2022-01-28, 12:39
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jehova kommer att ÄLSKA att mörda bögar medan Jehovas vittnen ska titta på och jubla. Det är en så harmonisk rörelse. Men du kan få klappa en panda och se ett lejon äta gräs, det är inte bara dåligt.

Och ej att förglömma att olydiga icke-vittnen kommer att förgås för evigt i Harmageddon medans tidigare levda tyranner som Adolf Hitler och Josef Stalin får en andra chans och kommer att återuppväckas efter Domens Dag. Halleluja!!
Citera
2022-01-28, 13:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Men hallå!! Hade du verkligen förväntat dig att JV-trådarna på Flashback skulle vara fulla med inlägg från aktiva Jehovas Vittnen? I så fall verkar du tämligen naiv. Speciellt då Jehovas Vittnen uppmanas att inte deltaga privata i nätdiskussioner

Och ändå så sitter du som själv (som du påstår) är ett aktivt Jehovas Vittne här i dessa förhatliga trådar och debatterar hela tiden, hur länge har du exempelvis varit aktiv i just denna tråd? Jag tror det är snart tio års tid. Du kastar sten i glashus. För att tycka att dessa trådar är så pass bedrövliga så måste jag säga att det är anmärkningsvärt att du ändå stannar kvar här i åratal, nu har du snart varit i den här tråden i ett decennium. Grattis!

Förresten är du ju väldigt bra på att blogga själv, ständigt enorma inlägg med meterlånga citat från Vakttornet och bibelcitat, till skillnad från exempelvis jag som för det mesta inte kör copy & paste som du gör, utan jag deltar i en diskussion med egna ord som jag skriver själv.

Det är i så fall du, om jag ska klaga på dig (vilket jag egentligen inte vill), det är du som är en av de största bloggarna i tråden, inte jag eller någon annan.

Man känner igen sig själv i andra, är det så...?

Skillnaden mellan dig och mig är att jag älskar yttrandefrihet, medans du tycks ogilla den.

Jag gillar att du är här och debatterar trots att vi har diametralt motsatta åsikter medans du inte gillar att ha mig här eftersom du vill vara omgiven av ja-sägare.

NEJ Flashback är INTE Jehovas Vittnens hemsida.
Det ser ut som att du inte har helt rätt.
Citera
2022-01-28, 13:23
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det ser ut som att du inte har helt rätt.

Möjligt, men jag är mer nära sanningen än han.
Citera
2022-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, för bövelen,nej, men det var ju så JV såg på organtransplantationer. Jag försvarar inte på något vis en sådan lära.

Jaha, jag missförstod nog. Men visst är det konstigt, att de skulle kunna se sitt barn dö hellre än att barnet överlever en organtransplantation eller får blod.
Jag kommer aldrig förstå det. Hur är det möjligt? Man har ju starka instinkter att vilja rädda sitt barn till varje pris. Men inte J.V....Vad händer i deras hjärnor?
Citera
2022-01-28, 13:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Möjligt, men jag är mer nära sanningen än han.
Har du belägg för att ttsp inte uppför sig som JV ska, eller ska vi bara ta dig på orden?

Mitt intryck är att JV på FB är uppriktiga i sin tro.
Citera
2022-01-28, 13:43
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Har du belägg för att ttsp inte uppför sig som JV ska, eller ska vi bara ta dig på orden?

Mitt intryck är att JV på FB är uppriktiga i sin tro.

Det är ovanligt att Jehovas Vittnen debatterar på nätet så som ttsp gör. Men jag tror att han är ett Jehovas Vittne, även om jag ibland undrar hur pass aktiv han är, förutom på Flashback då såklart.

Jag är glad att ttsp är här, det borde fler Jehovas Vittnen vara.
Citera
2022-01-28, 13:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Jaha, jag missförstod nog. Men visst är det konstigt, att de skulle kunna se sitt barn dö hellre än att barnet överlever en organtransplantation eller får blod.
Jag kommer aldrig förstå det. Hur är det möjligt? Man har ju starka instinkter att vilja rädda sitt barn till varje pris. Men inte J.V....Vad händer i deras hjärnor?

I religionens namn kan de flesta vara beredda att göra vad som helst.
Citera
2022-01-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Tack för svar!

Jag antar att ett vittne skulle ha svårt att arbeta i ett modernt slakteri då blodet från djuren antingen tas tillvara för blodmat och annat, eller spills ut i avloppet.

Ja, ibland är det inte så enkelt, och då handlar det om ens samvete tillåter det.

Citat:
Vid jakt borde det följaktligen räcka med att täcka blodet med mossa eller jord.

Ja, det räcker, men som sagt, en kristen ska inte ta dödandet av djur lättvindigt. Enligt bibeln kommer Gud i framtiden att återställa skapelsen så som det var tänkt. Att människor och djur kommer att äta av det som kommer från växtligheten:

"Gud sade: »Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta.
Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.« Och det blev så.
"
(1 Mose 1:29-30 Bibel2000)

Det var inte förrän efter floden som människan fick börja äta kött:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta."(1 Mose 9:3-4 Bibel2000)

Citat:
När vi I mitt jaktlag skjuter en älg lämnar vi inälvorna på backen utan att täcka över dem, fåglar och andra djur äter upp allt inom några dygn.

Hur ser JV på det?

Det kan jag inte se något problem med.
Citera
2022-01-28, 20:08
Medlem
Citat:
Min erfarenhet av JV är att bibeldiskussioner med församlingsmedlemmar är lärorika. Det är ovanligt att hitta församlingar vilka genomgående består av människor som reflekterar ordentligt över argument och försöker att förstå sin motpart på djupet istället för att direkt attackera allt som riskerar ändra på den egna teologin. Det går att finna sådana personer i de flesta församlingar, men hos JV tycks det som sagt vara norm och inte undantag. Jag har lärt mig en hel del av olika JV.
Det här tycker jag är så märkligt. Att en så stor, världsvid organisation kan vara så lokalt styrda. Skillnaderna mellan olika församlingar är jättestor.
Citera
2022-01-28, 20:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det inte bättre att fråga källan, än att lita på andrahandsuppgifter som oftast är färgade av deras egen tro?

Ja, man ska naturligtvis också titta på vad medlemmarna själva och organisationen säger om sig själva. Däremot så är det tyvärr inte nödvändigtvis sanna uppgifter det heller. De troende och organisationen har en förkärlek för att utmåla sig själva som perfekta förebilder, medan de inte alltid är det i verkliga livet, vilket det ju finns tydliga exempel på genom det förhatliga "Uppdrag granskning" och diverse rättsfall t.ex. i USA Storbritannien och Australien.

Vad man alltså behöver göra är att läsa båda sidorna och verkligheten finns någonstans däremellan.

Själv har jag ju erfarenhet av hur det är inom scientologin och där är det så att avhopparna skriver betydligt närmare sanningen än organisationen och medlemmarna själva gör, alltså betydligt närmare och inte bara "närmare". Praktiskt taget kan man säga att det som organisationen själv skriver om sig själv är inte mycket att lita på. Det mesta de skriver om vad scientologin står för, vad den är och hur många medlemmar som finns och hur mycket organisationen "expanderar" är ren och skär propaganda som inte har mycket med sanning att göra. Det kan jag redovisa tydligt med exempel i scientologitråden om det är någon som är intresserad av det.

När det gäller huruvida avhoppare eller JV-medlemmar talar sanning så finns det faktiskt en rapport som visar att det tvärtemot vad man tidigare trodde så är det JV-medlemmarna som ljugit i de rättsfall som undersökts i USA:
"For decades, academics have discussed apostates, but in the late 1970s a number of prominent sociological researchers began defining them as unreliable information sources who intended their often-embellished atrocity tales or stories to motivate agents of social control to act against their former groups. A few dissenting voices to this interpretation appeared as early as the mid-1980s, but the wholesale rejection of apostates' information became the dominant academic position among important sociologists of religion. By the early 1990s, the grand figure of sectarian studies, Bryan R. Wilson, called for objective researchers and the courts to avoid apostates entirely because their atrocity accounts supposedly were self-serving and embellished. Having tested Wilson's dismissive assertions, however, against two important court cases that pitted apostates against group members, we found that most of the apostates' information was credible, while current members often lied."
Citera
2022-01-28, 20:53
Medlem
Om man vill smutskasta JV så är det faktiskt bäst att hänvisa till aktiva vittnen. I många fall så överträffar sanningen dikten. Jv är den enda sekten jag har förstahandsinfo om, men hela poängen med en religiös sammanslutning är ju att tolka någon sorts sanning så det passar ens egna agenda, ljuga ihop en belöning och bestraffning och sedan införa en hierarki där de i lägre status gynnar de med högre status. Det här lyckas jv ganska bra med att linda in så de längst ner på stegen är oftast rätt nöjd. Det var dock inget för mig, och jag hamnade i en obehaglig klick av äldste och wannabe äldsten som gjorde det väldigt tydligt att jag aldrig skulle passa in.
Citera
2022-01-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, du frågar avhoppare till Jehovas vittnen om Jehovas vittnen tro.

Tror du inte att det är bättre att fråga Jehovas vittnen själva om deras egen tro?

Det är som att du går till Socialdemokraterna för att fråga vilka politiska frågor som är viktiga för Moderaterna. Eller att du går till arbetsgivaren för att fråga vad arbetaren vill ha i lön. Eller att du frågar Katoliker om protestanternas tro, eller frågar muslimer om hur judarna tror.

Är det inte bättre att fråga källan, än att lita på andrahandsuppgifter som oftast är färgade av deras egen tro?

OK, varför svarar du då inte hur JV ser på vapen och jakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in