Citat:
Ursprungligen postat av
BoHansson
Undrar när den inställda hovrättsförhandlingen blir av?
Jag tycker hovrättsförhandlingen blir intressant, efter att Cissi friats i tryckfrihetsmålet.
Förtalet handlar om spridningen, och vem som orsakat denna spridning, där det nu blir svårt att ge Cissi ensam skuld för att Virtanen orsakas skada. Tryckfrihetsmålet borde ha en prejudicerande verkan i hovrätten, till Cissis fördel. Virtanen har orsakat sig själv skada genom att framtå som ett offer i offentligheten.
Om han hade frågat mig om vad han skall göra med Cissis illvilliga förtal, hade jag sagt åt honom, att ta det som en man! Låta saken bero, och passera.
Det intressanta vore att få veta hur JK kom på tanken att statuera ett exempel med just Cissis bok, när vi tidigare haft böcker i Sverige som är värre i beskrivning av levnadsöden. Det är Virtanens advokat och JK som sett till att spridningen blev så stor som den blev. Innan tryckfrihetsmålet var det bara en konflikt i feministkretsar, ointresset för de flesta människor som hör om saken.
Nu blev det en viktig principfråga som berör alla som vill skriva en bok och berätta om sitt liv, där fokus från JK var att konfiskera en bok. Med målsättningen från JK att man inte får berätta i Sverige om svåra saker man drabbats av. JKs inställning till statens ansvar såg vi när hon nekade Kevin bröderna skadestånd. Hennes syn på våldtäktsanklagelser såg vi när ett avskum fick 840.000 kronor.
Det intressanta är att nu måste man ta Cissi på allvar. Hon har fått den upprättelse det innebär att bli friad i ett tryckfrihetsmål. Hon är inte längre en bråkstake eller rättshaverist. Hon är en vinnare. Det är stort.