2022-01-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är vad som förundrar även mig gällande den här tråden.

Trådarna där det står "Jehovas vittnen" på, är huserade av avhoppare till Jehovas vittnen, det är deras egna personliga bloggar där dom kan tycka synd om sig själva och spy ut sitt hat mot Jehovas vittnen, det handlar inte om diskussion.
Citera
2022-01-28, 10:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, du frågar avhoppare till Jehovas vittnen om Jehovas vittnen tro.

Tror du inte att det är bättre att fråga Jehovas vittnen själva om deras egen tro?

Det är som att du går till Socialdemokraterna för att fråga vilka politiska frågor som är viktiga för Moderaterna. Eller att du går till arbetsgivaren för att fråga vad arbetaren vill ha i lön. Eller att du frågar Katoliker om protestanternas tro, eller frågar muslimer om hur judarna tror.

Är det inte bättre att fråga källan, än att lita på andrahandsuppgifter som oftast är färgade av deras egen tro?

Jag tänkte att tråden läses och skrives av aktiva vittnen, avhoppade dito och neutrala religionsvetare.

Jag gick in på jw.org och sökte på "jakt" respektive "slakt", jag fick inte direkt några uttömmande svar där.
Citera
2022-01-28, 11:33
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tänkte att tråden läses och skrives av aktiva vittnen, avhoppade dito och neutrala religionsvetare.

Jag gick in på jw.org och sökte på "jakt" respektive "slakt", jag fick inte direkt några uttömmande svar där.

Du kan i alla fall kolla på jw.org om du undrar vissa saker. Vem vet, du kanske gillar det? 😉
Citera
2022-01-28, 11:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Trådarna där det står "Jehovas vittnen" på, är huserade av avhoppare till Jehovas vittnen, det är deras egna personliga bloggar där dom kan tycka synd om sig själva och spy ut sitt hat mot Jehovas vittnen, det handlar inte om diskussion.
Min erfarenhet av JV är att bibeldiskussioner med församlingsmedlemmar är lärorika. Det är ovanligt att hitta församlingar vilka genomgående består av människor som reflekterar ordentligt över argument och försöker att förstå sin motpart på djupet istället för att direkt attackera allt som riskerar ändra på den egna teologin. Det går att finna sådana personer i de flesta församlingar, men hos JV tycks det som sagt vara norm och inte undantag. Jag har lärt mig en hel del av olika JV.
Citera
2022-01-28, 11:37
Medlem
Citat:

Ok, bra.

Som svar på dina frågor:
Jehovas vittnen följer bibeln, så det är från bibeln jag svarar.

Jakt och slakt är inte förbjudet för kristna enligt bibeln. Men man måste tömma djuret på blod och avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:
att ni avhåller er från... blod,
"(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Men sedan måste man som kristen komma ihåg att det inte var meningen att människan skulle döda och äta djur när Gud skapade människan och djuren. Därför ska man visa respekt för djurens liv, och det gör man bland annat genom att hälla ut blodet. Och då spelar det ingen roll att inte allt blod kommer ut, man har gjort det man ska:

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord."
(3 Mose 17:13 Bibel2000)
Citera
2022-01-28, 11:40
Medlem
Citat:
Diskussioner är till för att alla ska få framföra sin åsikt. Vi förstår att du inte är van vid sådant, och därför inte riktigt förstår det. Om ni hade en vettig webbplats med lite info så kunde ni säkert slut klorna i fler. Men som det är nu så innehåller bara er sida floskler, liksom er tro, alltså söker intresserade fakta någon annanstans.
Citera
2022-01-28, 11:44
Medlem
Citat:

Tror du inte att det är bättre att fråga Jehovas vittnen själva om deras egen tro?

Det är som att du går till Socialdemokraterna för att fråga vilka politiska frågor som är viktiga för Moderaterna. Eller att du går till arbetsgivaren för att fråga vad arbetaren vill ha i lön. Eller att du frågar Katoliker om protestanternas tro, eller frågar muslimer om hur judarna tror.

Är det inte bättre att fråga källan, än att lita på andrahandsuppgifter som oftast är färgade av deras egen tro?
Men svara som en normal jävla människa på helt sunda och vettiga frågor. Inte ens detta klarar du av utan att hänvisa till 1998s sämsta webbplats. JA. För i helvete, eller NEJ är exempel på konkreta svar.
Citera
2022-01-28, 11:50
Medlem
Citat:

Självklar kommer du inte få några konkreta svar. Hela sekten är uppbyggd på glidningar, halvsanningar och tvetydigheter. Om du inte frågar om bögar och kvinnosyn alltså. Böghat och att förminska kvinnans plats inom sekten till en som varit acceptabel på trettiotalet är ganska lätt att få ur dom.
Jehova kommer att ÄLSKA att mörda bögar medan Jehovas vittnen ska titta på och jubla. Det är en så harmonisk rörelse. Men du kan få klappa en panda och se ett lejon äta gräs, det är inte bara dåligt.
Citera
2022-01-28, 12:18
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Trådarna där det står "Jehovas vittnen" på, är huserade av avhoppare till Jehovas vittnen

Men hallå!! Hade du verkligen förväntat dig att JV-trådarna på Flashback skulle vara fulla med inlägg från aktiva Jehovas Vittnen? I så fall verkar du tämligen naiv. Speciellt då Jehovas Vittnen uppmanas att inte deltaga privata i nätdiskussioner

Citat:
..det är deras egna personliga bloggar där dom kan tycka synd om sig själva och spy ut sitt hat mot Jehovas vittnen, det handlar inte om diskussion.

Och ändå så sitter du som själv (som du påstår) är ett aktivt Jehovas Vittne här i dessa förhatliga trådar och debatterar hela tiden, hur länge har du exempelvis varit aktiv i just denna tråd? Jag tror det är snart tio års tid. Du kastar sten i glashus. För att tycka att dessa trådar är så pass bedrövliga så måste jag säga att det är anmärkningsvärt att du ändå stannar kvar här i åratal, nu har du snart varit i den här tråden i ett decennium. Grattis!

Förresten är du ju väldigt bra på att blogga själv, ständigt enorma inlägg med meterlånga citat från Vakttornet och bibelcitat, till skillnad från exempelvis jag som för det mesta inte kör copy & paste som du gör, utan jag deltar i en diskussion med egna ord som jag skriver själv.

Det är i så fall du, om jag ska klaga på dig (vilket jag egentligen inte vill), det är du som är en av de största bloggarna i tråden, inte jag eller någon annan.

Man känner igen sig själv i andra, är det så...?

Skillnaden mellan dig och mig är att jag älskar yttrandefrihet, medans du tycks ogilla den.

Jag gillar att du är här och debatterar trots att vi har diametralt motsatta åsikter medans du inte gillar att ha mig här eftersom du vill vara omgiven av ja-sägare.

Citat:

NEJ Flashback är INTE Jehovas Vittnens hemsida.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-01-28 kl. 12:23.
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ok, bra.

Som svar på dina frågor:
Jehovas vittnen följer bibeln, så det är från bibeln jag svarar.

Jakt och slakt är inte förbjudet för kristna enligt bibeln. Men man måste tömma djuret på blod och avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:
att ni avhåller er från... blod,
"(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Men sedan måste man som kristen komma ihåg att det inte var meningen att människan skulle döda och äta djur när Gud skapade människan och djuren. Därför ska man visa respekt för djurens liv, och det gör man bland annat genom att hälla ut blodet. Och då spelar det ingen roll att inte allt blod kommer ut, man har gjort det man ska:

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord."
(3 Mose 17:13 Bibel2000)

Tack för svar!

Jag antar att ett vittne skulle ha svårt att arbeta i ett modernt slakteri då blodet från djuren antingen tas tillvara för blodmat och annat, eller spills ut i avloppet.

Vid jakt borde det följaktligen räcka med att täcka blodet med mossa eller jord.

När vi I mitt jaktlag skjuter en älg lämnar vi inälvorna på backen utan att täcka över dem, fåglar och andra djur äter upp allt inom några dygn.

Hur ser JV på det?
Citera
2022-01-28, 12:33
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Diskussioner är till för att alla ska få framföra sin åsikt. Vi förstår att du inte är van vid sådant, och därför inte riktigt förstår det. Om ni hade en vettig webbplats med lite info så kunde ni säkert slut klorna i fler. Men som det är nu så innehåller bara er sida floskler, liksom er tro, alltså söker intresserade fakta någon annanstans.

Konstigt att JW.org inte har öppna debattfält som Flashback. Men man anser väl att sanningen inte skall diskuteras?
Citera
2022-01-28, 12:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Jag antar att ett vittne skulle ha svårt att arbeta i ett modernt slakteri då blodet från djuren antingen tas tillvara för blodmat och annat, eller spills ut i avloppet.

I vår JV-församling så fanns det "vänner" som jobbade på Farmek som var ett slakteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in