Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-07, 22:31
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag har alltid gjort majonäs på enbart äggula. Såg just Efter stängning där nån av deltagarna sa att hon använde helt ägg. Vad är för- och nackdelar med äggula vs helg ägg?
Proffessional Secrets skriver att en majonnäs på ett helt ägg "blir fluffig, och mindre dominerade och dessutom mindre fet". Men då får det ju vara ett litet ägg.
Finns även dom som vittnar om att den blir alldeles för lös med hela ägg....
Senast redigerad av Mangelina 2022-02-07 kl. 22:41.
Citera
2022-02-15, 23:33
Medlem
Styrkelyftares avatar
Tänkte försöka mig på att laga allas vår favoritdessert Memma från Finland imorgon. I receptet står det att man ska använda sig av malda pommeransskal. Det har jag inte hemma. Min fundering är om det går lika bra att använda sig av apelsinskal eller liknande?
Citera
2022-02-21, 14:59
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Tänkte försöka mig på att laga allas vår favoritdessert Memma från Finland imorgon. I receptet står det att man ska använda sig av malda pommeransskal. Det har jag inte hemma. Min fundering är om det går lika bra att använda sig av apelsinskal eller liknande?
Smaken på pomeransskalen är bättre, men framför allt är skillnaden torrheten, då jag gissar att dina apelsinskal inte är torkade. Du kan inte mala dem om de inte är torra, så då får du finhacka i stället och så får du relativt stora bitar skal. Det går ju, det kommer nog inte direkt störa, men visst skulle det bli bättre med torkat.
Citera
2022-02-22, 22:08
Medlem
Fick tips om en enkel och snabb rätt med följande:
Koka gnocchi
Stek salsicca korv i bitar, i med en burk tomatsås, salt + peppar & basilika

Den var god och enkel men undrar om ni har förslag på hur jag göra den ännu bättre? Gärna inte för mycket ingredienser. Den ska vara svår att misslyckas med om man provar den på en dejt.
Citera
2022-02-22, 23:41
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Smaken på pomeransskalen är bättre, men framför allt är skillnaden torrheten, då jag gissar att dina apelsinskal inte är torkade. Du kan inte mala dem om de inte är torra, så då får du finhacka i stället och så får du relativt stora bitar skal. Det går ju, det kommer nog inte direkt störa, men visst skulle det bli bättre med torkat.

Tack för ditt inlägg och du har nog egentligen rätt. Det gick dock bra att laga memma med apelsinskal. Det smakade gott och det tyckte även familjemedlemmarna, så jag kommer använda mig av apelsinskal även i fortsättningen.
Citera
2022-02-23, 06:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Koka gnocchi

Den var god och enkel men undrar om ni har förslag på hur jag göra den ännu bättre? Gärna inte för mycket ingredienser. Den ska vara svår att misslyckas med om man provar den på en dejt.
Du behöver inte ha mer ingredienser om de du använder är bra.
Det finns massor av få ingredienser pasta som är helt utsökta och inte behöver nått mer.

Så testa och se, jag tror du blir positivt överraskad.

Själv gör jag enkel pasta som tex rostade tomater med vitlök, det är bara tomater och vitlök i den, sen svartpeppar, salt och parmesan också såklart.
Eller rostad aubergine med vitlök...
Finns en massa såna här få ingredienser pasta som är helt galet goda och skulle inte tjäna på en enda ingrediens till.
Citera
2022-02-24, 10:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Koka gnocchi

Med det receptet så kommer mycket hänga på kvalitén på tomatsåsen, och skillnaden kan vara väldigt stor mellan olika märken.

Och för säkerhets skull utifall at du inte redan är medveten om det: Tomatsås inte är samma sak som konserverade tomater (ie passerade/krossade/hela tomater på burk/tetra).
En tomatsås är tillagad och kryddad medan konserverade tomater bara är snabbt upphettade för konserveringen)
Citera
2022-02-24, 18:58
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag har gifflar i en oöppnad förpackning som jag tänkte frysa in, måste man öppna förpackningen innan man fryser in dem?
Citera
2022-02-24, 19:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag har gifflar i en oöppnad förpackning som jag tänkte frysa in, måste man öppna förpackningen innan man fryser in dem?
Nej. Bättre att inte öppna förpackningen.
Citera
2022-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Med det receptet så kommer mycket hänga på kvalitén på tomatsåsen, och skillnaden kan vara väldigt stor mellan olika märken.

Och för säkerhets skull utifall at du inte redan är medveten om det: Tomatsås inte är samma sak som konserverade tomater (ie passerade/krossade/hela tomater på burk/tetra).
En tomatsås är tillagad och kryddad medan konserverade tomater bara är snabbt upphettade för konserveringen)

Tycker Mutti burk är riktigt bra.
Citera
2022-02-25, 08:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Tycker Mutti burk är riktigt bra.
Menar du då en Mutti tomatsås, eller Mutti passerade eller krossade tomater?

Annars är nog denna: https://mutti-parma.com/app/uploads/sites/14/2020/07/sugo-basilico-400g-fise-1-768x1360.png det närmaste Mutti tomatsås jag kan hitta (Mutti tomatsås/pastasås med basilika).
Citera
2022-02-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Menar du då en Mutti tomatsås, eller Mutti passerade eller krossade tomater?

Annars är nog denna: https://mutti-parma.com/app/uploads/sites/14/2020/07/sugo-basilico-400g-fise-1-768x1360.png det närmaste Mutti tomatsås jag kan hitta (Mutti tomatsås/pastasås med basilika).

En burk sån här https://imgur.com/RqU66x1 använde jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in