2022-02-11, 01:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Paprikapulver och Sambal? Behagar min herre att laga chili con carne?

Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Grädde brukar väl folk ha i ibland?
Nej, det har man inte.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska det verkligen koka i en timme, blir det något kvar?
Jag låter ofta min köttfärssås stå i tre-fyra-fem timmar och gå på tvåan under stängt lock i en stekgryta. Att puttra länge på låg värme är bra. Hellre det än att dundra på för allt vad kastrullen håller i tjugo minuter och sedan servera skolmat.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2022-02-11 kl. 01:46.
Citera
2022-02-11, 01:48
Medlem
folkgemenskaps avatar
Passerade tomater är bättre, eller i med lite salsa sås, jalapenos och när det är färdigt i med lite grädde och puttra en minut till så får du en intressant smakbrytning.
Citera
2022-02-11, 01:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Passerade tomater är bättre,
Jag föredrar faktiskt hela tomater på burk. Det är för mycket vätska i krossade tomater och passerade är rena såsen. Köttet vätskar sig också, det ska man tänka på. Två burkar hela tomater till kanske ett kilo färs är lagom. Inget vatten. Då blir köttfärssåsen fast men inte torr. Den duger till allt från pasta till lasagne.
Citera
2022-02-11, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Tycker din låter lite för pundig för min smak, köttfärssås är en elegant maträtt.

Jag brukar göra min köttfärssås på ett annat sätt, och jag kan lova att den blir mycket aptitlig.

Häll lite smör i en stekpanna och fräs på köttfärsen, häll sedan på 4dl vatten och ungefär en burk krossade tomater samt lite lök. Toppa sedan med körsbärstomater. Detta ska sedan serveras med nykokt pasta och ketchup.
Hade hellre ätit upp en burk kattmat som varit nere i min hunds mage och vänt än att äta din mat. Inte ens salt och peppar???
"Nykokt pasta och ketchup" tror inte många brukar äta gammel-pasta till nylagad köttfärs. Men det märks på hur du formulerar dig att du är en luffare som till vardags äter från ravioliburken som du somnat ifrån på soffan. Och att du betraktar köttfärssås som "elegant" talar för sig också.

Som italienare så låter TS köttfärssås utmärkt
Citera
2022-02-11, 05:55
Bannlyst
Citat:
Har koll på råvaror. Vi italienare förstår det ligger i detaljerna. Som mutti t.e.x mycket viktigt. Den felix är effektiv. Klaga inte på den.
Vilken italienare som helst hade kört Heinz, eller nej inget av dom. Men heinz om man måste välja.
Citera
2022-02-11, 05:59
Medlem
1 Brukar bryna små morotsbitar, lökskivor och selleribitar för att sedan lägga i köttfärsen. Lägger i de kryddor jag vill ha samt salt.
2 Häller ned ovanstående i krossade tomater, köttbuljongtärning, lite pepperonibitar samt om tomatkrossen är för vattnig, även tomatpure. Mer kryddor för att stärka smaken.
3 Servera till pasta, samt lite riven parmesanost ovanpå.
Citera
2022-02-11, 06:43
Medlem
fittknullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Ser bra ut, byt ut Felix tomatsörja mot Heinz ketchup bara.

Absolut, finns inga andra alternativ
Citera
2022-02-11, 07:22
Medlem
flashbackkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I början kan du fräsa lite chili, vitlök, gul lök, tomatpuré, socker, morot och selleri. Du kan ju även tillsätta lite grönsaksfond eller buljong.
Precis, han glömde åtminstone tomatpurén!
Citera
2022-02-11, 07:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Ser bra ut, byt ut Felix tomatsörja mot Heinz ketchup bara.
Varför är Heinz bättre?
Citera
2022-02-11, 08:15
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Har koll på råvaror. Vi italienare förstår det ligger i detaljerna. Som mutti t.e.x mycket viktigt. Den felix är effektiv. Klaga inte på den.

Du måste fukkin skämta, du har i Mutti men sen bajsar ner Felix i det?

Kom igen.
Citera
2022-02-11, 08:32
Medlem
Katastrofalt!

Så här gör man:

1. Fräs 500g mirepoix, lägg åt sidan
2. Fräs 500g nymald högrev/fläsksida rätt hårt
3. Slå på 1-2dl rödvin på köttet, koka bort
4. Blanda ner mirepoix, en fet klick tomatpuré, 500g passerade tomater, lagerblad, peppar och salt med köttet.
5. Puttra på lägsta temp 3 timmar, avsluta med 1dl mjölk.

Klart.

Denna köttsås kommer vara len, balanserad och perfekt.
Citera
2022-02-11, 08:38
Medlem
Italienare med ketchup i köttfärssåsen 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här