Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-25, 14:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
En burk sån här https://imgur.com/RqU66x1 använde jag
Absolut bra, föredrar också den när jag vill ha krossade tomater, men det är ju inte en tomatsås. Bara en del av en:
Citat:
Tomatsås är en sås som består av krossade eller hackade tomater. Salt, socker, buljong (om tomaterna inte är mycket mogna) och olika örtkryddor kan tillsättas efter smak.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomats%C3%A5s

Möjligt receptet blir bra även med bara krossade tomater.
Citera
2022-02-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut bra, föredrar också den när jag vill ha krossade tomater, men det är ju inte en tomatsås. Bara en del av en: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomats%C3%A5s

Möjligt receptet blir bra även med bara krossade tomater.

Ja prova gärna receptet och säg om du tycker det var gott eller om det finns några förbättringar.
Citera
2022-02-25, 17:07
Bannlyst
Citat:
Fick tips om en enkel och snabb rätt med följande:
Koka gnocchi
Stek salsicca korv i bitar, i med en burk tomatsås, salt + peppar & basilika

Den var god och enkel men undrar om ni har förslag på hur jag göra den ännu bättre? Gärna inte för mycket ingredienser. Den ska vara svår att misslyckas med om man provar den på en dejt.

Är du säker på att det ska vara salsiccia i tärningar?
Det vanliga i en sådan rätt är att gröpa ur färsen ur färsk salsiccia och steka.
Citera
2022-02-26, 17:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja prova gärna receptet och säg om du tycker det var gott eller om det finns några förbättringar.

Det kommer behövas en del kryddor typ örter om du använder krossade tomater istället för tomatsås.
Citera
2022-03-06, 12:36
Medlem
Nihennas avatar
Tips på hur man enklast blandar ihop en kastrull full med spaghetti, sås och annat som bacon, majs osv?

Brukar köra penne då det är så smidigt, men köpte spaghetti av bara farten igår.

Trots att jag rörde och rörde med en slev så hamnade allt antingen under eller över spaghettin, snarare än blandades med. Lyckades få till det till slut, men det var inte lätt >.<

Med penne är det så mycket lättare. Då brukar jag låsa på locket och skaka kastrullen upp och ner några gånger. Då blandas det rejält, men spaghetti? Värdelöst men detfinns kanske en teknik jag inte tänker på
Citera
2022-03-06, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tips på hur man enklast blandar ihop en kastrull full med spaghetti, sås och annat som bacon, majs osv?

Brukar köra penne då det är så smidigt, men köpte spaghetti av bara farten igår.

Trots att jag rörde och rörde med en slev så hamnade allt antingen under eller över spaghettin, snarare än blandades med. Lyckades få till det till slut, men det var inte lätt >.<

Med penne är det så mycket lättare. Då brukar jag låsa på locket och skaka kastrullen upp och ner några gånger. Då blandas det rejält, men spaghetti? Värdelöst men detfinns kanske en teknik jag inte tänker på

Blanda med händerna.
Använd plasthandskar.
Citera
2022-03-10, 12:29
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag fick en hushållsost, men känner inte att jag är så sugen på ost-skink mackor för stunden. Vad kan jag göra av osten? Kan jag riva upp den och lägga den i frysen? Hur ska man bäst förvara riven ost i frysen?
Citera
2022-03-10, 17:28
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag fick en hushållsost, men känner inte att jag är så sugen på ost-skink mackor för stunden. Vad kan jag göra av osten? Kan jag riva upp den och lägga den i frysen? Hur ska man bäst förvara riven ost i frysen?
Du kan absolut riva den och frysa in. Frys in i påsar som du plattar till så kan du enkelt bryta av en bit av osten när du vid tillfälle behöver den.
Citera
2022-03-10, 17:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Är den oöppnad, så låter du den bara vara så länge du vill, du kan vänta år med att öppna upp den i så fall.
Riva och frysa in är nått som funkar också.
Citera
2022-03-12, 18:42
Medlem
Diametermåttet på stekpannor. Överkant eller i botten?
Citera
2022-03-12, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Diametermåttet på stekpannor. Överkant eller i botten?

Botten
Citera
2022-03-15, 02:25
Medlem
Är det någon som vet hur mycket brysselkål som man kan äta på en dag?

Jag köpte nyss 550 gram fryst brysselkål på Ica, och jag funderar på att äta kanske en fjärdel av den förpackningen per dag.
Det som dock gör mig lite bekymrad är att brysselkål tydligen innehåller väldigt mycket K-vitamin, och jag tror att en fjärdedel av den där förpackningen ger typ 150% av dagsbehovet av den vitaminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in