Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ja, ibland tar hon först te och sedan varm choklad, eller omvänt, dock inte precis samtidigt. Greta har en röd metalltermos som hon ofta dricker ur. Den brukar hon ha med även vid internationella toppmöten.
Greta har ett särskilt inflytande som hon så klart själv väljer hur hon ska använda. Jag kan bara ge vissa råd till henne.

Annars är det bästa fejket något, som har några korn av sanning i sig! Jag är inte livvakt eller polis, men jag har varit säkerhetsansvarig för många offentliga möten, och är tränad i konfliktlösning och stödsamtal. Avbröt förut ibland Gretas intervjuer, när jag såg att hon var utmattad och verkligen behövde en paus. Idag tror jag Greta är bättre på att gå ifrån, när hon behöver vila ett tag!

Som sagt brukar hon idag bara vara på Mynttorget dels på morgonen och dels några timmar på eftermiddagen. Förut var hon där hela dagen. På morgonen brukar det mest vara unga, vilket syns på fotona, på eftermiddagen kommer även vi vuxna. Skulle dock önska att Greta precis som under första året, börjar lägga ut bilder av henne tillsammans med både unga och vuxna aktivister. Skulle vara en viktig signal för enighet mellan unga och äldre i F4F!

Jag är emot våld och dämpade nyligen i en kritisk situation, när en blåljuspersonal verkligen spårade ur verbalt. Våld löser inga problem utan skapar bara nya!

Verbalt våld, det låter ju inget vidare. Bra att du löste situationen Keep up the good work!
2022-05-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ljuger och ljuger … jag tror inte heller att Greta började skolstrejka för att tjäna pengar eller att ”fotfolket” gör det.

Däremot är Greta givetvis mycket väl medveten om att Ingmar Rentzhog redan på ett tidigt stadium försökte utnyttja hennes namn för att dra in mångmiljonbelopp som nyemission för egen del. Undrar om hon ens hade hunnit hålla några tal när det var dags? Det räckte ju väldigt långt med bara fotona av det lilla lidande barnet som satt på marken.

Norra Europa hade haft en rekordvarm sommar med mycket bränder och många drog den felaktiga slutsatsen att allt berodde på mänskliga CO2-utsläpp och att värmen kommit för att stanna. Miljöpartiet var på väg att åka ut riksdagen och för dem kom klimatdebatten minst sagt lämpligt. Kort sagt stod stjärnorna i ett gynnsamt läge för Greta, just då.

Men fenomenet att bli rik och berömd på klimatalarmism var definitivt inget nytt. Det är dock ett mycket cyniskt sätt att tjäna pengar på, om än lättförtjänt.

Och du är för korkad för att läsa innantill och ta åt dig fakta. Beklagar men det är nog inte mycket vi kan göra åt det.

Du glömmer väl inte att hamstra ett lager kakaopulver innan alla transporter upphör? Enligt Malenas bok är det vad som måste ske i framtiden.

Har för mig att IKEA också drivs i form av stiftelse och anledningen påstås vara att smita undan skatt …
Om Greta innan hon blev myndig skrev under en överlåtelsehandling direkt eller indirekt till stiftelsen för sina rättigheter, överträdde hon flagrant sina begränsade juridiska rättigheter som omyndig!!!

Att stiftelsen upprättades innan Greta var myndig var med största sannolikhet även ett allvarligt juridiskt fel,
då vårdnadshavare normalt bara får förvalta och EJ dela ut sina omyndiga barns större tillgångar. Inte ens förvaltningen av större tillgångar för omyndiga barn får ske utan överförmyndarens kontroll och granskning.

Undantagsvis får omyndiga barn med större tillgångar ekonomiskt hjälpa sina föräldrar vid synnerliga skäl, men detta kräver ett särskilt ovanligt tillstånd av överförmyndare . Inga andra undantag finns i lagen!

Vill någon klandra stiftelsens bildande lär det dock bara kunna göras i allmän domstol, och den förlorande parten åläggs ju oftast där att betala alla rättegångskostnader!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 22:27.
2022-05-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ja, ibland tar hon först te och sedan varm choklad, eller omvänt, dock inte precis samtidigt. Greta har en röd metalltermos som hon ofta dricker ur. Den brukar hon ha med även vid internationella toppmöten.
Greta har ett särskilt inflytande som hon så klart själv väljer hur hon ska använda. Jag kan bara ge vissa råd till henne.

Annars är det bästa fejket något, som har några korn av sanning i sig! Jag är inte livvakt eller polis, men jag har varit säkerhetsansvarig för många offentliga möten, och är tränad i konfliktlösning och stödsamtal. Avbröt förut ibland Gretas intervjuer, när jag såg att hon var utmattad och verkligen behövde en paus. Idag tror jag Greta är bättre på att gå ifrån, när hon behöver vila ett tag!

Som sagt brukar hon idag bara vara på Mynttorget dels på morgonen och dels några timmar på eftermiddagen. Förut var hon där hela dagen. På morgonen brukar det mest vara unga, vilket syns på fotona, på eftermiddagen kommer även vi vuxna. Skulle dock önska att Greta precis som under första året, börjar lägga ut bilder av henne tillsammans med både unga och vuxna aktivister. Skulle vara en viktig signal för enighet mellan unga och äldre i F4F!

Jag är emot våld och dämpade nyligen i en kritisk situation, när en blåljuspersonal verkligen spårade ur verbalt. Våld löser inga problem utan skapar bara nya!
Men vem är det som håller i kameran, och därmed inte kommer med på bild?
2022-05-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men vem är det som håller i kameran, och därmed inte kommer med på bild?
Första året var det ofta Svante som enligt Gretas önskemål fotograferade oss flitigt. Han var skicklig som fotograf och uppenbarligen fotointresserad! Svante sa själv att nackdelen med att gilla att fota, är att man mer sällan själv kommer med på bilderna. Själv retade jag förut Greta, för att vara en äkta linslus!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 22:45.
2022-05-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hängt med i detta. Men om Greta får ett pris så går pengarna till stiftelsen? Vem avgör i sista hand hur pengarna skall spenderas om t.ex. Greta och styrelsen har olika uppfattningar? Kan stiftelsen i princip dela ut pengar till det som Greta inte gillar? Då måste hon i alla fall ha rätt att dra tillbaka rätten att använda hennes namn? Är inte stiftelser ofta ett sätt att gömma information? Stadgarna är hemliga. Likaså vem som tillsätter styrelsen kan hemlighållas. Styrs inte tidningen The Guardian av en stiftelse?

https://uvell.se/2021/01/15/ud-och-greta-thunberg/

https://uvell.se/wp-content/uploads/.../styrelsen.png

Styrelseordföranden har det förpliktigande namnet von Euler-Chelpin som liksom Arrhenius faller tillbaka på Nobelpristagare!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_von_Euler-Chelpin

LinkedIn

Jobbar även på Psykosyntesakademin ! (vad det nu är)

https://www.expressen.se/nyheter/kli...de-stiftelse-/

Aktivisterna kontrolleras förmodligen från Bryssel

direkt ur google

Nog grävt för i kväll. Andra får ta över.

Citat:
Om Greta innan hon blev myndig skrev under en överlåtelsehandling direkt eller indirekt till stiftelsen för sina rättigheter, överträdde hon flagrant sina begränsade juridiska rättigheter som omyndig!!!

Att stiftelsen upprättades innan Greta var myndig var med största sannolikhet även ett allvarligt juridiskt fel,
då vårdnadshavare normalt bara får förvalta och EJ dela ut sina omyndiga barns större tillgångar. Inte ens förvaltningen av större tillgångar för omyndiga barn får ske utan överförmyndarens kontroll och granskning.

Undantagsvis får omyndiga barn med större tillgångar ekonomiskt hjälpa sina föräldrar vid synnerliga skäl, men detta kräver ett särskilt ovanligt tillstånd av överförmyndare . Inga andra undantag finns i lagen!

Vill någon klandra stiftelsens bildande lär det dock bara kunna göras i allmän domstol, och den förlorande parten åläggs ju oftast där att betala alla rättegångskostnader!

Lite svårt att hitta information om familjens bolag, och den som finns är ofta motstridig.

Enligt Bolagsfakta.se: "Stiftelsen the Greta Thunberg Foundation" anges sakna verksamhetsbeskrivning, Ansvariga: 0, Omsättning: 0, Bransch: Huvudgrupp saknas.

Omsättning: Uppgifter saknas, Årets resultat: 0, Översikt bokslut: Omsättning 0 samtliga år (diagrammet visar 2014-2021)

GT Foundation AB med registreringsdatum 2020-07-01. Ett aktiebolag med en omsättning på 200-299 TKR men där samtidigt "Data saknas" för Omsättning/Resultat, Vinstmarginal, Årlig sammanställning. Svante och Malena lämnade styrelsen 2021-02-12.

Branschen är "Ljudinspelning och fonogramutgivning" men i Verksamhetsbeskrivningen står det något helt annat:

"Bolaget ska efter samråd med styrelsen för Stiftelsen The Greta Thunberg Foundation framför allt medverka till kunskaps- och informationsrådgivning i frågor som rör klimatet, ett hållbart samhälle, psykisk hälsa, en god miljö, bevarandet av biologisk mångfald, mänskliga rättigheter samt djurens rätt."

Och klickar man på den påstådda hemsidan hamnar man hos ett engelskt byggföretag (!)

För att återgå till Rebecka Uvell (mina fetningar):

Citat:
För i juli meddelade Thunberg att hon instiftar ett 1 miljon euro stort pris som årligen ska betalas ut. 9 miljoner kronor per år ska delas ut, vilket motsvaras av hela Gulbenkian-priset. Så kapitalet måste vara betydande redan nu och då räcker inte alla prispengarna. Att förbinda sig till ett årligt pris är ett stort åttagande, det gör man inte lättvindigt och för att hon skulle kunna göra det måste det handlar om att kapitalet redan idag är garanterat på något sätt. Till exempel att 1 miljon euro är avkastningen på redan insamlat kapital, till exempel från bland annat filantroper.

Med en genomsnittlig avkastning på en genomsnittlig portfölj utan för hög risk på 7 % årligen handlar det alltså om 14 miljoner euro. För ger man bort kapitalet kommer kapitalet ta slut och det årliga priset varar bara några år, alltså måste ett åttagande om ett årligt pris bygga på avkastning som är garanterad. Antingen har hon fått pengarna redan eller så har hon fått beviljat årliga donationer X antal år från olika givare.

Vart delade hon ut 9 miljoner kronor under 2021? En i och för sig snabb googling ger bara vid handen att hon donerade 1 miljon till Covax-samarbetet inom WHO i april, vilket medierna förstås älskade att rapportera. Men resten av pengarna då?

Det känns inte så där helt förtroendeingivande. Tur att man inte har skänkt pengar till Greta
2022-05-24, 00:06
Medlem
Citat:
Lite svårt att hitta information om familjens bolag, och den som finns är ofta motstridig.

Enligt Bolagsfakta.se: "Stiftelsen the Greta Thunberg Foundation" anges sakna verksamhetsbeskrivning, Ansvariga: 0, Omsättning: 0, Bransch: Huvudgrupp saknas.

Omsättning: Uppgifter saknas, Årets resultat: 0, Översikt bokslut: Omsättning 0 samtliga år (diagrammet visar 2014-2021)

GT Foundation AB med registreringsdatum 2020-07-01. Ett aktiebolag med en omsättning på 200-299 TKR men där samtidigt "Data saknas" för Omsättning/Resultat, Vinstmarginal, Årlig sammanställning. Svante och Malena lämnade styrelsen 2021-02-12.

Branschen är "Ljudinspelning och fonogramutgivning" men i Verksamhetsbeskrivningen står det något helt annat:

"Bolaget ska efter samråd med styrelsen för Stiftelsen The Greta Thunberg Foundation framför allt medverka till kunskaps- och informationsrådgivning i frågor som rör klimatet, ett hållbart samhälle, psykisk hälsa, en god miljö, bevarandet av biologisk mångfald, mänskliga rättigheter samt djurens rätt."

Och klickar man på den påstådda hemsidan hamnar man hos ett engelskt byggföretag (!)

För att återgå till Rebecka Uvell (mina fetningar):

Vart delade hon ut 9 miljoner kronor under 2021? En i och för sig snabb googling ger bara vid handen att hon donerade 1 miljon till Covax-samarbetet inom WHO i april, vilket medierna förstås älskade att rapportera. Men resten av pengarna då?

Det känns inte så där helt förtroendeingivande. Tur att man inte har skänkt pengar till Greta
Greta har många frågor att svara på, men det är hon själv som avgör när, hur och var hon vill svara. Tänk på att det i våra familjer anses som ofint att tala om sina tillgångar och om hur de placeras, om man har sådana ska de skötas diskret, enligt gällande familjenormer.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-24 kl. 00:15.
2022-05-24, 00:31
Medlem
Citat:
Greta har många frågor att svara på, men det är hon själv som avgör när, hur och var hon vill svara. Tänk på att det i våra familjer anses som ofint att tala om sina tillgångar och om hur de placeras, om man har sådana ska de skötas diskret, enligt gällande familjenormer.

… och enligt MerInfo.se står det att Gretas stiftelse saknar styrelse. (Gick den gamla upp i rök?) Mysteriet tätnar …

Det handlar förstås inte om att skylta med någons personliga ekonomi.

Det handlar om att medierna slog på stora trumman för att Gretas stiftelse hade fått 10 millar på ett bräde men ändå anges omsättningen till noll. Och vad hände med de 9 MSEK som hon hade lovat att donera under fjolåret?

Att ni i ”era familjer” vill vara diskreta är förstås hedervärt, men vi som har egen erfarenhet av att driva företag med allt det innebär av redovisningsplikt för minsta lilla utgift kan inte undgå att reagera.

Och om de nu ändå skänker bort sina bokintäkter: varför då bilda ett AB för det?

Mysteriet tätnar, som sagt … Men det dummaste Greta kan göra är nog att vägra att svara på eventuella frågor från journalisterna.
2022-05-24, 00:36
Medlem
Citat:
Första året var det ofta Svante som enligt Gretas önskemål fotograferade oss flitigt. Han var skicklig som fotograf och uppenbarligen fotointresserad! Svante sa själv att nackdelen med att gilla att fota, är att man mer sällan själv kommer med på bilderna. Själv retade jag förut Greta, för att vara en äkta linslus!

Det var väl det vi misstänkte, Osynlige.Mannen! Lär väl också vara Svante som därefter lägger upp bilderna i Gretas sociala medier, eftersom Greta själv är fullt upptagen med att strejka.

Vem vet, ryktet om att det är han som skriver hennes tal är kanske också sant
2022-05-24, 00:48
Medlem
Citat:
Det var väl det vi misstänkte, Osynlige.Mannen! Lär väl också vara Svante som därefter lägger upp bilderna i Gretas sociala medier, eftersom Greta själv är fullt upptagen med att strejka.

Vem vet, ryktet om att det är han som skriver hennes tal är kanske också sant
Greta har sagt att det är vanligt att Svante ger synpunkter på hennes utkast till tal och ofta vill att hon ska vara mer försiktig i formuleringarna. Däremot är Greta noga med att säga, att hon själv skriver talen, även om hon får en hel del råd och tips, ibland även från mig.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-24 kl. 01:28.
2022-05-24, 03:20
Medlem
Citat:
… och enligt MerInfo.se står det att Gretas stiftelse saknar styrelse. (Gick den gamla upp i rök?) Mysteriet tätnar …

Det handlar förstås inte om att skylta med någons personliga ekonomi.

Det handlar om att medierna slog på stora trumman för att Gretas stiftelse hade fått 10 millar på ett bräde men ändå anges omsättningen till noll. Och vad hände med de 9 MSEK som hon hade lovat att donera under fjolåret?

Att ni i ”era familjer” vill vara diskreta är förstås hedervärt, men vi som har egen erfarenhet av att driva företag med allt det innebär av redovisningsplikt för minsta lilla utgift kan inte undgå att reagera.

Och om de nu ändå skänker bort sina bokintäkter: varför då bilda ett AB för det?

Mysteriet tätnar, som sagt … Men det dummaste Greta kan göra är nog att vägra att svara på eventuella frågor från journalisterna.
Det stämmer att jag är rätt öppen, vilket jag tror att man tjänar på i det långa loppet.

Greta är dock idag nittion år och juridiskt myndig och måste själv ta ansvar för sina beslut. Har dock rått henne att vara mer öppen, även om det kan bli jobbigt för henne på kort sikt! Hon avgör själv hur hon vill göra!

Greta höll sitt första större tal på en idrottsplats och det var vad jag minns innan den där större aktieemissionen, som Svante och Greta hävdade att de ej informerats om att Greta skulle vara dragplåster för!
2022-05-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ja, det kan tyckas vara en bagatell, men det är ett säkert tecken på att det är oseriöst. För några år sedan kollade jag upp en juristbyrå eftersom magkänslan var fel. Det visade sig att namnet var stulet från en välrenommerad mäklarfirma i en helt annan del av landet, och "juristbyrån" hade inte ens något fast kontor! Det är bara att konstatera: Greta™:s stiftelse (med påhängt AB) är inte seriös. En ordentlig granskning skulle med största sannolikhet visa att minimalt med pengar delas ut till någon utanför familjen Ernman/Thunberg. Team Greta™ handlar om att roffa åt sig pengar under en täckmantel av idealitet. Intet nytt under solen alltså.
2022-05-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, det kan tyckas vara en bagatell, men det är ett säkert tecken på att det är oseriöst. För några år sedan kollade jag upp en juristbyrå eftersom magkänslan var fel. Det visade sig att namnet var stulet från en välrenommerad mäklarfirma i en helt annan del av landet, och "juristbyrån" hade inte ens något fast kontor! Det är bara att konstatera: Greta™:s stiftelse (med påhängt AB) är inte seriös. En ordentlig granskning skulle med största sannolikhet visa att minimalt med pengar delas ut till någon utanför familjen Ernman/Thunberg. Team Greta™ handlar om att roffa åt sig pengar under en täckmantel av idealitet. Intet nytt under solen alltså.

Undrar också varför de har ett påhängt AB. Varför räcker det inte med en stiftelse som betalar ut pengar till klimatdrabbade barn i Afrika?

Om uppgifterna om Johan Rockström stämmer så undrar jag om det kan betraktas som en jävssituation. Först bestämmer han att Gretas stiftelse ska få 1 miljon Euro som startkapital (med mer i pipeline, enligt Inspiratoeren). Samtidigt sitter han i styrelsen för samma stiftelse. Vem vet, han kanske får arvode från båda organisationerna?

Vi kan bara hoppas att någon journalist börjar nysta i den här röran. Det får ju inte vara så att några få fortsätter att dra in miljonbelopp på överdriven skräckpropaganda. När ska Greta själv bli ”put against the wall” och ta det moraliska ansvar hon gärna kräver av andra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in