvinna i tidigt stadie bär på ett embryo.

Fast idag vet vi ju att barnet är ett barn från befruktningsögonblicket, och att begreppet därmed fortfarande är korrekt.

Citat:
Nej barn är man från födseln till tonåren.

Nej, barn är barn även innan födseln; se t.ex. tidigare nämnda begrepp, "vara med barn". Eftersom du inte själv har några barn kan jag även informera dig om att sjukvården konsekvent talar om "barnet" i sin kommunikation med gravida kvinnor.

Citat:
"barn
barn, en människa under skedet mellan födelsen och vuxen ålder."

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/barn
barn substantiv ~et; pl. ~;
person som ännu inte är vuxen.
https://svenska.se/saol/?sok=barn&pz=1
I. ss. beteckning för ett visst släktskapsförhållande, utan direkt afs. på ålder o. utveckling: son l. dotter; foster; afkomling; i pl.: son (l. söner) o. dotter (l. döttrar) osv.; ofta, i sht i eg. bem.
https://svenska.se/saob/?sok=barn&pz=4

Citat:
Svensk lag är vad svensk lag nu är, och den är således nu sådan att vi har fri aborträtt fram till vecka 18.
Dvs fullutvecklade kvinnors mänskliga rättigheter övergår zygoters och embryons.

Och vi protesterar det faktum att svensk lag tillåter mord på ofödda barn. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? Bara för att något är instiftat som lag innebär inte det att det är varken moraliskt eller rationellt.

Citat:
Jepp rätten till sin egen kropp och liv är del av de mänskliga rättigheterna, och just därför så har vi aborträtt, eftersom ingen annan än kvinnor själva har rätt till deras livmödrar.

Barnen och livmödrarna är emellertid två helt olika objekt. Livmödrarna får de göra precis vad de vill med, barnen har de ingen rätt att döda.

Citat:
Att medicinskt abort av embryon skulle vara "mord" är religiöst trams.

Att ta ett oskyldigt mänskligt liv är mord. Därmed utgör medicinska aborter självfallet mord.

Citat:
Nej din mupp, vissa kulturer kanske anade, men det var först då vi fick medicinska möjligheter att ta reda på fakta som vi fick kunskap.
teorierna kring hur mänsklig reproduktion fungerar har varit många och väldigt förvirrande.

Konstigt att faktan och kunskapen "råkade" bekräfta det som "vissa kulturer kanske anade", nämligen att barnet faktiskt är en människa.

Citat:
Abortmotstånd är i all väsentligt en religiöst driven politisk fråga. Den drivs idag till störst del av konservativa.

Vad du råkar anse att abortmotståndet "i allt väsentligt" är, är irrelevant. Abortmotstånd försvaras till 100% på basis av sekulära argument. Abort är en moralfilosofisk fråga; skall mord på de allra minsta och mest försvarslösa vara tillåtet eller inte? Du vill göra gällande att de minsta och mest försvarslösa inte ens är människor (i strid med medicinsk vetenskap), så att du slipper den moralfilosofiska debatten helt och hållet, en debatt som du vet att du aldrig kan vinna.

Citat:
Nej.

Jo.
Citera
2022-05-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Tråden handlar om abort, det vi vet är att ca 25% av alla kända gravditeter slutar i abort årligen, vi vet även att bland dessa 25% (ca 36`000st) där kvinnan gjort abort så uppger hon i ca 10% av fallen (dvs vid ca 3`600st/år) som ett av flera skäl att hennes partnern vill att hon gör abort. så självklart vill män bli fäder i stor utsträckning.

som kuriosa så kan jag tillägga att det föds fler barn årligen till ensamstående mammor än som går åt av som konsekvens av skärppappor som önskar abort (4500+/årligen)

Enligt den som tagit beslutet så är det så vid ca 10% av aborterna så är det ett av skälen. dvs att partnern önskar abort.

Vissa kvinnor absolut, men inte var 4 havande svensk kvinna nej.

Hat du en källa på det, eller bara ditt resonemang, för vi vet ju att det är sant i 10% (dvs ca 3`600 av aborterna årligen) men inte för abort som fenomen (även om nu fenomenet är enormt stort i sverige i jmf med andra länder (undantaget kanske kina, vissa år)

Det är säkert sant i danmark, norge, finland, poland, usa mfl osv , men du får ta i beaktande att det sker långt färre aborter i de länderna än i sverige.

10% är en väldigt liten del, och de bygger naturligtvis på att kvinna endå önskar abort, även om det naturligtvis delvis kan förklara varför en svensk kvinna skulle känna sig otrygg, när pappan delar hennes osäkerhet och de önskar livet ur sitt barn.

Naturligtvis löser man detta problem genom att som i tex usa (troligtvis) eller Poland begränsa känslommäsiga bekvämlighetsaborter.

Ja, klart kvinnan nämner att mannen vill abort om det är han som är drivande och säger "gör abort! Jag vill inte ha barn och absolut inte med dig!".

Övriga män kan mycket väl vara passivt positiva till att kvinnan gör abort. För som jag skrivit nu upprepande gånger: det är inte svårt för en man som gjort en kvinna gravid att få kvinnan att vilja ha barn när hon är gravid, hela hennes hormonella system är inställt på att skydda fostret, inte döda det.

Men om mannen som har gjort henne gravid är en slashas som inte ids ställa frågan "vad kan jag göra för dig för att du ska fortsätta vara gravid och föda vårt barn?" och sedan lovar göra det för henne, som hon säger att hon behöver. Utan slashasen istället säger "du gör som du vill, jag vill iaf. inte gifta mig med dig, inte vara tillsammans med dig och du får ta hand om barnet själv. Men vill du föda, så gör det. Ditt val." Så kommer den kvinna som vill ha sin relation och ekonomi tryggad innan hon får barn, göra abort. Eftersom detta ökar hennes chanser att ordna upp sin ekonomi samt träffa en man som hon kan ha en trygg relation med. Hennes chanser till detta minskar givetvis om hon har barn och är ensamstående mamma.
Citera
2022-05-16, 19:21
Medlem
Citat:
med 0%-10% ?

det skulle knappst förklara skillnaden mellan abortalen i sverige vs finland/usa osv....

Varför ska vi jämföra detta med andra länder?
Citera
2022-05-16, 19:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det behöver inte vara värdelösa män.

Jag syftade på en man som kvinnan inte vill ha barn med.
Hon bör rimligen ta ansvar för att inte bli på smällen med honom.

Citat:
Men han kanske ändå inte vill ha barn/inte vill ha barn med just den kvinnan. Om hon frågar inledningsvis i förhållandet, så kanske han svarar att han vill ha barn med henne. Men det kan komma att ändra sig. Ska de ha samtalet innan varje samlag?
Nej de bör skydda sig, tills de bestämt sig. Annars hanterar de en viktig fråga på ett lättvindigt sätt.
Och synden straffar sig.

Citat:
Han kanske vill ha barn med henne först i början av relationen, men ändrar sig när han lärt känna henne mer och graviditeten väl är ett faktum. Och säger det till kvinnan. Som då blir osäker och väljer abort. allt kan hända längst vägen, utan att mannen behöver vara en skitstövel. Räcker med att han är oansvarig och ligger utan att berätta hur han ser på frågan. Räcker med att han är oansvarig och vill abort hellre än att trygga den gravida kvinnan.
Ja, det är ju exakt det som är felet här, att människor beter sig oansvarigt.
Abort löser inte det problemet.

Citat:
Han kan även vara en bra man, men med en naiv bild att "Om det blir graviditet och jag inte vill ha barn kan hon alltid göra abort." För när jag hör män och kvinnor prata om dessa frågor är det enbart män som ser på abort som "preventivmedel". Kvinnor fattar att abort inte är ett preventivmedel. Det är ju kvinnorna som måste genomgå och uppleva ingreppet, som givetvis måste vara betydligt jobbigare för kvinnan att göra än att ta ett p-piller/dag eller sätta in en spiral eller p-stav på ett litet kick.
Det vittnar i så fall om den lättvindighet som fördes på tal. En rättfärdig människa ser inte abort som ett preventivmedel.
Citera
2022-05-16, 19:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja? vad tror du avses med "oönskat barn"?

Att människor lever oansvarigt och för sent inser konsekvenserna?
Citera
2022-05-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ja, klart kvinnan nämner att mannen vill abort om det är han som är drivande och säger "gör abort! Jag vill inte ha barn och absolut inte med dig!".

Det är säkert din upplevelse av aborter, och dina känslor och efranheter har du rätt till, men inte mer än så...

Citat:
Övriga män kan mycket väl vara passivt positiva till att kvinnan gör abort. För som jag skrivit nu upprepande gånger: det är inte svårt för en man som gjort en kvinna gravid att få kvinnan att vilja ha barn när hon är gravid, hela hennes hormonella system är inställt på att skydda fostret, inte döda det.

Då har vi misslyckats i sverige i 30år, tillskilnad från våra nordiska grannar, har du någon mer än dina personliga erfarnheter än dina egna mördade barn så tar jag gärna del av dem?

Men om mannen som har gjort henne gravid är en slashas som inte ids ställa frågan "vad kan jag göra för dig för att du ska fortsätta vara gravid och föda vårt barn?" och sedan lovar göra det för henne, som hon säger att hon behöver. Utan slashasen istället säger "du gör som du vill, jag vill iaf. inte gifta mig med dig, inte vara tillsammans med dig och du får ta hand om barnet själv. Men vill du föda, så gör det. Ditt val." Så kommer den kvinna som vill ha sin relation och ekonomi tryggad innan hon får barn, göra abort. Eftersom detta ökar hennes chanser att ordna upp sin ekonomi samt träffa en man som hon kan ha en trygg relation med. Hennes chanser till detta minskar givetvis om hon har barn och är ensamstående mamma.[/quote]

Jo, de allra flesta får ju det, 90% av aborterskor tycker inte det är relvant , eller sant, även om du naturligtvis har rätt till dina upplevelser av aborter du genomgått (elelr tvingats genomlida mot din vilja om du nu är man)
Citera
2022-05-16, 19:35
Medlem
Citat:
Varför ska vi jämföra detta med andra länder?

varför inte? annars kan vi ju bara konstatera att abort är "motiverat" mördande av bebisar.
Citera
2022-05-16, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Nej de bör skydda sig, tills de bestämt sig. Annars hanterar de en viktig fråga på ett lättvindigt sätt.
Och synden straffar sig.
Det t

Det vittnar i så fall om den lättvindighet som fördes på tal. En rättfärdig människa ser inte abort som ett preventivmedel.
Nåja, du kan ju se hur många av männen här på forumet resonerar. Här är utgångspunkten att om kvinnan inte gör abort ska mannen få välja själv om han vill försörja sitt barn eller inte.
Citera
2022-05-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Och synden straffar sig.

Hon vill kanske ha barn med den man hon ligger med. Men han vill inte ha barn med henne. Och det var det jag skrev om.

Skydd är inte alltid helt säkra. Och är man inom ett äktenskap eller förhållande så vill man kanske få ligga en hel del med sin partner.
Citera
2022-05-16, 19:48
Medlem
Citat:
Det är säkert din upplevelse av aborter, och dina känslor och efranheter har du rätt till, men inte mer än så...

Då har vi misslyckats i sverige i 30år, tillskilnad från våra nordiska grannar, har du någon mer än dina personliga erfarnheter än dina egna mördade barn så tar jag gärna del av dem?

Jo, de allra flesta får ju det, 90% av aborterskor tycker inte det är relvant , eller sant, även om du naturligtvis har rätt till dina upplevelser av aborter du genomgått (elelr tvingats genomlida mot din vilja om du nu är man)

De kvinnor jag känner som har hjort abort hade inte gjort sina aborter om männen som gjort dem gravida hade tryggat relationen och ekonomin. Detta rör alltså minst 10 kvinnor. Förutom en tjej som var väldigt ung när hon blev gravid (under 15). Hon hade valt abort ändå. 2 av kvinnorna blev rentav tvingade till abort av mannen som gjort dem gravida. Samma man ska tilläggas. Otäcka hot.

Och ser man till de kvinnor som väljer att föda barn, så är de i regel både tryggade ekonomiskt och relationsmässigt. Sådant är viktigt för kvinnor. Vilket även den artikel du länkade till för ett bra tag sedan, vittnar om.

Så en man som inte vill att kvinnan som bär hans foster gör abort, har en lätt match. Hon vill hormonellt skydda fostret. Om han erbjuder henne tryggad ekonomi och trygg relation med honom, så kommer hon vekna i sitt abortbeslut och välja att föda istället. Var så säker.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-05-16 kl. 19:54.
Citera
2022-05-16, 19:52
Medlem
Citat:
varför inte? annars kan vi ju bara konstatera att abort är "motiverat" mördande av bebisar.

Om vi vill veta varför kvinnor i Sverige gör abort, så får vi göra undersökningar kring detta: varför gör svenska kvinnor abort?
Vi får inte svaret på varför så många svenska kvinnor gör abort/år, genom att undersöka hur många kvinnor som gör abort/år i andra länder. Totalt irrelevant.

Vi får inte reda på varför folk blir matförgiftade av Kinderägg genom att undersöka hur många Kinderägg som säljs i olika länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in