Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Du resonerar som om du kan förutspå framtiden. Du har ingen aning om vad som sker ifall aborter förbjuds.
Svara på min hypotetiska fråga istället du gällande tåget och den gravida kvinnan på bron. Bryr du dig enbart om utfallet?
Hade du med samma logik velat att det är tillåtet att våldta så att perversa våldtäktsmän kan våldföra sig på kvinnor bara för att det finns en risk att ett förbud hade lett till fler våldtäkter? Anser du att det finns inget gott och ont? Utan allt handlar om utfallet?
Är inte ett bättre sätt att förbjuda ondska och försöka ha koll på antalet illegala aborter istället?
Svara du på den hypotetiska frågeställningen. Det är samma logik som ditt argument. En slags uppoffring, ett icke-ansvarstagande för rätt och fel. Allting är relativt, beroende på omständigheterna.. mysig verklighet.
Du har tagit siffrorna 25 000 och 30 000 ifrån röven. Man kan sätta hårda straff för de som assisterar i illegala aborter för att få ner antalet illegala aborter, finns åtgärder för att få bukt på det.
Men hade du varit för att tillåta våldtäkter med samma logik? Svara även på det hypotetiska scenariot om tåget och den gravida kvinnan.
Tja, det räcker för mig att titta runt om i världen/ha lite historiekunskaper. Det ger mig en fingervisning över vad som skulle ske i Sverige om abort blev förbjudet. I länder där abort är förbjudet sker nämligen aborter ändå. Men de är olagliga och osäkra, vilket leder till att många kvinnor dör och skadas
varje år. De sker även senare under graviditeten. Så om abortförbud infördes i Sverige, skulle det högst troligt bli så även här.
40000 kvinnor dör världen över
varje år till följd av en osäker abort. Och ännu fler kvinnor skadas varje år, till följd av osäker abort. Fostren dör också givetvis. Och de dör då i regel senare under graviditeten, vilket jag anser är moraliskt förkastligt. Lagliga aborter räddar kvinnors liv, gör att de inte skadar sig och gör att aborter oftast sker så tidigt i graviditeten som möjligt. Kvinnorna kan därav senare i livet skaffa barn som kommer vara önskade.
Vid olaglig och osäker abort, skulle tex. kvinnan Agda dö, precis som hennes 20 veckors gamla foster. Hon kommer aldrig föda andra barn. Hon kommer inte längre finnas som mor till sina redan födda barn. Men om Agda får göra en säker och laglig, så skulle den ske innan vecka 9. Hon skulle därmed kunna fortsätta leva och vara mor för de barn hon redan har och dessutom bli mor till flera barn framöver, när möjligheten är bättre.
Din metafor kring våldtäkter haltar rejält och visar på att du inte verkar vara så vidare matematiskt kunnig. Abortförbud kommer
inte öka själva abortantalen.
Men abortförbud
kommer leda till att de aborter som väl sker, kommer vara osäkrare (med risk för kvinnans liv och hälsa) samt ske senare under graviditeten. Det räcker som sagt med att se på aborter runt om i världen, där det finns abortförbud, för att inse detta.