Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-02, 11:15
Medlem
Melange5738s avatar
Så här ser det ut i Portugal nu: https://www.rtp.pt/noticias/pais/aldeia-de-aceredo-na-galiza-de-novo-a-vista-devido-a-falta-de-agua_v1360091
Citera
2022-02-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför tror du att världen är så enkel att det bara finns en faktor som påverkar priset?

Nej men nu handlar det om systematiska förändringar. De har sågat ner nästan alla mandelträd här i min kommun nu, de brukade ha tusentals hektar nu är det bara typ fyra kvar och de lär försvinna inom något år.

Att det bara fanns en faktor som påverkade priset var ju din tes, inte min. Du hävdade att det var klimatförändringar som höjt priset, vilket jag bestred med ytterligare faktorer.

Och helt ärligt: om det fanns en tillgångsbrist så hade ju inte svenska bönder knäat ekonomiskt. Eller hur? De har ju inte sämre skördar utan skulle kunna exportera sitt vete till kanonpriser.

I Kina har man misshushållet med vatten i många decennier. Det är inget nytt. Och inte unikt Kina, det är ett gammalt problem. Det kan säkert förvärras av klimatförändringar, men drivs inte av det.
Citera
2022-02-02, 12:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att det bara fanns en faktor som påverkade priset var ju din tes, inte min. Du hävdade att det var klimatförändringar som höjt priset, vilket jag bestred med ytterligare faktorer.

Nej jag skrev aldrig att enbart klimatförändringarna höjer priserna, sluta ljug.

Citat:
Och helt ärligt: om det fanns en tillgångsbrist så hade ju inte svenska bönder knäat ekonomiskt. Eller hur? De har ju inte sämre skördar utan skulle kunna exportera sitt vete till kanonpriser.

Det är inte så enkelt nej. Sluta förenkla. Det är högre efterfrågan OCH högre produktionskostnader. Är du trög eller bara på trollhumör? Kan du läsa vad jag skriver från och med nu eller är det för mycket begärt?

Citat:
I Kina har man misshushållet med vatten i många decennier. Det är inget nytt. Och inte unikt Kina, det är ett gammalt problem. Det kan säkert förvärras av klimatförändringar, men drivs inte av det.

Som jag skrev gäller vattenbristen även i Europa och Amerika.
Citera
2022-02-02, 12:18
Medlem
Citat:
Nej jag skrev aldrig att enbart klimatförändringarna höjer priserna, sluta ljug.

Det är inte så enkelt nej. Sluta förenkla. Det är högre efterfrågan OCH högre produktionskostnader. Är du trög eller bara på trollhumör? Kan du läsa vad jag skriver från och med nu eller är det för mycket begärt?

Som jag skrev gäller vattenbristen även i Europa och Amerika.

Nej, men du skrev att det var tillgångsbrist då Kina köpte upp allt. Och du skrev att det var klimatförändringar, något annat skäl angav du inte.

Jag vill nog ändå stillsamt hävda att klimatomställningen i första är det som gett oss högre matpriser. Energipriserna slår igenom.

Ja, och vi har också misshushållet med vatten, inte minst i USA. I USA odlar man grönsaker i öknen sedan gammalt, det slukar enorma mängder vatten från Coloradoriver. Vattendepåerna har sjunkit i decennier.

Vi behöver utveckla bättre metoder, Israel är ju fena på att hushålla med vatten.
Citera
2022-02-02, 12:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, men du skrev att det var tillgångsbrist då Kina köpte upp allt. Och du skrev att det var klimatförändringar, något annat skäl angav du inte.

Nej sluta felcitera mig. Använd citatfunktionen eller knip igen.
Citera
2022-02-02, 13:21
Medlem
liffens avatar
Citat:
Men du lever inte av kolhydrater. Det vi behöver är protein, kolhydrater är bara en lyxprodukt som gör att du lever kortare.

Du skall inte prata med mig om det. Prata med någon växthusägare eller skaffa ett litet växthus och prova själv. Du har ju en tydlig affärside.

Jag har ätit 1940-talets mat, alltså mat från en tid med lägre koldioxidhalt. Jag har svårt att tro att något åt det hållet kan lyckas men jag kan ju ändå säga: Lycka till!!!
Citera
2022-02-02, 13:58
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag förstod att du trodde det, men naturligtvis känner jag till hur vattenånga fungerar och att den också är en växthusgas.
Mer vattenånga leder till mer klimatförändringar, artikeln visade att den ökningen är stor.

Vatten förångas och entropin ökar. Vattenånga tar upp latent värme och stiger upp genom atmosfären. När vattenångan kondenserar på hög höjd övergår latent värme till svartkroppsstrålning. Men de växthusgaser som hindrade markstrålningen att nå rymden finns nu mellan strålningspunkten och marken och hindrar strålningen att nå marken. Det blir alltså en omvänd växthuseffekt.

Den instrålning som träffar marken avgår som reflekterad kortvågig strålning (albedo), svartkroppsstrålning och latent avdunstningsenergi. Det vi brukar kalla växthuseffekt berör svartkroppsstrålningen men alla tre energiformerna avgör marktemperaturen. För att få en uppfattning om hur stor påverkan var och en av dem har kan man mäta temperatur på ytor med olika färg och olika fuktighet.

Detta är vanlig enkel gymnasiefysik och vardagliga fenomen som knappast kan vara något problem. Vattenånga är inte bara en växthusgas utan också en bärare av latent värme. En egenskap som vi använder i vår vardag och borde vara väl förtrogna med.
Citera
2022-02-03, 10:58
Medlem
liffens avatar
Ju varmare det blir ju större andel av instrålningen kan vatten ta upp genom avdunstning. Då stiger vattenånga upp genom atmosfären och transporterar latent värme förbi alla växthusgaser.

Detta har vi vetat i århundraden. Vi har byggt våra städer runt svalkande floder. Vi har anlagt parker och trädgårdar. Vi har planterat träd längs våra gator. Vi har ställt upp fontäner. Ibland har vi lyckats bra. Det finns platser som har en "här-vill-jag-vara-känsla". Men i stället för att lära oss av det som är bra ägnar vi oss åt att jaga koldioxid som har mycket liten påverkan på maxtemperaturer.
Citera
2022-02-03, 11:47
Medlem
humanlifes avatar
Flera studier som publicerats nyligen har pekat på hoten mot matproduktionen Östra Asien och Kina. En pekar på att insektsangreppen ökat kraftigt till följd av klimatförändringarna. En annan visar att kraftigare skyfall, "himmelsfloder" ökat översvämningarna.

Citat:

Climate change: new studies highlight threat to food security in East Asia and China due to global warming

• One study found that climate change was a major factor in a fourfold increase in crop pests and diseases in China

• Another said northeast Asia is at risk of extreme precipitation events called "rivers in the sky"
A series of studies published since December have shed light on the potential agricultural impacts climate change could wreak on East Asia and China.

In one study, published in December in Nature Food, scientists found that climate change contributed significantly to a substantial rise in crop pests and diseases in China between 1970-2016.

By analysing a previously unpublished set of data covering those 46 years, the team found that the number of crop pests and diseases increased fourfold since 1970.

https://www.msn.com/en-sg/lifestyle/other/climate-change-new-studies-highlight-threat-to-food-security-in-east-asia-and-china-due-to-global-wa rming/ar-AATqvT3?ocid=BingNewsSearch
Citera
2022-02-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Flera studier som publicerats nyligen har pekat på hoten mot matproduktionen Östra Asien och Kina. En pekar på att insektsangreppen ökat kraftigt till följd av klimatförändringarna. En annan visar att kraftigare skyfall, "himmelsfloder" ökat översvämningarna.
Översvämningar har inte ökat något speciellt. Enligt IPCC innebär inte mer skyfall att översvämningar ökar

Varför skulle insekter ha ökat p.g.a klimatförändringar?
I Kina har man aktivt dödat alla insikter och alla fåglar som äter insekter, du tror inte det har haft den största påverkan?
I Kina behöver de pollinera själva då de har dödat alla insekter med besprutning.
Citera
2022-02-03, 18:18
Medlem
Ökad halt av co2 ger frodigare växter eftersom klyvöppningarna inte behöver vara öppna lika länge och då klarar sig växten bättre i torr miljö.

Att växten innehåller mindre protein etc är bara påhitt från trattskallarna. I verkligheten får en frodig växt längre och djupare rötter som suger åt sig mera näring.

Skulle man nu använda växten till djurfoder så får man mera foder med mera co2 och då högre produktion av protein i form av mjölk och kött. Har du några frågor på det melange?

Till och med expertagronomen borde ju fatta detta.
Citera
2022-02-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Att växten innehåller mindre protein etc är bara påhitt från trattskallarna. I verkligheten får en frodig växt längre och djupare rötter som suger åt sig mera näring.
En snabb sökning ger träffar som denna, men du vet säkert bättre:
https://www.nationalgeographic.com/culture/article/140507-crops-nutrition-climate-change-carbon-dioxide-science
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in