Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-01, 15:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Samtidigt som koldioxidhalten har ökat har vi blivit åtta gånger så många som lever dubbelt så länge. Den mat vi äter har alltså fungerat även om du kallar den undermålig. Barkbröd var ingen höjdare.

Men du blandar ihop olika saker. Vi har inte mer mat för att koldioxidhalten har ökat, vi har mer mat TROTS att koldioxidhalten har ökat.
Citera
2022-02-01, 16:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Häll lite vatten i en kastrull med glaslock. Sätt den på spisen och värm till nära kokpunkten. Då ser du hur vattenånga genom entropiändring överför värme från kastrullen till locket. Fundera på hur det fungerar i atmosfären. Mät temperaturer på torra och fuktiga markytor.
Du uppfattade inte att den ökande luftfuktigheten bidrar till ökad uppvärmning och att studien lyckades mäta den effekten och att den är stor. Det förklarar dessutom bättre ökningen av extrema väder.
Citera
2022-02-02, 07:26
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du uppfattade inte att den ökande luftfuktigheten bidrar till ökad uppvärmning och att studien lyckades mäta den effekten och att den är stor. Det förklarar dessutom bättre ökningen av extrema väder.

Fundera på hur det fungerar. Vattenånga flyttar värme i form av latent värme från marken till hög höjd. För värmestrålning som utgår från en punkt högt upp i atmosfären blir växthuseffekten omvänd. De växthusgaser som hindrade en del av strålningen från marken från att nå rymden kommer nu att hindra strålningen från att nå marken. Det är svårt att uppskatta hur stor del av infallande strålning som tas upp som ångbildningsvärme men om man mäter temperaturen på en torr markyta och på en liknande fuktig yta får man en uppfattning om hur stor roll ångbildningsvärme spelar.

Jag har inte lagt möda på att granska artikeln. När jag läser ditt citat får jag intryckt att hen har upptäckt att det finns ju vattenånga också utan att förstå hur den fungerar.
Citera
2022-02-02, 07:29
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du blandar ihop olika saker. Vi har inte mer mat för att koldioxidhalten har ökat, vi har mer mat TROTS att koldioxidhalten har ökat.

Efter att med egna ögon ha sett hur en skörd med förhöjd koldioxidhalt skiljer sig från en skörd utan förhöjd koldioxidhalt och smakat på tomaterna tror jag inte på ditt påstående, Du får naturligtvis tro på vad du vill men om du skall övertyga andra måste du komma med övertygande argument.
Citera
2022-02-02, 08:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Efter att med egna ögon ha sett hur en skörd med förhöjd koldioxidhalt skiljer sig från en skörd utan förhöjd koldioxidhalt och smakat på tomaterna tror jag inte på ditt påstående, Du får naturligtvis tro på vad du vill men om du skall övertyga andra måste du komma med övertygande argument.

Men du lever inte av kolhydrater. Det vi behöver är protein, kolhydrater är bara en lyxprodukt som gör att du lever kortare.
Citera
2022-02-02, 08:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Fundera på hur det fungerar. Vattenånga flyttar värme i form av latent värme från marken till hög höjd. För värmestrålning som utgår från en punkt högt upp i atmosfären blir växthuseffekten omvänd. De växthusgaser som hindrade en del av strålningen från marken från att nå rymden kommer nu att hindra strålningen från att nå marken. Det är svårt att uppskatta hur stor del av infallande strålning som tas upp som ångbildningsvärme men om man mäter temperaturen på en torr markyta och på en liknande fuktig yta får man en uppfattning om hur stor roll ångbildningsvärme spelar.

Jag har inte lagt möda på att granska artikeln. När jag läser ditt citat får jag intryckt att hen har upptäckt att det finns ju vattenånga också utan att förstå hur den fungerar.
Jag förstod att du trodde det, men naturligtvis känner jag till hur vattenånga fungerar och att den också är en växthusgas.
Mer vattenånga leder till mer klimatförändringar, artikeln visade att den ökningen är stor.
Citera
2022-02-02, 09:41
Medlem
Citat:
Jag har redan postat många inlägg om det här i tråden om du skulle orka läsa den innan du postar. Problemet är att genom att öka CO2 så blir det mindre protein i växterna per gram. Koldioxid ökar framförallt kolhydratproduktionen på bekostnad av protein som kräver mer näring för att producera. Vidare så blir det mindre produktion överlag för det blir längre torrperioder mellan regnperioderna.

Vi ser redan konsekvenserna av klimatförändringarna i matpriserna, de har stigit rejält det senaste året och kommer fortsätta stiga markant i år. Matproduktionen i år kommer vara en bråkdel av det normala för det finns ex. inte tillräckligt med kväve på gödselmarknaden.

Det vi ser i matpriserna är väl klimatomställningen snarare än förändringen?
Citera
2022-02-02, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det vi ser i matpriserna är väl klimatomställningen snarare än förändringen?

Nej, vi ser en mutlipel effekt av minskad produktion och ökad efterfrågan. Faktorerna som minskar matproduktionen är minskad tillgång på vatten, längre och svårare torrperioder samt minskad produktion av gödsel som resultat av pandemin.

Dessutom så blir det automatiskt en betydligt dyrare produktion av det mesta om man höjer temperaturen en aning eftersom det kan bli att man måste installera bevattningssystem för att kunna odla produkter som normalt inte skulle behöva bevattning och bara det leder till en fördubbling av priset. En påse vetemjöl som är odlat med konstbevattning kostar dubbelt så mycket som en påse som är odlat med regnvatten.

Edit: just nu är det jordbrukskris i Kina och de håller på och köper upp all mat. De har redan köpt upp mer än hälften av allt ris, vete och majs och de fortsätter att köpa för det ser ut att bli en lika dålig produktion i år som förra året i Kina. Så matpriserna i Sverige kommer antagligen att gå upp med mer än 50% i år igen utöver de dryga 50% som de ökade förra året.
Citera
2022-02-02, 09:58
Medlem
Citat:
Nej, vi ser en mutlipel effekt av minskad produktion och ökad efterfrågan. Faktorerna som minskar matproduktionen är minskad tillgång på vatten, längre och svårare torrperioder samt minskad produktion av gödsel som resultat av pandemin.

Dessutom så blir det automatiskt en betydligt dyrare produktion av det mesta om man höjer temperaturen en aning eftersom det kan bli att man måste installera bevattningssystem för att kunna odla produkter som normalt inte skulle behöva bevattning och bara det leder till en fördubbling av priset. En påse vetemjöl som är odlat med konstbevattning kostar dubbelt så mycket som en påse som är odlat med regnvatten.

Edit: just nu är det jordbrukskris i Kina och de håller på och köper upp all mat. De har redan köpt upp mer än hälften av allt ris, vete och majs och de fortsätter att köpa för det ser ut att bli en lika dålig produktion i år som förra året i Kina. Så matpriserna i Sverige kommer antagligen att gå upp med mer än 50% i år igen utöver de dryga 50% som de ökade förra året.

Jag som trodde det var höjda energipriser. Att priset på gödsel fyrdubblats, men där ser man. Det var vad bönderna sagt på TV i alla fall.

Det är inte första gången skörden slår fel någonstans.

Att Kina har problem säger inte så mycket annat än att de är överbefolkade och länge misshushållet med sitt vatten.
Citera
2022-02-02, 10:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag som trodde det var höjda energipriser. Att priset på gödsel fyrdubblats, men där ser man. Det var vad bönderna sagt på TV i alla fall.

Varför tror du att världen är så enkel att det bara finns en faktor som påverkar priset?

Citat:
Det är inte första gången skörden slår fel någonstans.

Nej men nu handlar det om systematiska förändringar. De har sågat ner nästan alla mandelträd här i min kommun nu, de brukade ha tusentals hektar nu är det bara typ fyra kvar och de lär försvinna inom något år.
Citera
2022-02-02, 11:05
Medlem
Citat:

Nej men nu handlar det om systematiska förändringar. De har sågat ner nästan alla mandelträd här i min kommun nu, de brukade ha tusentals hektar nu är det bara typ fyra kvar och de lär försvinna inom något år.
Har klimatförändringarna sågat ner träd din kommun?
Citera
2022-02-02, 11:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Har klimatförändringarna sågat ner träd din kommun?

De har sågat ner de kommersiella mandelodlingarna för att det inte finns tillräckligt med vatten. Klimatförändringarna har gjort att nederbörden över den iberiska halvön har flyttats ut över Atlanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in