2022-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tack för ett respektabelt inlägg och för att du hjälper mongo lite.
Några cirkelresonemang dock, som tex vart Tesla tjänar sina pengar, utsläppsrätter, inte bilar.
Endast fakta, tesla behöver ej utsläppsrättspengarna för att tjäna pengar:
Google sökning:
https://www.theverge.com/2021/7/26/22594778/tesla-q2-2021-earnings-revenue-profit-credits-emissions-bitcoin
https://www.euronews.com/next/2021/07/27/tesla-posts-1-1-billion-profit-without-relying-on-emissions-credits-but-semi-truck-delayed
Citat:
Man kan sälja fler bilar och ändå tappa marknad. Detta då även konkurrenterna säljer fler bilar.
Håller med, detta är möjligt. Förstod du vad jag menade? Elbilar kan alla växa samtidigt, de snor marknad från "ICE" bilarna.
Sedan att tesla bara producerar fler o fler bilar, bygger nya fabriker, optimerar gör att de kan fortsätta växa. Är detta enkelt för alla konkurrenter när elbilar skall produceras i miljonbelopp?
Tesla har börjat toppa och ta höga poster på lister på bilar (alla sorter)
https://electrek.co/2021/10/25/tesla-model-3-becomes-best-selling-vehicle-europe/
https://cleantechnica.com/2022/01/06/tesla-model-3-was-2nd-best-selling-car-of-any-kind-in-uk-in-2021/

Citat:
Ang. Kvaliteten så kan man nog inte skylla på speed of innovation då det handlar saker som plåtbitar och färg. Något tesla har haft flera år på sig att försöka få rätt. För att inovera form och design verkar inte vara fokusområden.
Jo det kan man, du måste förstå hur det funkar i en Tesla fabrik för att se sambandet.
Lyssna in Joe Justice:
https://www.youtube.com/watch?v=6edPaRGyHIQ&t=1197s&ab_channel=TheBestMome ntinHistory
Tesla är medvetna om att kvalitén är varierande. Men det är värt det i vad de får i gengäld.
Rate of innovation.

Citat:
Att man går ut och säljer en produkt och lovar en leveranstid som man sedan skjuter och skjuter på, kan inte tolkas som positivt på grund av att man fokuserar på annat. Nädu! Prova det med din chef.
Tesla kan sätta igång Semi och Cybertruck, men det skulle kannibalisera deras andra produkter. Andra företag kanske skulle kanske gjort det och gått med förlust för att inte tappa ansiktet. Tesla väljer den väg som får dem att växa snabbast.

Jag har nu svarat på alla dina kommentarer och åsikter, har du lust att svara på mina?

Varför värderar marknaden Tesla som den gör?
Varför är det så många duktiga analytiker som sätter höga price-target på tesla?
Vad vet du som andra inte vet?
Vilken värdering sätter du på företaget?

Mvh
Citera
2022-01-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tappert försök, men Dunning Kruger effekten är för stark. Folk som tar beslut på emotionella grunder (avundsjuka och förakt) kommer inte vika sig ens när kursen har bevisat hur fel de har flera gånger om. Det kommer alltid finnas lövtunna argument och fokus på vad Tesla inte gjort ännu. Men det är åtminstone kul att se dem göra bort sig.

Antagligen sant
Citera
2022-01-10, 21:51
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyginspektoren
Fortfarande väldigt svårt att bedömma var kursen ska TSLA Kurs men om du släppte på ca USD 1100 var det inte dålig timing i allafall

Sålde ut på:

1182$
1072$
1024$
991$

Köpte tillbaka på:
931$
1007$
1148$

Ingen kanontiming direkt 😆
Citera
2022-01-10, 23:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Varför är det så många duktiga analytiker som sätter höga price-target på tesla?

Mvh

Hur något värderas är intressant fråga. Varför är Salvador Mundi värderad till 4Miljarder trots en del ifrågasätter om det verkligen är Da Vinchi som målat den. Svaret är att om tillräckligt många anser att nånting har ett visst värde så får det just det värdet. Om du kissar i en burk och använder rätt social magi så kommer burken få ett värde på en miljard. Den är värdelös om bara du tycker den är värd en miljard men vid en viss gräns när tillräckligt många tycker burken är värd något så får den ett verkligt värde.

Har aldrig upplevt så många som fanatiskt hyllar en organisation så mycket. Inte ens Apple eller Livets Ord har anhängare så ihärdigt trogna. De flesta aktieägare har nån form av kritisk inställning till sina innehav.
Citera
2022-01-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur något värderas är intressant fråga. Varför är Salvador Mundi värderad till 4Miljarder trots en del ifrågasätter om det verkligen är Da Vinchi som målat den. Svaret är att om tillräckligt många anser att nånting har ett visst värde så får det just det värdet. Om du kissar i en burk och använder rätt social magi så kommer burken få ett värde på en miljard. Den är värdelös om bara du tycker den är värd en miljard men vid en viss gräns när tillräckligt många tycker burken är värd något så får den ett verkligt värde.

Har aldrig upplevt så många som fanatiskt hyllar en organisation så mycket. Inte ens Apple eller Livets Ord har anhängare så ihärdigt trogna. De flesta aktieägare har nån form av kritisk inställning till sina innehav.

Det är för att du antagligen inte var född, eller var väldigt väldigt ung när Apple började växa.

Disruptiva företag har det alltid kräkts på, och en del få som sett möjligheterna har försvarat det med näbb och klor, och också tjänat grova pengar.

Jag sitter och blickar ut över biscayne bay i min vinterlägenhet tack vare min "fanatism", hur är det i pissiga kalla Sverige?
Senast redigerad av Dristigheten 2022-01-10 kl. 23:26.
Citera
2022-01-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Okej låt ovanstående vara ditt svar på fråga 1.
1. Varför värderar marknaden Tesla som den gör?

Vad svarar du på resterande frågor?
2. Varför är det så många duktiga analytiker som sätter höga price-target på tesla?
3. Vad vet du som andra inte vet?
4. Vilken värdering sätter du på företaget?

Mvh
Citera
2022-01-10, 23:40
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Endast fakta, tesla behöver ej utsläppsrättspengarna för att tjäna pengar:
Google sökning:
https://www.theverge.com/2021/7/26/22594778/tesla-q2-2021-earnings-revenue-profit-credits-emissions-bitcoin
https://www.euronews.com/next/2021/07/27/tesla-posts-1-1-billion-profit-without-relying-on-emissions-credits-but-semi-truck-delayed

Håller med, detta är möjligt. Förstod du vad jag menade? Elbilar kan alla växa samtidigt, de snor marknad från "ICE" bilarna.
Sedan att tesla bara producerar fler o fler bilar, bygger nya fabriker, optimerar gör att de kan fortsätta växa. Är detta enkelt för alla konkurrenter när elbilar skall produceras i miljonbelopp?
Tesla har börjat toppa och ta höga poster på lister på bilar (alla sorter)
https://electrek.co/2021/10/25/tesla-model-3-becomes-best-selling-vehicle-europe/
https://cleantechnica.com/2022/01/06/tesla-model-3-was-2nd-best-selling-car-of-any-kind-in-uk-in-2021/

Jo det kan man, du måste förstå hur det funkar i en Tesla fabrik för att se sambandet.
Lyssna in Joe Justice:
https://www.youtube.com/watch?v=6edPaRGyHIQ&t=1197s&ab_channel=TheBestMome ntinHistory
Tesla är medvetna om att kvalitén är varierande. Men det är värt det i vad de får i gengäld.
Rate of innovation.

Tesla kan sätta igång Semi och Cybertruck, men det skulle kannibalisera deras andra produkter. Andra företag kanske skulle kanske gjort det och gått med förlust för att inte tappa ansiktet. Tesla väljer den väg som får dem att växa snabbast.

Jag har nu svarat på alla dina kommentarer och åsikter, har du lust att svara på mina?

Mvh

Men du svara ju bara med mer av samma felresonemang. Typ, det är ok med repor i lacken och plåtbitar som inte passar för det är så det funkar i en Teslafabrik.
Nej, det är inte ok på en bil... i någon prisklass.

Nu till dina frågor:

- på grund av personkulten kring Musk. Han är ju ändå världens rikaste man... måste väll kunna något? Inte skulle han väll luras bara för att tjäna pengar? Nää

- För att de fattar värdet av personkulten kring Elon Musk. Och att folk är flockdjur.

- jag jobbar med produktutveckling av inbyggda system och får inte ihop det när Musk berättar om sina visioner.

- Det vet jag inte, men x20 på ett år är inte sunt.
Citera
2022-01-10, 23:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Men du svara ju bara med mer av samma felresonemang. Typ, det är ok med repor i lacken och plåtbitar som inte passar för det är så det funkar i en Teslafabrik.
Nej, det är inte ok på en bil... i någon prisklass.

Nu till dina frågor:

- på grund av personkulten kring Musk. Han är ju ändå världens rikaste man... måste väll kunna något? Inte skulle han väll luras bara för att tjäna pengar? Nää

- För att de fattar värdet av personkulten kring Elon Musk. Och att folk är flockdjur.

- jag jobbar med produktutveckling av inbyggda system och får inte ihop det när Musk berättar om sina visioner.

Och hur vet du att det inte var en väldigt osund undervärdering innan Tesla fick korrekt värdering? Du vet inte ens varför du har rätt, då du inte ens räknat på caset? Bara för att de som beskriver Tesla låter religiösa? Det betyder ju att ingen får lov att på ett korrekt sätt beskriva ett exceptionellt företag om det skulle existera, med risk för att få stämpeln "fanboy". Din logik sitter i rullstol.

Och du hade inte kunnat hålla ett jobb på Tesla även om du hade velat.
Citera
2022-01-11, 00:09
Medlem
Citat:
Har du läst / hört ngn analys?
Goldman Sachs -> tesla top pick 2022: https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-tsla-goldman-sachs-top-pick-51641827652
Tror du Goldman Sachs, Deutsche Bank, Wedbush, Piper Sandler, Morgan Stanley består av flockdjur?

Citat:
Så du förstår att du inte förstår och för att du inte förstår måste något vara fel?
Inte på på din förmåga till förståelse, utan på Elons visioner. (Han har som sagt ett hyffsat trackrecord och är hyllad både som ingenjör, företagsledare och tänkare)

Citat:
Så allt du vet är att nuvarande värde är fel? Men inte hur mycket fel..
Så om du inte vet rätta värdet, hur kan du då veta att nuvarande värdet är fel?
Citera
2022-01-11, 00:19
Medlem
Citat:
Det skulle vara väldigt bra risk/reward för min del. Har du likvider till det?

BästeHrMongolid du är inte väst smart och verkar vara ganska olikvid om du utan insats överväger att ta halva vinsten mot att du garanterar hela förlusten. Om du trott på Tesla (på riktigt) skulle de satsa det du måste ha för att garantera förlusten och tankat mer Tesla och ägt hela uppsidan. Dum, pank drömmare som tror på allt guden Elon lovar. Om ett tag kommer du dessutom vara bitter för att du förträngde alla varningssignaler. Stoppar gärna in en stor slant eftersom det är riskfritt om du. nu skulle ha teckning för ett sådant åtagande vilket jag betvivlar.
Citera
2022-01-11, 00:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
BästeHrMongolid du är inte väst smart och verkar vara ganska olikvid om du utan insats överväger att ta halva vinsten mot att du garanterar hela förlusten. Om du trott på Tesla (på riktigt) skulle de satsa det du måste ha för att garantera förlusten och tankat mer Tesla och ägt hela uppsidan. Dum, pank drömmare som tror på allt guden Elon lovar. Om ett tag kommer du dessutom vara bitter för att du förträngde alla varningssignaler. Stoppar gärna in en stor slant eftersom det är riskfritt om du. nu skulle ha teckning för ett sådant åtagande vilket jag betvivlar.

Hörs om ett år.
Citera
2022-01-11, 00:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det skulle vara väldigt bra risk/reward för min del. Har du likvider till det?

Inte lika bra risk/reward som om du skulle köpa Tesla-aktierna själv dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in