2022-02-11, 08:42
  #1741
Medlem
Heinz Ketchup (Tillverkas i Nederländerna)

Tomatpuré 61%
Ättika, socker, salt, krydd- och örtextrakt (innehåller SELLERI), kryddor.

Felix Osötade Ketchup (Tillverkas i Sverige)

Tomatpuré 83%
Ättika, stärkelse, salt, kryddextrakt (bl.a. cayennepeppar, kryddnejlika, kanel), naturlig arom.
Citera
2022-02-11, 08:48
  #1742
Medlem
Ditt recept påminner en del om det jag brukar göra själv till vardags, men givetvis med tomatpuré istället för ketchup. Kan också rekommendera oxbuljong eller -fond och rödvin istället för vatten.

Mitt recept består av:

Köttfärs
Lök, finhackad
Vitlök, pressad
Tomatpuré
Krossad tomat
Ox- eller kalvfond
Rödvin
Basilika
Timjan
Svartpeppar, salt efter smak
Citera
2022-02-11, 08:52
  #1743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Tycker din låter lite för pundig för min smak, köttfärssås är en elegant maträtt.

Jag brukar göra min köttfärssås på ett annat sätt, och jag kan lova att den blir mycket aptitlig.

Häll lite smör i en stekpanna och fräs på köttfärsen, häll sedan på 4dl vatten och ungefär en burk krossade tomater samt lite lök. Toppa sedan med körsbärstomater. Detta ska sedan serveras med nykokt pasta och ketchup.

Så du anklagar TS recept för pundigt, sen koer du själv med ett recept som en 10-åring hittat på ?

Ja du måste vara en av alla Vänsterextrema som inte ens förstår upp och ner i världen.

Du bör sluta prata om matlagning offentligt med den attityden och de extremt talanglösa recept du föreslår.

När du åtminstone kan laga mat som en 18-åring kan du återkomma. Tills dess läs bara.
Citera
2022-02-11, 09:22
  #1744
Medlem
Han har ketchup pga det är socker i den. Jag använder istället tomatpuré som jag steker i olja och sedan tillsätter jag honung i själva köttfärssåsen.

Svenskar har dålig koll på att lite socker i maten gör underverk för smakerna, främst på grund av att tomaterna i Sverige sällan har den solmogna sötman utan snarare en beska som tas bort med socker.
Citera
2022-02-11, 09:40
  #1745
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Om du gillar det så kör på tycker jag. En svennebanan-bolo.

Om du ska bjuda mig på det:

1 Mutti är ren skit som smakar burk. Ta istället Änglamark eller Kung Markatta. Tips från coachen. Har provat nästan alla sorter.
2 ingen färsk basilika ELLER torkad basilika???
3 jag gillar inte chili eller sambal I min bolo.
4 istället för felix ketchup - ett par sprutt tomatpuré - mjukt mäktig smak
(5 testa att riva i lite rå sellerirot/rotselleri, det blir umami som heter duga! Samt lite saftigt.)

Kredd till dig som fattat att SPANSK EVOO olivolja is the shit. Gräsig, fräsch, inte avdankad som den fejkade italienska EVOO.
Testat Solivellas? Tror jag den hette. VAR HITTAR JAG DEN I SVERIGE?
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-02-11 kl. 09:47.
Citera
2022-02-11, 09:43
  #1746
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Han har ketchup pga det är socker i den. Jag använder istället tomatpuré som jag steker i olja och sedan tillsätter jag honung i själva köttfärssåsen.

Svenskar har dålig koll på att lite socker i maten gör underverk för smakerna, främst på grund av att tomaterna i Sverige sällan har den solmogna sötman utan snarare en beska som tas bort med socker.
Het korrekt, en bolo balanseras bra med socker, vilket naturligtvis alla mästerkockar, Pro som amatör, känner till
Citera
2022-02-11, 09:47
  #1747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Tycker din låter lite för pundig för min smak, köttfärssås är en elegant maträtt.

Jag brukar göra min köttfärssås på ett annat sätt, och jag kan lova att den blir mycket aptitlig.

Häll lite smör i en stekpanna och fräs på köttfärsen, häll sedan på 4dl vatten och ungefär en burk krossade tomater samt lite lök. Toppa sedan med körsbärstomater. Detta ska sedan serveras med nykokt pasta och ketchup.

Det märks att du aldrig har lagat mat i ditt liv. "häll lite smör i en stekpanna" kom igen, man häller inte smör. Flytande margarin är inte smör. Du TROR att det är så man lagar köttfärs men du har ingen aning.
Inget salt? Sluta sprida desinformation.

Att du ens nämner nykokt pasta styrker min tes att enda pastan du äter är den i mammas matlådor.
Citera
2022-02-11, 09:49
  #1748
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?


Jag brukar tycka att folk får laga mat så som dom vill men måste erkänna att jag föraktar folk som lagar mat med ketchup.
Citera
2022-02-11, 09:51
  #1749
Medlem
Dr.Dres avatar
Fel, fel, fel!

Som mångårig kock på några av Europas bästa restauranger kan jag avslöja hur man gör en köttfärssås på allra bästa vis. Allt ligger i finessen.

1. Grovhacka 2 gullökar, stek i MATOLJA.
2. Langa ned en klump Ica Basic blandfärs.
3. Mosa den så den delar upp sig. Salta rejält.
4. Stek snabbt på extremt hög värme för att få stekyta utan att vätskan försvinner.
5. Lägg i en hel tomat och mosa och hacka den med stekspaden.

Koka makaroner och servera till ungarna och frugan.
Citera
2022-02-11, 10:02
  #1750
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Småputtrar rättare sagt under lock. Därav hällar man på vatten. Viktigt för smakens skull att den får köra länge.
Det låter inte gott. Blir ju kokt färs.
Citera
2022-02-11, 10:20
  #1751
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Låter som en god kombo. Jag kan rekommendera att använda både krossade tomater av märket mutti och även hela plommontomater av mutti. Mycket gott
Mm, seconded riktig skillnad i kvalitet på Mutti det är bra grejjer.
Citera
2022-02-11, 10:23
  #1752
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Fel, fel, fel!

Som mångårig kock på några av Europas bästa restauranger kan jag avslöja hur man gör en köttfärssås på allra bästa vis. Allt ligger i finessen.

1. Grovhacka 2 gullökar, stek i MATOLJA.
2. Langa ned en klump Ica Basic blandfärs.
3. Mosa den så den delar upp sig. Salta rejält.
4. Stek snabbt på extremt hög värme för att få stekyta utan att vätskan försvinner.
5. Lägg i en hel tomat och mosa och hacka den med stekspaden.

Koka makaroner och servera till ungarna och frugan.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det låter inte gott. Blir ju kokt färs.
Steker du det på hög värme före får du goda småbitar, prova så får du se det blir helt ok men är såklart en smaksak.

Å andra sidan är det som Dr Dre skriver - de flesta som säger att de steker köttfärs eller svamp eller vad det nu är kokar egentligen maten för att den "steks" försiktigt på för låg värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in