2022-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tack fr ett respektabelt inlgg och fr att du hjlper mongo lite.
Ngra cirkelresonemang dock, som tex vart Tesla tjnar sina pengar, utslppsrtter, inte bilar.
Endast fakta, tesla behver ej utslppsrttspengarna fr att tjna pengar:
Google skning:
https://www.theverge.com/2021/7/26/2...ssions-bitcoin
https://www.euronews.com/next/2021/0...-truck-delayed
Citat:
Man kan slja fler bilar och nd tappa marknad. Detta d ven konkurrenterna sljer fler bilar.
Hller med, detta r mjligt. Frstod du vad jag menade? Elbilar kan alla vxa samtidigt, de snor marknad frn "ICE" bilarna.
Sedan att tesla bara producerar fler o fler bilar, bygger nya fabriker, optimerar gr att de kan fortstta vxa. r detta enkelt fr alla konkurrenter nr elbilar skall produceras i miljonbelopp?
Tesla har brjat toppa och ta hga poster p lister p bilar (alla sorter)
https://electrek.co/2021/10/25/tesla...ehicle-europe/
https://cleantechnica.com/2022/01/06...in-uk-in-2021/

Citat:
Ang. Kvaliteten s kan man nog inte skylla p speed of innovation d det handlar saker som pltbitar och frg. Ngot tesla har haft flera r p sig att frska f rtt. Fr att inovera form och design verkar inte vara fokusomrden.
Jo det kan man, du mste frst hur det funkar i en Tesla fabrik fr att se sambandet.
Lyssna in Joe Justice:
https://www.youtube.com/watch?v=6edP...omentinHistory
Tesla r medvetna om att kvalitn r varierande. Men det r vrt det i vad de fr i gengld.
Rate of innovation.

Citat:
Att man gr ut och sljer en produkt och lovar en leveranstid som man sedan skjuter och skjuter p, kan inte tolkas som positivt p grund av att man fokuserar p annat. Ndu! Prova det med din chef.
Tesla kan stta igng Semi och Cybertruck, men det skulle kannibalisera deras andra produkter. Andra fretag kanske skulle kanske gjort det och gtt med frlust fr att inte tappa ansiktet. Tesla vljer den vg som fr dem att vxa snabbast.

Jag har nu svarat p alla dina kommentarer och sikter, har du lust att svara p mina?

Varfr vrderar marknaden Tesla som den gr?
Varfr r det s mnga duktiga analytiker som stter hga price-target p tesla?
Vad vet du som andra inte vet?
Vilken vrdering stter du p fretaget?

Mvh
Citera
2022-01-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tappert frsk, men Dunning Kruger effekten r fr stark. Folk som tar beslut p emotionella grunder (avundsjuka och frakt) kommer inte vika sig ens nr kursen har bevisat hur fel de har flera gnger om. Det kommer alltid finnas lvtunna argument och fokus p vad Tesla inte gjort nnu. Men det r tminstone kul att se dem gra bort sig.

Antagligen sant
Citera
2022-01-10, 21:51
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyginspektoren
Fortfarande vldigt svrt att bedmma var kursen ska TSLA Kurs men om du slppte p ca USD 1100 var det inte dlig timing i allafall

Slde ut p:

1182$
1072$
1024$
991$

Kpte tillbaka p:
931$
1007$
1148$

Ingen kanontiming direkt 😆
Citera
2022-01-10, 23:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Mvh

Hur ngot vrderas r intressant frga. Varfr r Salvador Mundi vrderad till 4Miljarder trots en del ifrgastter om det verkligen r Da Vinchi som mlat den. Svaret r att om tillrckligt mnga anser att nnting har ett visst vrde s fr det just det vrdet. Om du kissar i en burk och anvnder rtt social magi s kommer burken f ett vrde p en miljard. Den r vrdels om bara du tycker den r vrd en miljard men vid en viss grns nr tillrckligt mnga tycker burken r vrd ngot s fr den ett verkligt vrde.

Har aldrig upplevt s mnga som fanatiskt hyllar en organisation s mycket. Inte ens Apple eller Livets Ord har anhngare s ihrdigt trogna. De flesta aktiegare har nn form av kritisk instllning till sina innehav.
Citera
2022-01-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur ngot vrderas r intressant frga. Varfr r Salvador Mundi vrderad till 4Miljarder trots en del ifrgastter om det verkligen r Da Vinchi som mlat den. Svaret r att om tillrckligt mnga anser att nnting har ett visst vrde s fr det just det vrdet. Om du kissar i en burk och anvnder rtt social magi s kommer burken f ett vrde p en miljard. Den r vrdels om bara du tycker den r vrd en miljard men vid en viss grns nr tillrckligt mnga tycker burken r vrd ngot s fr den ett verkligt vrde.

Har aldrig upplevt s mnga som fanatiskt hyllar en organisation s mycket. Inte ens Apple eller Livets Ord har anhngare s ihrdigt trogna. De flesta aktiegare har nn form av kritisk instllning till sina innehav.

Det r fr att du antagligen inte var fdd, eller var vldigt vldigt ung nr Apple brjade vxa.

Disruptiva fretag har det alltid krkts p, och en del f som sett mjligheterna har frsvarat det med nbb och klor, och ocks tjnat grova pengar.

Jag sitter och blickar ut ver biscayne bay i min vinterlgenhet tack vare min "fanatism", hur r det i pissiga kalla Sverige?
Senast redigerad av Dristigheten 2022-01-10 kl. 23:26.
Citera
2022-01-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Okej lt ovanstende vara ditt svar p frga 1.
1. Varfr vrderar marknaden Tesla som den gr?

Vad svarar du p resterande frgor?
2. Varfr r det s mnga duktiga analytiker som stter hga price-target p tesla?
3. Vad vet du som andra inte vet?
4. Vilken vrdering stter du p fretaget?

Mvh
Citera
2022-01-10, 23:40
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Endast fakta, tesla behver ej utslppsrttspengarna fr att tjna pengar:
Google skning:
https://www.theverge.com/2021/7/26/2...ssions-bitcoin
https://www.euronews.com/next/2021/0...-truck-delayed

Hller med, detta r mjligt. Frstod du vad jag menade? Elbilar kan alla vxa samtidigt, de snor marknad frn "ICE" bilarna.
Sedan att tesla bara producerar fler o fler bilar, bygger nya fabriker, optimerar gr att de kan fortstta vxa. r detta enkelt fr alla konkurrenter nr elbilar skall produceras i miljonbelopp?
Tesla har brjat toppa och ta hga poster p lister p bilar (alla sorter)
https://electrek.co/2021/10/25/tesla...ehicle-europe/
https://cleantechnica.com/2022/01/06...in-uk-in-2021/

Jo det kan man, du mste frst hur det funkar i en Tesla fabrik fr att se sambandet.
Lyssna in Joe Justice:
https://www.youtube.com/watch?v=6edP...omentinHistory
Tesla r medvetna om att kvalitn r varierande. Men det r vrt det i vad de fr i gengld.
Rate of innovation.

Tesla kan stta igng Semi och Cybertruck, men det skulle kannibalisera deras andra produkter. Andra fretag kanske skulle kanske gjort det och gtt med frlust fr att inte tappa ansiktet. Tesla vljer den vg som fr dem att vxa snabbast.

Jag har nu svarat p alla dina kommentarer och sikter, har du lust att svara p mina?

Mvh

Men du svara ju bara med mer av samma felresonemang. Typ, det r ok med repor i lacken och pltbitar som inte passar fr det r s det funkar i en Teslafabrik.
Nej, det r inte ok p en bil... i ngon prisklass.

Nu till dina frgor:

- p grund av personkulten kring Musk. Han r ju nd vrldens rikaste man... mste vll kunna ngot? Inte skulle han vll luras bara fr att tjna pengar? N

- Fr att de fattar vrdet av personkulten kring Elon Musk. Och att folk r flockdjur.

- jag jobbar med produktutveckling av inbyggda system och fr inte ihop det nr Musk berttar om sina visioner.

- Det vet jag inte, men x20 p ett r r inte sunt.
Citera
2022-01-10, 23:58
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Men du svara ju bara med mer av samma felresonemang. Typ, det r ok med repor i lacken och pltbitar som inte passar fr det r s det funkar i en Teslafabrik.
Nej, det r inte ok p en bil... i ngon prisklass.

Nu till dina frgor:

- p grund av personkulten kring Musk. Han r ju nd vrldens rikaste man... mste vll kunna ngot? Inte skulle han vll luras bara fr att tjna pengar? N

- Fr att de fattar vrdet av personkulten kring Elon Musk. Och att folk r flockdjur.

- jag jobbar med produktutveckling av inbyggda system och fr inte ihop det nr Musk berttar om sina visioner.

Och hur vet du att det inte var en vldigt osund undervrdering innan Tesla fick korrekt vrdering? Du vet inte ens varfr du har rtt, d du inte ens rknat p caset? Bara fr att de som beskriver Tesla lter religisa? Det betyder ju att ingen fr lov att p ett korrekt stt beskriva ett exceptionellt fretag om det skulle existera, med risk fr att f stmpeln "fanboy". Din logik sitter i rullstol.

Och du hade inte kunnat hlla ett jobb p Tesla ven om du hade velat.
Citera
2022-01-11, 00:09
Medlem
Citat:
Har du lst / hrt ngn analys?
Goldman Sachs -> tesla top pick 2022: https://www.barrons.com/articles/tes...ck-51641827652
Tror du Goldman Sachs, Deutsche Bank, Wedbush, Piper Sandler, Morgan Stanley bestr av flockdjur?

Citat:
S du frstr att du inte frstr och fr att du inte frstr mste ngot vara fel?
Inte p p din frmga till frstelse, utan p Elons visioner. (Han har som sagt ett hyffsat trackrecord och r hyllad bde som ingenjr, fretagsledare och tnkare)

Citat:
S allt du vet r att nuvarande vrde r fel? Men inte hur mycket fel..
S om du inte vet rtta vrdet, hur kan du d veta att nuvarande vrdet r fel?
Citera
2022-01-11, 00:19
Medlem
Citat:
Det skulle vara vldigt bra risk/reward fr min del. Har du likvider till det?

BsteHrMongolid du r inte vst smart och verkar vara ganska olikvid om du utan insats vervger att ta halva vinsten mot att du garanterar hela frlusten. Om du trott p Tesla (p riktigt) skulle de satsa det du mste ha fr att garantera frlusten och tankat mer Tesla och gt hela uppsidan. Dum, pank drmmare som tror p allt guden Elon lovar. Om ett tag kommer du dessutom vara bitter fr att du frtrngde alla varningssignaler. Stoppar grna in en stor slant eftersom det r riskfritt om du. nu skulle ha teckning fr ett sdant tagande vilket jag betvivlar.
Citera
2022-01-11, 00:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
BsteHrMongolid du r inte vst smart och verkar vara ganska olikvid om du utan insats vervger att ta halva vinsten mot att du garanterar hela frlusten. Om du trott p Tesla (p riktigt) skulle de satsa det du mste ha fr att garantera frlusten och tankat mer Tesla och gt hela uppsidan. Dum, pank drmmare som tror p allt guden Elon lovar. Om ett tag kommer du dessutom vara bitter fr att du frtrngde alla varningssignaler. Stoppar grna in en stor slant eftersom det r riskfritt om du. nu skulle ha teckning fr ett sdant tagande vilket jag betvivlar.

Hrs om ett r.
Citera
2022-01-11, 00:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det skulle vara vldigt bra risk/reward fr min del. Har du likvider till det?

Inte lika bra risk/reward som om du skulle kpa Tesla-aktierna sjlv dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in