Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Du är medveten om att Löfven var statsminister och Andersson var finansminister 2015? Inte Reinfeldt/Borg.
Augusti 2014 sa statsminister Reinfeldt: öppna er hjärtan.
” Jag vill påminna er om att vi är en nation som har stått upp och varit öppna förr i tider då människor har utstått svår prövning. Vi har nu människor som flyr i antal som liknar det vi hade under Balkankrisen i början av 1990-talet. Nu vädjar jag till svenska folket om tålamod, om att öppna era hjärtan för att se människor i stark stress med hot mot det egna livet som flyr, flyr mot Europa, flyr mot frihet, flyr mot bättre förhållanden”
Reinfeldt var också öppen med att kostnaden skulle inskränka på reformutrymmet.
Sverige, som tog emot drygt 81 000 asylsökande under 2014.
Året innan var det 54 000. O 2012 43 000 personer. Till det arbetskraftsinvandring og anhöriginvandring.
September 2015 sa statsminister Löfven:
”Miljoner människor är på flykt undan krig och fruktansvärd terror, människor som du och jag med drömmar och förhoppningar, men som tvingas fly undan bomber med sina barn i famnen.
På vägen riskerar de sina liv – i trånga lastutrymmen, i containrar, i sjöodugliga båtar.
Alla klarar sig inte. Alan, 3 år, sköljdes upp på stranden. Fasan, rädslan som denna lilla pojke upplevt, ska ingen någonsin behöva uppleva”
” Nu måste vi återigen bestämma vilket Europa vi ska vara. Mitt Europa tar emot människor som flyr från krig, solidariskt och gemensamt. Mitt Europa bygger inte murar, vi hjälps åt när nöden är stor”.
Sverige, som tog emot drygt 163 000 asylsökande under 2015. Till det arbetskraftsinvandring og anhöriginvandring. 2016 sänktes det till mer ”normala” nivåer av 30 000 personer.
Att Regeringarna inte såg det komma måste ses som en lögn.
Notan för det hela är astronomisk.
O den kostar än idag.