2022-02-11, 10:24
  #1753
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Jag hatar gnocci och älskar spagetti. Men annars ett bra recept! Jag brukar addera lite sidfläsk eller ministrimlad bacon för mer fett och sälta. Och 1-2 rivna morötter. Massor med nymalen svartpeppar. Annars ganska exakt som ditt recept.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 10:29.
Citera
2022-02-11, 10:27
  #1754
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag brukar tycka att folk får laga mat så som dom vill men måste erkänna att jag föraktar folk som lagar mat med ketchup.
Är du svensk? Alla svenskar älskar socker. Men visst, just i köttfärssås-fallet kan ketchup/socker-älskare efteråt fylla på med rätt mängd. Men helt utan ketchup i köttfärssås blir det lite för grynigt och torrt för mig.
Citera
2022-02-11, 10:32
  #1755
Medlem
Får jag efterlysa lite välinformerade argument bakom era "bäzta köttfärsresept"?

Det är liksom inte övertygande med rådande "min köttfärs ä bäst höhö Eddie meduza rulez"-retorik.

Lyssna. Här är ett recept med tanke bakom.

500g valfri färs. Knapp matsked matfett.

Saltar och steker först ur vattnet och samlar det i en kopp vid sidan om. Man vill inte koka färsen utan steka.

Blanda i en STOR hackad gul lök. Ju mer desto bättre. Gul lök är sötare än röd och därför bättre för ändamålet.

Peppra ordentligt. Både vit- och svartpeppar. Grovmalen endast om du gör långkok, annars finmalen. Anledningen är att smaken blir extra intensiv när du råkar bita på pepparkorn som inte kokat särskilt länge.
Flickor börjar gråta.

Nu börjar finessen:
Gör rum för matolja i mitten av pannan. Dra på två tre matskedar olja där och ös på med allehanda örter och kryddor. Typ timjan, rosmarin, curry vad fan du än gillar och gärna lite av alltihop för en mer komplex smakbild.
Låt dra i oljan under uppvärmning i 30-60 sek.
Tanken är att den varma oljan absorberar smakerna i egenskap av smakbärare.

Notera att ju längre du låter färsen puttra ju mer tonas örterna ner.

Blanda nu runt köttfärsen och addera extra olja om färsen är mager.

Blanda i tomatbas typ krossade tomater OCH tomatpuré, en till två matskedar buljong upplöst i saltvattnet du satte åt sidan tidigare.

Låt sjuda 10 min. Syran i tomatbasen löser upp köttet något och hjälper smakerna att tränga in. Salta tills en bra sälta uppnås.

Blanda i något sött typ ketchup eller socker och balansera denna sötman mot sältan. Var konservativ annars smakar din köttfärs som Heinz ketchup. Sötsliskigt alltså.

Därefter vill du balansera syran mot fettet i färsen. Blanda i ytterligare matfett om du vill ha en tyngre, svennigare färs eller behåll en övervägande syra för den italienska piccolo-effekten. Smaksak.

Det fundamentala är att balansera sälta med sötma och syra med fett. ALL matlagning fungerar så.

Varsågoda bros.
__________________
Senast redigerad av crackmix 2022-02-11 kl. 10:34.
Citera
2022-02-11, 10:52
  #1756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Fel, fel, fel!

Som mångårig kock på några av Europas bästa restauranger kan jag avslöja hur man gör en köttfärssås på allra bästa vis. Allt ligger i finessen.

1. Grovhacka 2 gullökar, stek i MATOLJA.
2. Langa ned en klump Ica Basic blandfärs.
3. Mosa den så den delar upp sig. Salta rejält.
4. Stek snabbt på extremt hög värme för att få stekyta utan att vätskan försvinner.
5. Lägg i en hel tomat och mosa och hacka den med stekspaden.

Koka makaroner och servera till ungarna och frugan.
Låter snarare som du har varit diskare x antal år och dottern från förskolan fått fria händer i köket
Citera
2022-02-11, 10:54
  #1757
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?


Så länge du inte kallar det för
Ragu Bolognese så kan du lägga i vad du vill i din köttfärssås.

Lät ganska bra fram till svartpeppar sen gick det snabbt utför.

Håller med dig fullständigt om olivoljan dock!
Citera
2022-02-11, 10:54
  #1758
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?

Bra mat tack för tips, skall jag laga.
Citera
2022-02-11, 10:59
  #1759
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Är du svensk? Alla svenskar älskar socker. Men visst, just i köttfärssås-fallet kan ketchup/socker-älskare efteråt fylla på med rätt mängd. Men helt utan ketchup i köttfärssås blir det lite för grynigt och torrt för mig.


Gillar inte personligen socker, men frågan gällde ju inte socker. Tomatpuré och kryddor!
Citera
2022-02-11, 11:00
  #1760
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Gillar inte personligen socker, men frågan gällde ju inte socker. Tomatpuré och kryddor!
I min värld är ketchup "socker + tomatpure + krydda". Med ketchup i såsen så blir det godare. Har man barn finns ingen gräns för det, 1 dl till 4 pers går hur bra som helst.
Citera
2022-02-11, 11:16
  #1761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Varken eller men lite spretigt i smakerna.
Lagerblad samt rosmarin och timjan
Hade skippat rosmarin men haft kvar kanske 1 lagerblad, dom ger väldigt mycket smak.
Orogano passar bättre i så fall.
Hade föreslagit buljongtärning eller någon fond till.
Stekt tomatpuré med köttet när det fått färg för extra smak.
Haft i finhackad celleri och morot.

Sist men inte minst rödvin en och halv deciliter på 500 gram färs om inte mer.
Lyfter verkligen smaken.
Citera
2022-02-11, 11:21
  #1762
Medlem
Snaskalasets avatar
Jag har ett annat toppen tips för att göra din köttfärs till det lilla extra.
Tillsätt lite keso i såsen och rör om försiktigt. Detta gör att köttfärsen blir extra krämig och luftig.

Mvh
Citera
2022-02-11, 11:32
  #1763
Medlem
Sladdarens avatar
Precis som en skrev just innan gäller det att kombinera smaken av köttfärsen och förstärka den och helst inte täcka över smaken allt för mycket om avsikten är att behålla köttsmaken

Sen tillsätta syra vin, vinäger och sötma socker och såklart tomat men det finns ju vita köttfärsåser ochså. Det går att göra väldigt simpla köttfärsåser so är goda såklart. Vissa tar bara mjölk, maizena, tomatpuré och ketchup som själva tomatsåsen

Trevligt med paprika bitar, zucchini, morötter, lagerblad, svamp härlig peppar, lök i olika former, ev nån tjälk selleri
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2022-02-11 kl. 11:34.
Citera
2022-02-11, 11:35
  #1764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Mm, seconded riktig skillnad i kvalitet på Mutti det är bra grejjer.
Visst är Muttis tomater goda? Dom har verkligen valt ut en god sort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in