Citat:
Ursprungligen postat av
Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.
Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.
Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.
Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Varken eller men lite spretigt i smakerna.
Lagerblad samt rosmarin och timjan
Hade skippat rosmarin men haft kvar kanske 1 lagerblad, dom ger väldigt mycket smak.
Orogano passar bättre i så fall.
Hade föreslagit buljongtärning eller någon fond till.
Stekt tomatpuré med köttet när det fått färg för extra smak.
Haft i finhackad celleri och morot.
Sist men inte minst rödvin en och halv deciliter på 500 gram färs om inte mer.
Lyfter verkligen smaken.