Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-16, 14:58
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Funderar på att göra en kycklinggryta med enbart kyckling, grönsaker, rödcurrypasta och kokosmjölk.

Recepten på nätet har med fisksås och annat, men jag undrar, kommer det att smaka ok med de ingredienser jag har?
Jadå. Har du lite kycklingbuljong på tärning eller flaska så är det bonus. Jag skulle göra sås på buljong, kokosmjölk och currypastan så den är färdig och reda med maizena utredd i kallt vatten, häll i redningen när såsen puttrar alternativ använd ljus snabbredning om du har. Salt och peppar.
Sen strimla kycklingen, steka på den och ha i grytan, och sen steka på grönsakerna hett, som wok, och ha i grytan.
Inte koka den sen för då blir grönsakerna mjuka.
Citera
2023-09-16, 16:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Funderar på att göra en kycklinggryta med enbart kyckling, grönsaker, rödcurrypasta och kokosmjölk.

Recepten på nätet har med fisksås och annat, men jag undrar, kommer det att smaka ok med de ingredienser jag har?

Och vad tänkte du ha ? salt och peppar ..
Vad är annat då ?
Citera
2023-09-16, 16:57
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Och vad tänkte du ha ? salt och peppar ..
Vad är annat då ?
ett exempel med en massa andra ingredienser
första googleträff.https://www.godare.se/recept/a/34r6XP/rod-curry-med-kyckling
Citera
2023-09-16, 21:15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
ett exempel med en massa andra ingredienser
första googleträff.https://www.godare.se/recept/a/34r6XP/rod-curry-med-kyckling

Frågan var om det kommer smaka bra iaf men han angav ju inte vilka fler ingredienser han uteslöt
Och en röd curry kyckling kan ha lite allt möjligt isig

Här har du ett thai original iaf : https://www.recipetineats.com/thai-red-curry-with-chicken/

Finns även indisk sen finns det massor med försvenskade kycklinggrytor med röd el grön curry så allt är inte bara svart eller vitt

Sen val av protein
Citera
2023-09-16, 21:37
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Frågan var om det kommer smaka bra iaf men han angav ju inte vilka fler ingredienser han uteslöt
Och en röd curry kyckling kan ha lite allt möjligt isig

Här har du ett thai original iaf : https://www.recipetineats.com/thai-red-curry-with-chicken/

Finns även indisk sen finns det massor med försvenskade kycklinggrytor med röd el grön curry så allt är inte bara svart eller vitt

Sen val av protein
Han är jag, och jag undrade om mina ingredienser var tillräckligt för att få det att smaka gott.
Citera
2023-09-16, 21:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Han är jag, och jag undrade om mina ingredienser var tillräckligt för att få det att smaka gott.

Ahaaa hehe missade det. Ja alltså soja ska du noga ha med om du har det sen lite syra ifrån vinäger valfrisort eller typ lime citron och socker

Syra är ju för att få det fräshare och mindre tungt och lyfta upp de andra smakerna och lite socker är viktigt som smakförstärkare samt soja ä bättre i det här fallet än salt eller annars buljong fond typ

Resten kan du skippa med och välja vilka grönsaker du vill, men gärna lökpulver och vitlökspulver om du har det ?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-09-16 kl. 21:49.
Citera
2023-09-16, 22:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag har aldrig fisksås i min.

Kyckling, ev lite grönsaksbuljong för extra smak, grönsaker, tex broccoli, lök, minimajs, bambuskott beroende på vad jag har, grön currypasta och kokosmjölk.

Jag kör dock alltid en bas av färsk vitlök och ingefära + oftast några lime-blad med.
Vitlök + ingefära ger den där typiska kina/thai krog smaken.
Citera
2023-09-16, 22:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ahaaa hehe missade det. Ja alltså soja ska du noga ha med om du har det sen lite syra ifrån vinäger valfrisort eller typ lime citron och socker

Syra är ju för att få det fräshare och mindre tungt och lyfta upp de andra smakerna och lite socker är viktigt som smakförstärkare samt soja ä bättre i det här fallet än salt eller annars buljong fond typ

Resten kan du skippa med och välja vilka grönsaker du vill, men gärna lökpulver och vitlökspulver om du har det ?
Inte såld på soja då min kvinna fått för sig att det är cancerframkallande. Tar hellre buljong, får köpa det.
Citera
2023-09-16, 22:06
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Kyckling, ev lite grönsaksbuljong för extra smak, grönsaker, tex broccoli, lök, minimajs, bambuskott beroende på vad jag har, grön currypasta och kokosmjölk.

Jag kör dock alltid en bas av färsk vitlök och ingefära + oftast några lime-blad med.
Vitlök + ingefära ger den där typiska kina/thai krog smaken.
Topp, jag kör nog på detta
Citera
2023-09-16, 22:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Inte såld på soja då min kvinna fått för sig att det är cancerframkallande. Tar hellre buljong, får köpa det.

så du hade ingefära (pulver eller?) och lime vitlök ändå .. Ja vad är det för sak
Då kan du ju ta paprikakrydda ochså så är du ett steg närmare
Citera
2023-09-16, 22:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Precis en "rutten jäst sås" kan man säga som luktar pink, så den kan med välbehag ersättas med annat inom thaisåser. Fisk sås är inte så viktigt förutom i vissa soppor inom thai
Citera
2023-09-17, 17:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Precis en "rutten jäst sås" kan man säga som luktar pink, så den kan med välbehag ersättas med annat inom thaisåser. Fisk sås är inte så viktigt förutom i vissa soppor inom thai

Jag föredrar Ostronsås (och absolut inte BlueDragon's eller Santa Maria's vidriga gegga, utan en bra sås tex Mae Krua som man brukar kunna hitta på Willys, eller sin lokala Thai-import skrubb) och *Maggi Arome* för extra umami och sälta.
Senast redigerad av Sereena 2023-09-17 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in