2023-06-13, 17:35
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
De får in rätt mycket via donationer. 2019 var det 1,8 miljoner.
https://dagensopinion.se/artikel/swebbtv-fick-miljonbelopp-i-donationer/

Sen är kanske frågan vilka stordonatorerna är. Jag tror inte smågivarna räcker så långt, som du också skriver är det inte så många som tittar.

Om fyratusen personer skänker i snitt 500 per år så blir det två miljoner kr per år. Så frågan är om det finns några stordonatorer överhuvudtaget? Wasabröds-miljonären? Lars Bern?
Citera
2023-06-13, 17:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Befogade frågor, minns inte om det var bolagsfakta eller Ratsit. Det är ju bara att googla "svensk webtelevision AB" så dyker det upp. Jag tror att långtifrån alla lyfter heltidslön, willgert själv är väl i pensionsålder. Anlita som även verkar ratta tekniken är säkert heltidare (om hon inte också är pensionerad), övriga får säkert någon form av gage, men eftersom Stenlund gör två "ledare" i veckan och sin "nyhetsanalys" på 60-90 minuter gissar jag att det i princip innebär heltid.

För övrigt har det diskuterats tidigare i tråden att Swebbtv beviljats presstöd från myndigheten för press, radio och tv: https://www.mprt.se/stod-till-medier/beviljade-stod/

2021
Innovations- och utvecklingsstöd: 1 000 000 kr
Redaktionsstöd: 336 480 kr

2020
Redaktionsstöd 350 640 kr

Willgert har kommenterat detta någon gång och menat på att innovations- och utvecklingsstödet användes för att utveckla swebbtube. Redaktionsstödet har jag aldrig hört någon kommentar på men så tittar jag inte heller minutiöst. Det rimmar oavsett illa med den frekventa tiggeri-vinjetten "... vi är endast beroende av våra tittare."

Spektakulärt vet jag inte om jag skulle kalla det, men intressant. Och swebbtv har inte 50 000 lojala följare, normalprogrammen drar i regel 5-15 000 visningar, enstaka intervjuer rör sig mot 20-30 000 visningar. Jag skulle översätta det till ett par tusen lojala följare och ungefär lika många sällantittare till.

Enligt Allabolag hade de en omsättning på ca 18 000 000 förra året.

Många jobbar förstås ideellt, men de gör väl det som en slags hobby. Vi talar om dem som är 50+ och har mycket fritid över.
Citera
2023-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Om fyratusen personer skänker i snitt 500 per år så blir det två miljoner kr per år. Så frågan är om det finns några stordonatorer överhuvudtaget? Wasabröds-miljonären? Lars Bern?

Det skulle innebära att en tredjedel av de som regelbundet kollar SwebbTV donerar runt 50kr/månad.

Det låter extremt högt. Vi kan ju kolla hur många här i tråden som donerat.

Jag är faktiskt en av dem, men jag har märkt en otrolig ovilja för flashbackare betala för altmedier. Ingen verkar ha konto för att läsa låsta artikel på Samnytt eller Fria Tider.

Jag har även följt hur svårt det är för många altmedier att ens ta ut lön.
Citera
2023-06-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Intressant! Vore jag mer konspiratoriskt lagd hade jag ju tittat österut i jakten på stordonatorerna men i valet mellan köpt idiot och nyttig idiot lutar jag mer åt det sistnämnda i swebbtvs fall. Däremot är många av deras källor säkerligen köpta.

Jag brukar inte tro att Ryssland är inblandat, för det är ofta så bisarra teorier. Som att Nyheter Idag får order av Putin eftersom Chang Frick några gånger sålt bilder till RT.

Men det är intressant att SwebbTV har precis det narrativ som RT också har. Konspiratorisk och förvirrande. Läser man kommenterarna är det också intressant att sajten verkar dra till sig Rysslandskramare... Det vore inte otänkbart att de får pengar av någon med koppling till Ryssland.
Citera
2023-06-13, 18:30
Medlem
Citat:

Sen är kanske frågan vilka stordonatorerna är. Jag tror inte smågivarna räcker så långt, som du också skriver är det inte så många som tittar.

Jag skulle tippa att Karl Hedin är en av dem som donerat större summa.
Citera
2023-06-13, 18:38
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Det skulle innebära att en tredjedel av de som regelbundet kollar SwebbTV donerar runt 50kr/månad.

Det låter extremt högt. Vi kan ju kolla hur många här i tråden som donerat.

Jag är faktiskt en av dem, men jag har märkt en otrolig ovilja för flashbackare betala för altmedier. Ingen verkar ha konto för att läsa låsta artikel på Samnytt eller Fria Tider.

Jag har även följt hur svårt det är för många altmedier att ens ta ut lön.

Jag tror det är fler än 12.000 som regelbundet kollar SWEBBTV. Många regelbundna tittare, inklusive jag själv, kollar inte alla SWEBBTVs program. Donerar inte regelbundet, men yes, jag har skänkt en slant några gånger.
Citera
2023-06-13, 21:49
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Jag brukar inte tro att Ryssland är inblandat, för det är ofta så bisarra teorier. Som att Nyheter Idag får order av Putin eftersom Chang Frick några gånger sålt bilder till RT.

Men det är intressant att SwebbTV har precis det narrativ som RT också har. Konspiratorisk och förvirrande. Läser man kommenterarna är det också intressant att sajten verkar dra till sig Rysslandskramare... Det vore inte otänkbart att de får pengar av någon med koppling till Ryssland.

Håller helt med dig, min teori är att man är så inne i sitt narrativ att man okritiskt direktdelar källor som däremot står på på Kremls lönelistor. Men osvuret är bäst!
Citera
2023-06-18, 01:15
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

Ryska kulturrådet?
Citera
2023-06-24, 16:57
Medlem
Ovralls avatar
Tyst idag på swebbtv om utvecklingen i Ryssland. Bara lördagsintervjun med Jensevik. Avvaktar man och ser vilket ben man vill stå på?
Citera
2023-07-01, 02:15
Medlem
"Nu är det Sommar i Swebbtv!" skriver Swebbtv 30 juni - dan före dessa sommarprogram kommer börja sändas.
Swebbtv:s webbplats informerar om namn för de första 15 dagarna i juli, bland annat Chris Forsne 1 juli och "Arga Blatten" (hans namn nämns inte av Swebbtv) 13 juli.
I övrigt mest välbekanta namn som varit med tidigare år - exempel på det är Swebbtv-lojala personer som Jan Tullberg, Lennart Matikainen, Katerina Janouch och Karl-Olov Arnstberg.

Varför vänta till dagen före om att Swebbtv:s sommarprogram ska börja?
Vad säger ni om namnen som är med? Hur mycket har Swebbtv ansträngt sig för att finna nya namn? Eller har de haft svårt att hitta personer som vill ställa upp?
Citera
2023-07-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-fascist
"Nu är det Sommar i Swebbtv!" skriver Swebbtv 30 juni - dan före dessa sommarprogram kommer börja sändas.
Swebbtv:s webbplats informerar om namn för de första 15 dagarna i juli, bland annat Chris Forsne 1 juli och "Arga Blatten" (hans namn nämns inte av Swebbtv) 13 juli.
I övrigt mest välbekanta namn som varit med tidigare år - exempel på det är Swebbtv-lojala personer som Jan Tullberg, Lennart Matikainen, Katerina Janouch och Karl-Olov Arnstberg.

Varför vänta till dagen före om att Swebbtv:s sommarprogram ska börja?
Vad säger ni om namnen som är med? Hur mycket har Swebbtv ansträngt sig för att finna nya namn? Eller har de haft svårt att hitta personer som vill ställa upp?

Se där, här är det.
https://nyheter.swebbtv.se/nu-ar-det-sommar-i-swebbtv/
"För de första två veckorna ", så jag antar det kommer mer.

Det ser kul ut, jag ska ge de flesta en chans.
Hoppas på intressanta och personliga prat. En del tidigare prat var riktigt bra (jag recenserade dem här i tråden) även om jag skulle säga majoriteten var lite tröttsamma.

Trots allt, det är sommar, man vill inte lyssna på 1,5h gnäll om vänstern och globalister, varför demokratin inte fungerar och allt annat som är fel i samhället...

Tidigare år var kvinnors sommarprat mycket mer intressanta än männens. Få se om det blir så detta år också.

Boris prat ser jag fram emot. Han har ju varit genom en del i livet (och var liksom andra pratare en gång respekterad medlem på SR).

Hur som helst ägnar jag detta mer tid än P1 sommarprat, de med sina inkvoterade PK människor ur Stockholms kändisvärld som alla har samma åsikter, och som jag inte alls kan stå ut med.
Citera
2023-07-03, 23:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Chris Forsne sommarprat var riktigt bra. Speciellt med tanke på att det måste ha varit inspelat före upploppen i Frankrike.

https://swebbtv.se/w/fV1ewUQyr9oBhviX4oaj4Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in