Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-13, 11:15
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om vi vill förstöra samernas traditionella renskötsel (med snöskoter, lastbil och helikopter) behöver vi bara dra in de hundratals miljoner som de årligen får i bidrag från Svenska staten. Och jag förstår fortfarande inte varför Greta™ vill skydda samernas renköttsproduktion. Jag trodde att hon förespråkade vegansk kosthållning. Greta™ gråter tröstlöst när hon ser animerad film som visar drunknande isbjörnar, men tycker det är helt OK med slakt av renar? Konstig flicka det där.

Pratar inte 19-åringen lite konstigt?
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/gre...m-att-forstora
2022-02-13, 11:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Pratar inte 19-åringen lite konstigt?
Utdelningar, löneskatter, moms och punktskatter från LKAB, Boliden mfl är med och betalar för renskötseln. Utan bidrag så skulle den kollapsa tämligen omgående. Lilla okunniga Greta står och mal om nykolonialism som den kommunist hon är.
Samma Greta som glatt låter sig köras runt i sina föräldrars Tesla som är full av sällsynta jordartsmineraler. Greta verkar för dum och okunnig för att lyckas koppla sin egen familjs enorma konsumtion och ohållbara leverne till behovet av mineraler vilket är direkt äcklande, dags för msm att syna bluffen Greta.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-02-13 kl. 11:55.
2022-02-13, 12:38
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utdelningar, löneskatter, moms och punktskatter från LKAB, Boliden mfl är med och betalar för renskötseln. Utan bidrag så skulle den kollapsa tämligen omgående. Lilla okunniga Greta står och mal om nykolonialism som den kommunist hon är.
Samma Greta som glatt låter sig köras runt i sina föräldrars Tesla som är full av sällsynta jordartsmineraler. Greta verkar för dum och okunnig för att lyckas koppla sin egen familjs enorma konsumtion och ohållbara leverne till behovet av mineraler vilket är direkt äcklande, dags för msm att syna bluffen Greta.

Förutom det tycker jag hon använder ord lite konstigt.
Citat:
... inte en fråga om att ge in sig i gruvpolitiken ...
Citat:
Det här pågår ju alla på hela jorden.
Citat:
... det är vår allas moraliska skyldighet att tala upp om dom problem som uppstår...
Citat:
När det kommer till kritan så är det ju det det kommer till.
SVT:s textning är inte det hon säger.

Jag förväntar mig inte att någon med hennes betyg uttrycker sig så.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...nes-topp-betyg
Senast redigerad av Korv-Bajs 2022-02-13 kl. 12:41.
2022-02-13, 13:44
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ni Gretakritiker är också bra på att mala. Ingen har sagt emot er på tre dagar men ändå måste ni fortsätta "debattera" med ingen.
2022-02-13, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ni Gretakritiker är också bra på att mala. Ingen har sagt emot er på tre dagar men ändå måste ni fortsätta "debattera" med ingen.

Det hade inte behövts om vi hade haft en journalist och politikerkår värd namnet.
2022-02-13, 16:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Greta och hennes betyg är fejk rätt igenom, hon kan på sin höjd föra fram sina inövade talking points och ibland inte ens det.
2022-02-14, 00:03
Medlem
Citat:

Anglicismen i det tredje citatet är något som jag kan känna igen från ett av mina egna barn, som också har Asperger och är jämnårigt med Greta™. Så det hade jag nog inte dragit några stora växlar på.
2022-02-14, 06:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Anglicismen i det tredje citatet är något som jag kan känna igen från ett av mina egna barn, som också har Asperger och är jämnårigt med Greta™. Så det hade jag nog inte dragit några stora växlar på.
Dock lite lustigt att en individ likt Greta som av sekten utmålas som ett underbarn intellektuellt utrycker sig tämligen illa. Att engelskan hackar må vara hänt, men att även hennes litanior på svenska är fulla av anglicismer och i sammanhanget direkt felaktiga uttryck är desto mer uppseendeväckande.
Kanske den intellektuella kapaciteten bara räckte till att se CO2 med blotta ögat.
2022-02-14, 06:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DN backade upp den romantiska synen på samerna som "Sveriges indianer" i en låååång, totalt okritisk och hårt lanserad intervju med Maxida Märak i helgen. Inte heller Märak nämner en enda gång den ekonomiska sidan av saken, att renskötsel helt enkelt inte bär sig ekonomiskt på egen hand. Och hon nämner givetvis inte att etableringen av tåg och vattenkraft (el i stor skala!) hade varit otänkbar om samerna själva fått bestämma om allt möjligt i Norrland.

Kommenterade här: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Det skrev du bra. Greta, DN o.s.v. är rasister. (Artikeln har betalvägg.)
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
...

Mest påfallande är förstås att Märak får ge uttryck för rungande stolthet över "sitt folks" kultur och historia på ett sätt som hade varit otänkbart i alla de fyra större stockholmstidningarna ifall det handlat om en vit etnisk svensk. Någon svensk kultur med inre kontinuitet och tydliga yttre gränser finns det ju inte, fråga Ingrid Lomfors! (hon ekar helt enkelt den normala uppfattningen inom det politiska och mediala frälset numera).

I ett yttrande som DN lyfter upp till rubrik på kulturdelens framsida deklarerar Märak stolt och yvigt: "Att födas in i det samiska kulturarvet, det är ett privilegium" (artikeltexten har en något annorlunda frasering: "Det är ett privilegium att födas in ett kulturarv, att ha rötterna någonstans", men i sak är det ingen större skillnad). Intervjun gör det tydligt att det verkligen handlar om födslorätt och att Märak, i likhet med de flesta samer, anser att Riktiga Samer är bara de som fötts i en familj med samiska anor och där man helst dessutom ska tala samiska. Som svenne kan man inte planka in och lansera sig själv som same. Dessutom är kopplingen till landet en självklar del i bilden. Alltså: byt ut "det samiska kulturarvet" mot "det svenska kulturarvet och det genuint svenska språket" och man får en formulering som hade blivit naziststämplad direkt av alla från Björn Wiman och Jonas Gardell till Martin Aagård.

https://www.dn.se/kultur/maxida-mara...samernas-ratt/
Greta, DN etc diskriminerar desstutom. Vi har en feministisk regering och inte en regering som vill ge båda (eller valfritt antal av) könen samma möjligheter.
Gretas organisation tvekar inte att låta sig representeras av 5 unga tjejer. Inga äldre, inga killar. Extrem diskriminering.

https://www.theguardian.com/world/20...ed-photo-davos

När Greta träffar samer träffar hon två unga tjejer. Hon struntar i om det kanske finns några lappgubbar som vill ha jobb i gruvan. Och DN lyfter fram en kvinna till som, liksom Greta, har skådespelarutbildning. Men vad vanligt folk anser struntar de i.

De över 25 år är förbjudna i Gretas organisation. Jag skulle tro att Greta hemlighåller tidpunkten för sina fredagsdemonstrationer för att inte förbjudna typer av demonstranter skall kunna dyka upp. Demonstranterna byter dessutom plats ibland för att förvilla. Tänk om det kom fram en gammal klimatintresserad kvinna (eller man) och ville vara med och demonstrera ("Snälla Greta du är så duktig, du har varit min idol sedan starten. Får jag demonstrera med dig?") och Greta barskt avvisade henne och pekade: "Du måste stå därborta, här får bara vi ungdomar stå." - Det skulle bli skandal.

Eller om det dök upp några klimatintresserade, rundmagade gubbar i sina Teslor, som just ätit på McDonalds, och ville vara med och demonstrera. Den "image" av unga vänsteraktivister som bilderna från Gretas demonstrationer vill förmedla, skulle rubbas. Gubbarna kanske (liksom gruvföretaget) anser att gruvan är bra för elbilar och klimatet. Gruvan är i alla fall inte klimatskadlig, det verkar ingen påstå. Gubbarna kanske skulle ha plakat med "Stöd Kallakgruvan, för klimatet."

Greta lyckas hålla sin smygrasism och smygdiskriminering under radarn eftersom Greta och massmedia bedriver samma former av rasism/neonazism, apartheid och diskriminering.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Gretas olika engagemang ger inget sammanhang.

Nu säger Greta att gruvan är skadlig eftersom förtjänsten försvinner ur landet.
Men Greta stöder EU som bidrar till att stora belopp försvinner ur landet.

Greta säger att gruvan förstör samernas traditionella livsföring.
Men Greta stöder EU som medför en utplåning av de enskilda ländernas kulturer. Se vad EU redan gjort med "traditionell svensk livsföring"

Greta framställer sig som djurrättsaktivist.
Men nu stöder Greta rennäringen som till stor del handlar om köttproduktion, som även anses vara klimatskadlig.

Jag undrar om inte samerna skulle uppskatta att få arbetstillfällen vid gruvan samtidig som jag är övertygad om att de renskötande samerna skulle hållas skadefria när de måste transportera renar i lastbil vissa sträckor.
Senast redigerad av wwr 2022-02-14 kl. 06:58.
2022-02-14, 07:30
Medlem
Citat:

Hon är en usel talare när hon inte har ett färdigskrivet manus att läsa från. Det är direkt skrämmande att höra. Att hon snubblar på orden är en sak, och kan säkert bero på nervositet. Men när hon trasslar in sig i ologiska resonemang som är omöjliga att förstå och inte själv korrigerar sig …

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve

Det här är en skvallertråd om Greta, ingen debatt. Om du har något att säga som är till hennes fördel är du förstås varmt välkommen. Det börjar dock bli allt svårare att hitta något positivt. Kanske därför hon inte inbjöds att tala på COP26?

Citat:

Bra kommentar men de övriga exemplen var ändå tillräckliga för att visa hennes haveri. Det där med ”alla” borde journalisten bett henne att förklara. Skulle alla i hela världen påverkas av en gruva i Gallok, eller borde alla i hela världen åka dit för att visa sitt ”moraliska ansvar”? Stackars undertextare som tvingades hitta på en egen variant för att göra förståelig svenska av det.

Sen undrar jag varför Greta (och alla utom en, om jag minns rätt) bar munskydd i senaste fredagsstrejken (har hon hört att de behövs från forskarna?) men inte i Gallok. Lärde hon sig kanske på Kringlaskolan att virus ändå dör i minusgrader?
2022-02-14, 07:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Tydligen så gillar Lasermannen Greta, vet någon vad Ted Kaczynski (Unabombaren) tycker om henne? Deras idéer är ju ändå rätt lika.
Undrar om han har sett Greta iklädd t-shirt med antifascistemblem?
2022-02-14, 16:24
Bannlyst
Jan Emanuel mötte Greta idag.
Är det verkligen hon, hur fan ser hon ut 😱

https://imgur.com/a/4zPIwNj

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här