Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-19, 12:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad som är viktigast att ta fasta på är nog ändå att utvecklingen nu är mycket snabb.
Enligt bl.a. Leif Kullman faller det som de undersökt väl inom ramarna för den naturliga dynamiken under Holocen-epoken. De poängterar att de vetenskapliga resultaten går stick i stäv med den vanliga retoriken om klimatkatastrof. De poängterar också att klimatförändringar har varit normaltillståndet under Holocen.

http://www.kullmantreeline.com/files/EJAS-13467alt.pdf
Citera
2023-06-19, 18:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Enligt bl.a. Leif Kullman faller det som de undersökt väl inom ramarna för den naturliga dynamiken under Holocen-epoken. De poängterar att de vetenskapliga resultaten går stick i stäv med den vanliga retoriken om klimatkatastrof. De poängterar också att klimatförändringar har varit normaltillståndet under Holocen.

Vad har de undersökt?

Och vem är Kullman och sedan några andra? Vetenskapen säger Bo Diddley Squat.

Du pratar om några knepiga schamaner och tror det är ok, men det är det inte, för du kan inte ens redogöra för vad som står på länken.
Citera
2023-06-19, 18:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad har de undersökt?

Och vem är Kullman och sedan några andra? Vetenskapen säger Bo Diddley Squat.

Du pratar om några knepiga schamaner och tror det är ok, men det är det inte, för du kan inte ens redogöra för vad som står på länken.
Detta är ett forum för vetenskap. Du förväntas läsa och kommentera rapporten och inte tramsa. Jag har tidigare gett en kort introduktion i mitt inlägg här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2023-06-19, 19:15
Avstängd
Citat:
Detta är ett forum för vetenskap. Du förväntas läsa och kommentera rapporten och inte tramsa. Jag har tidigare gett en kort introduktion i mitt inlägg här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Vetenskap publiceras i fackgranskade vetenskapliga artiklar, Du förväntas läsa och begrunda dessa artiklar
Citera
2023-06-19, 19:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jag förväntar mig att du kan förklara och kommentera.

Vad dina foliehattsteorier handlar om är inte så intressant annars.

Du vet, det är ju ett diskussionsforum, och nu har du en mycket liten stanniolhatt på dig.

Skall det vara så svårt för dig att klämma ur dig något du tror på?

Du läser inte alls längre texter, som vi alla vet, för du klagar på textvägg om du inte tycker om infon.

Så nu får du en tillbaka, vad gör du här, som inte vet något om hur en diskussion fungerar?
Citera
2023-06-19, 19:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vetenskap publiceras i fackgranskade vetenskapliga artiklar, Du förväntas läsa och begrunda dessa artiklar
Jag har hänvisat till en artikel från ”European Journal of Applied Sciences – Vol. 10, No. 6”. Vad är ditt problem?
Citera
2023-06-19, 20:39
Medlem
Mark Gs avatar
Predatory journal?

https://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_publishing
Citera
2023-06-19, 21:00
Medlem
Leif Kullman & Lisa Öberg har även diskuterats tidigare i tråden. De gör såklart ärlig seriös forskning. Men om etablisemanget inte vill att deras sanningar ska få komma fram, tillåter de dem inte att publicera sin forskning i välkända (och av etablisemanget kontrollerade) tidsskrifter.

Såhär sammanfattade jag för två år sedan ett par artiklar av Kullman och Öberg:
"Björkarna växte 600m högre upp i fjällen för 9000 år sedan. Om vi räknar med en lapse rate på 0,6 grader per 100m blir det 3,6 grader varmare.

Samtidigt i Ryssland växte träden ända upp till norra kusten"

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2023-06-19, 21:02
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Vad har de undersökt?

Och vem är Kullman och sedan några andra?

Han är professor emeritus i naturgeografi och växtekologi.

Leif Kullman

Citat:
Leif är professor emeritus i naturgeografi och växtekologi. Han arbetar fortfarande med forskning, som berör vegetations och klimatförändringar i fjäll och fjällnära områden. Leif har gjort banbrytande upptäckter när det gäller trädens invandring efter den senaste istiden. Dessutom har han visat hur de senaste 100 årens klimatförbättring påverkat fjällens natur, särskilt trädgränserna. I sistnämnda sammanhang har han lagt grunden till ett storskaligt övervakningsprogram.
Citera
2023-06-19, 21:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Han är professor emeritus i naturgeografi och växtekologi.

Leif Kullman

Men således inte om klimat.
Citera
2023-06-19, 21:24
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:

Jo, visst är det så. Jag är väldigt intresserad av klimatförändringen mellan sen bronsålder och tidig järnålder, civilisationskollapsen som följde, kanske den annalkande kollaps som väntar oss?

De s.k. Bond event har inträffat flera gånger efter istiden med stor påverkan av klimatet trots konstant halt av koldioxid. Den naturliga dynamik har vi rubbat under mindre än två sekel.

Temperaturen återskapad med hjälp av isotoper i borrkärnor från isen på Grönland: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Greenland_ice_sheet_temperatures_Vinther_et_al_200 9.png

Ur diagrammen kan vi utläsa att den s.k. medeltida värmeperioden inte imponerar samt att med rådande utveckling, med kanske en tregradig temperaturökning vid sekelskiftet, kommer temperaturen överstiga värmeperioden efter istidens slut vilket kommer påverka vegetationen radikalt i Norden.
De antropogena utsläppen, om utvecklingen fortsätter på inslagen väg, kommer i en nära framtid att få Bond eventen att kännas som en västanfläkt i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Leif Kullman & Lisa Öberg har även diskuterats tidigare i tråden. De gör såklart ärlig seriös forskning. Men om etablisemanget inte vill att deras sanningar ska få komma fram, tillåter de dem inte att publicera sin forskning i välkända (och av etablisemanget kontrollerade) tidsskrifter.

Såhär sammanfattade jag för två år sedan ett par artiklar av Kullman och Öberg:
"Björkarna växte 600m högre upp i fjällen för 9000 år sedan. Om vi räknar med en lapse rate på 0,6 grader per 100m blir det 3,6 grader varmare.

Samtidigt i Ryssland växte träden ända upp till norra kusten"

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Inget stötande med Leif Kullman, det är inte så att han är klimatförnekare.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-06-19 kl. 21:26.
Citera
2023-06-19, 21:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Predatory journal?

https://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_publishing
Ja, som jag skrev redan för någon sida sedan så är DOSI, som ger ut denna tidsskrift en predatory publisher. Finns med på bland annat Bealls list.

Sedan kan man ju undra vad Totius ser för värde i:
Citat:
Jag har hänvisat till en artikel från ”European Journal of Applied Sciences – Vol. 10, No. 6”. Vad är ditt problem?
Totius tror uppenbarligen att det är en genuin vetenskaplig publikation och framför detta som ett argument för det riktighet.

Vi har ju alla sett hur Totius brukar hantera vetenskapliga referenser.

Det som gäller är helt enkelt att det enda källkritiska kriteriet är att det behöver stå precis vad Totius vill höra. Då bedöms det som pålitligt var det än kommer ifrån. Det är det enda kriteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in