Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Ture-Torped. Passande namn för en nyreggad, med två inlägg i tråden som ska torpedera och ändra fokus i diskussionen. Imponerar inte på mig.
Du förklarar begrepp som rättsstat, med rättigheter för Virtanen som handlar om att tiden har gett honom preskription, och flyt i en polisutredning. Därför är han oskyldig enligt dig. Jag ser denna sak som ett exempel på hur det kan sluta om inte rättsväsendet har resurser att avgöra olika saker i domstol, och i det lämpliga forumet, frikänna en anklagad person. Det hade varit bättre för Virtanen på sikt, om han inte hade bearbetat polisutredningen till sin fördel, vid tiden Cissi gjorde en anmälan.
Debatten om oskyldig, är en av skadeverkningarna på rättsstaten, som orsakades av Lambertz olika resonemang i Qvicksaken, där varje snubbe kan tolka juridiken till att han är oskyldig om han kommit undan med förskräckelsen i behåll.
Nu ser vi ett exempel på hur polis och åklagare tagit över rollen som domstol, där uteblivet åtal likställs med frikännande dom. Du tycker att en person är oskyldig bara för att det inte blir en rättegång. Bekvämt?
Det som pågår är att rollerna i rättsväsendet har blivit otydliga när det redan på utredningsstadiet avgörs vad som blir en rättegång, av poliser som tycker att de också är domare. Vi har enskilda poliser med "stenkoll" på att brott kan inte styrkas! Det finns poliser som bara tror på vissa personer, och gör en egen värdering av anmälares trovärdighet och brottsoffers rätt till rättsväsendets skydd. För att granska bevis och trovärdighet krävs mer än en polisutbildning, tycker jag.
Det är ett lotterimoment om vilka brott som kommer granskas ytterligare av en åklagare. Det börjar alltid med en bra eller undermålig utredning. Det är slumpmässigt vilken åklagare som tycker att underlaget räcker för åtal. Vi har ju Assangesaken där ingenting är nog för en åklagares nitiska arbete.
Vi är oeniga. Virtanen är inget helgon som genom bekännelsen om att han varit en "tölp" eller "syndare", kan helgonförklaras bara genom att vara ynklig. Det krävs mer. Jag rekommenderas dig att läsa Augustinus bekännelser. Det börjar med bekännelser av synderna (gärningarna) innan omvändelsen kan påbörjas.
När Cissi avslöjar en sak Virtanen vill ska vara hemlig, är det främst ett avslöjande om hur det kan gå när en kvinna anmäler brott. Först uppmanar Virtanen henne att polisanmäla skriver du! Det visar på kaxighet och koll på läget och kunskapen om ritualen i blånekandet, hur bevisbördan fungerar, och hur ord mot ord är ett skydd. En sak som visar att han varit med förut.
Ditt försvar av Virtanen bygger på generaliseringar om #Metoo som skydd för honom. Det är, tvärtom ett unikt fall med en karl som inte kommer undan, för att det rör sig om ett speciellt brottsoffer som inte ger sig.
Du ger dig på Cissis yrkesskicklighet, och person och du vill förmedla att hon genom #Metoo har jobb. Fakta är att hon som frilans fortfarande jobbar, och jag tycker hon skriver läsvärda tankar i Metro. Måste Virtanen ha fast anställning för att kunna tvinga på oss sina alster?
Oj, det var mycket på en gång, var ska man börja...
Lustigt att du nämner Lambertz, jag håller med om att Lambertz har ställt till det med avseende på begreppet oskyldig, men sen är du ju ute och trampar i exakt samma träskmarker som honom. För att citera Leif Silbersky "Förr hade vi skyldig och oskyldig men nu har Göran(Lambertz) skapat ett nytt begrepp: oskyldig men ändå skyldig" Saken är att det spelar ingen roll om jag tycker han är oskyldig eller skyldig. Det spelar ingen roll vad du tycker, det som betyder något är att han i rättslig mening är oskyldig(eller inte dömd om det underlättar saken). I juridiken finns inget mellanting. Är det ett perfekt system? Knappast, men det är det bästa vi har.
Du har rätt i att olika åklagare kan bedömma bevisen olika, utredningar kan utföras i varierande kvalité men det är ju inte så att det inte finns några som helst riktlinjer. Vi kommer ju aldrig undan den mänskliga faktorn men att beskriva det som ett lotteri är lite väl magstarkt.
Jag försöker inte alls generalisera kring Metoo, tvärtemot försöker jag skala bort Metoo, det blir bara en enda röra att diskutera flera olika fall samtidigt och ämnet är så laddat att man inte diskuterar sakfrågorna, det blir lätt ett för eller emot Metoo.
Jag vet mycket väl att hon var skribent för Metro innan allt det här, har faktiskt läst en del krönikor och kan medge att trots jag sällan håller med henne kan hon ibland ha en sarkasm som är underhållande. Men min högst personliga åsikt är att hon inte var nöjd med att "bara" vara skribent på Metro, hon siktade högre(hon verkar närmast besatt av att jobba inom tv, vilket hon var väldigt nära att lyckas med). Du kan se mitt resonemang lite utförligare i ett tidigare inlägg och precis som du säger så finns det inte så många att välja på, så du hittar det snabbt.
För övrigt har jag aldrig haft mycket till övers för Virtanen, men bara för att jag inte tycker om honom som person så tycker jag inte det är ok med det rättsliga övergrepp han fått utstå.