Citat:
Ursprungligen postat av
Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.
Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.
Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.
Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Om du gillar det så kör på tycker jag. En svennebanan-bolo.
Om du ska bjuda mig på det:
1 Mutti är ren skit som smakar burk. Ta istället Änglamark eller Kung Markatta. Tips från coachen. Har provat nästan alla sorter.
2 ingen färsk basilika ELLER torkad basilika???

3 jag gillar inte chili eller sambal I min bolo.
4 istället för felix ketchup - ett par sprutt tomatpuré - mjukt mäktig smak
(5 testa att riva i lite rå sellerirot/rotselleri, det blir umami som heter duga! Samt lite saftigt.)
Kredd till dig som fattat att SPANSK EVOO olivolja is the shit. Gräsig, fräsch, inte avdankad som den fejkade italienska EVOO.
Testat Solivellas? Tror jag den hette. VAR HITTAR JAG DEN I SVERIGE?