Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det var det jag opponerade mig emot. Man får uppfattningen av din text att Greta påstår att "katastrofen" händer och fullföljs under år 2030:
Det har ju längre cirkulerat sådana rykten, på internet, att Greta sagt att jorden går under år 2030. Det har till och med tidningar tagit upp, t.ex:
Självklart har jag sett henne använda år 2030 flera gånger. Vad hon sagt ibland är att vi har fram till år 2030 på oss att ordna upp detta. Annars riskerar vi att starta en utveckling som leder till katastrof (i framtiden).
En katastrof? Eller en apokalyps?
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Klimatförändringar och människans koldioxidutsläpp tas också upp i artikeln. Massutrotningen är en pågående process och klimatförändringar och människans koldioxidutsläpp är de senaste bidragen till detta.
Nej, det är det inte. Det står såhär:
Citat:
Climate change and agriculture are believed to be the most significant contributors to the change.[181]
Tros, inte bevisats. Källan [181] som anges för detta påstående går dessutom till en artikel i vänstervridna The Guardian.
The Guardian är inte en källa för vetenskap. "Climate change" är för övrigt inte synonymt med mänskliga koldioxidutsläpp, även om Greta självfallet tror detta.
Sen fortsätter det lite senare såhär:
Citat:
Climate change is expected to be a major driver of extinctions from the 21st century.
Något som alltså inte hänt än, och kanske aldrig sker. Källan för detta påstående etablerar heller inte att det enbart är människan som ensam är ansvarig för klimatförändringarna.
Det har skett mycket våldsammare klimatförändringar i jordens historia än den vi upplever nu, till exempel den i slutet av Pleistocen för 11700 år sedan. Vi kan nog alla vara överens om att människans koldioxidutsläpp inte var orsaken till förändringarna den gången.
Det var dessutom en historiskt kallare period från ca 1500 till 1850-talet, som kallas för lilla istiden. Vi har nu återhämtat oss från denna historiskt kallare period och ligger i dagsläget på en temperatur som historiskt sett är liknande den vi sett de senaste 3500 åren (förutom lilla istiden). Före det var det en period på 7000 år där det var
betydligt varmare än vad det är nu, och ingen katastrof eller apokalyps skedde.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Men jag länkade inte till artikeln av den anledningen utan för att visa att begreppet "mass extinction" inte är något spektakulärt knäppt begrepp som uppfunnits av Greta utan det har man pratat om länge. Hon återanvände det för sina syften.
Det är inget knäppt begrepp, men visst är det spektakulärt då sådana händelser bara inträffat en handfull gånger i jordens historia vad vi vet.
Genom att använda det sätter man det också i direkt paritet till de extrema händelser som skett tidigare, som utrotningen av dinosaurierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
För övrigt så håller jag inte med allt Greta säger. Det kanske bör tilläggas. Ibland överdriver hon en aning.
En aning? Hon lever i en alternativ verklighet. Vetenskapen hon jämt gapar om stödjer inte hennes extrema framtidsutsagor och hon sprider skräckpropaganda som bidrar till att många unga utvecklar ångest.
Att hon dessutom inte vet någonting eller har någon kompetens överhuvudtaget i frågan bidrar inte direkt heller till att hon är värd att tas på allvar. En marionettdocka, som utnyttjas för politiska syften, är allt hon är.